Az elmúlt tíz évben, a magyar vitorlázó társadalom számára szinte láthatatlan módon, a Yacht Klub Agárdban megszületett és megerősödött egy hajóosztály. Sorra érkeztek előbb a régebbi, majd már a modernebb, újabb kielzugvogelek a német és osztrák tavakról. Ma már huszonegynéhány ilyen tőkesúlyos, szinte cirkálósan túlvitorlázott kétszemélyes sporthajó áll az agárdi kikötőben parton, vagy vízen. Az első nemzetközi verseny nyolc évvel ez előtt volt, osztrák és német párosokkal. A flottában az abszolút amatőr vitorlázók mellett, jól ismert agárdi profik, edzők is mennek, Majthényi Zsombor, Sipos Péter, több szenior finnes is váltott, vagy a finn mellé vett egy vándormadarat is, ami a tőkesúlya ellenére, siklásra is képes, már egy kissé sportosabb szélben is. A tapasztalat szerint a kielzugvogel érzés gyorsan fertőz. Így lett a flotta egyik legaktívabb tagja néhány éve Csury Zoltán, a balatonföldvári Európa Kupa futam ötletgazdája és a flotta részéről főszervezője, egyben egyik sponzora is. A Spartacus vezetőivel nem volt különösebben nehéz dolga, ezt Horváth István elnök is megerősítette a vasárnap délutáni díjkiosztón, elsőre igent mondtak, és örömmel befogadták a földvári regatták sorozatba a vándormadarakat. Profi, barátságos, segítőkész - leginkább így minősítették a zugvogel flotta tagjai a spari-t. Az első perctől úgy éreztük örömmel fogadnak minket, szinte mintha otthon lennénk, minden abszolút gördülékenyen ment, a daruzás, a hajók elhelyezése, kikötése, a nevezés. Minden technikai, gyakorlati kérdésre gyorsan volt válasz, visszajelzés, megoldás.
A versenyre öt német egység érkezett, a német kielzugvogel flotta kemény magja, akik közül többen jártak már agárdi versenyeken, mellettük hat magyar hajó készülődött a szombati, hagyományosan 10 órai rajtnál az első futamra, inkább gyenge szélben. Az előrejelzések a hétvégi hidegfronttal érkező, erős 17-25 csomós szelet ígértek, az első futamban ennek nem volt még nyoma. Ezen a hétvégén a vándormadarak alkották a legnépesebb mezőnyt, öt hollandi és négy csillaghajó rajtolt előttük, illetve két katamarán. Majdnem Velencei-tavi szélviszonyok között ment le az első futam, olykor orosz rulettes csavarokkal, hiszen a csíkos szélben néhány jól rajtoló hajó is végül az utolsó helyek valamelyikén futott csak célba. A második futamra várva, csendben elkezdett erősödni a szél, és viszonylag gyorsan megérkeztek észak-nyugat felől a tarajos hullámok is a 20 csomó körüli széllel. A zugvogul flottából egyetlen hajónak kellett kiállni, az elszakadt génua felhúzó miatt, a másik tíz hajó még két futamot vitorlázott, a második futamban végig viharos szélben, ami kissé gyengült a harmadik futamra, de azért elég harcos volt az is még.
Összesen öt futamot terveztek a rendezők, ebből végül négyet sikerült megtartani. Vasárnap reggel elég bizonytalan volt a szél, de a tíz órás rajtra csak kialakult és középszélben újra a teljes tizenegy hajós zugvogel mezőny nekivágott a gyönyörű smaragdzöld tónak, fantasztikus időben. Az ötödik futam már kifejezetten gyenge szélben rajtolt, és a foltos szélben az up-down pálya második köréig el is jutottak, amikor Erdélyi Béla lelőtte a futamot. Természetesen a kikötőbe vitorlázva már újra élénk szélben hajóztunk ki, ahogyan az ilyenkor leállni szokott.
Remek élmény volt, és nemcsak a Balaton mutatta meg a sportos arcát, a kielzugvogel flotta is erősen mutatkozott be a nagy tavon. A németek és a magyar versenyzők is már a következő földvári időpontokat latolgatták daruzás, pakolás közben. Mindkét oldalon szinte biztosan bővül majd a résztvevők köre, akár a Földvári Regatták következő hétvégéin, amire a klub visszavár minket, de egy év múlva az újabb Európa Kupa futamra egészen biztosan visszatérünk.
Eredmények:
- Huber Christian - Petermann Orsolya
- Belley László - Gombár Zoltán
- Herbert Kujan - Elisabeth Kujan
- Csury Zoltán - Tóvári Zoltán
- Hartel Stefan - Ladiner Wili
- Diederich Gerd - Diederich Angi
- Váradi Dóra - Váradi Márton
- Seidl Dénes - Csányi Kata
- Knoll Alexander - Zeilinger Helmut
- Kollár Miklós - Puskás Bendegúz
- Hlavay Richárd - Nyéki András