Amikor ez a cikk megjelenik a hunsail.hu felületén, a HUN68 Cassiopeia éppen Sydney felé vitorlázik, azaz a céltól visszafelé, egy sikeres verseny után. A mezőny első harmadában végeztek a 628 tengeri mérföldes legendás offshore versenyen, a 109 elrajtolt hajó közül huszonkilencedikként futottak be 3 nap, 0 óra, 51 perc és 16 másodperc vitorlázott idővel. Maradt izgalom az utolsó mérföldekre is: a célban mindössze öt perccel és egy másodperccel előzték meg a brit Sunrise csapatát. Teljesítményükről a Rolex Sydney Hobart verseny honlapja is beszámolt, a Sipos testvérekkel készült interjú címében egyenesen történelminek nevezte a magyar csapat teljesítményét. Elolvasható itt: https://rolexsydneyhobart.com/news/2022/day-4/all-hungarian-crew-creates-history-in-rolex-sydney-hobart/

A magyar legénység tagja volt a Spartacusban vitorlázó, 18 lábas szkiff hajóosztályban Európa-bajnok kormányos, Ujhelyi-Gáspár Miklós, Tyutyu. Beszámolóját alább olvashatjátok. Előzetesen csak annyit: a hagyományosan erős szeles versenyen akadt kaland, megoldandó feladat a 68 lábas Cassiopeia fedélzetén is...

Cassiopea68 Rolex Sydney-Hobart

2022.12.26. SYDNEY Harbour 13h rajt. 15knts NE

 Reggel 10:00-kor kötöttünk el Rushcutters bay Crusing Yacht Club Australia tömött mólójáról. 11:00-kor vihargrósz és viharfock bemutató, majd 13:00-kor a negyedik sorból rajtoltunk. Ide kerültünk beosztásra. Nem értettük, hogy miért, de végül is mindegy, a kijáratnál kárpótolva lettünk két betétbójával. Azt sajnáltuk, hogy a maxikat csak távolról láthattuk.

Kreutzban nagyon jól ment a hajó, a kijárathoz érve már több mint a fél mezőnyön áthámoztuk magunkat. Kiérve 20 knts várt minket és irányban hátszél. Óvatosak voltunk, A5 húztunk, majd ahogy nemsokára 15kntsra csökkent a szél jött az A2. Hosszú takkot húztunk, a parttól lassan távolodva. Egy sodródó hatalmas komp került az utunkba, 70m-el az orra előtt mentünk el, egyenesen bele a takarásába, majd újra a szélbe. Volt akció.

Vacsora marhával töltött Casadia, majd nyugis éjszakai menet. Én Kristóffal és Sipivel vagyok egy váltásban, éjjel 0:00-04:00-ig majd 12:00-16:00-ig. Csillagos az égbolt, hullócsillagokkal díszítve.

12.27-én reggel egy halzi vissza a part felé, eddigre már Eden magasságában voltunk. Hajnali váltásnak bálnák ugráltak, mi delfin csapatot kaptunk. A part közelében nyomokban még netünk is volt, de a fő cél a jó áramlás elcsípése volt. Reggelire lazacos bagel, lassan túl sok a jóból. A szél lassan épülgetett, a nap sütött ezerrel. Dél magasságában visszaváltottunk A5-re, 20 csomó fölé ment a szél.  Már a hírhedt Bass szorost karcoltuk. Itt a mélység 4000-ről 200m-re csökken és az áramlatok, mint a folyók kanyarognak. Mi szépen ráültünk a folyóra és egyre nehezebb hullámzásban, de továbbra is gyönyörű időben, a 26. helyen haladtunk tovább délre.

Naplemente idejére már a szoros közepén tartottunk, eddigre igen nehéz a hullámzás és 25 csomós a szél, így előbb 1es reff majd, A5 is lekerült. Kemény éjszaka elé néztünk.

Ahogy telt az idő 30 csomó fújt, majd még több. A hajó nagyokat surfozik a hullámokon, de kormányozni nehéz. Váltásunk vége felé leugrott a 2es reff is, majd egy halsi a Tasmán partok felé. Eddigre megvolt a Bass szoros, Tasmán tengeren jártunk. Éjszaka egy tanker szórakoztatott, közben érkeztek a hírek a versenytársakról. Nagyon fegyelmezett rádiózás van, napi két kötelező pozíció riporttal.

12.28. Reggelre már csak viharfock 2es reff kombóval siklattunk 35-37 csomóban, 30. hely körül, szépen kialakult komoly hullámzásban. Minden OK. 135nm-re voltunk a csücsöktől. 10re beborult és fordulni kezdett a szél nyugatra. Mi igyekeztünk a part közelébe, hiszen a végére kreutz szakaszra számíthattunk, majd aztán ráfordulhatunk az utolsó 40nm szakaszra fel a Derwent folyón. Takkra bejött az előrejelzés, ahogy közeledünk, fordult a szél kezdetben nyugatira egy jó nagy lökettel, majd délire. Fura volt, néha fújt, volt, hogy leállt majd vissza, ki-be reffeltünk, majd késő du-ra kitisztult és rendesen rátutult szemből. 25ös előrejelzés helyett inkább 35knts fúj. 3as reff + viharfock csak, hogy komplett legyen a SH élmény. Durrogott a hajó rendesen, volt hogy a liftkiel rögzítő ék kijött a helyéről, éreztük, hogy leng a kiel előre-hátra..... - szerencsénkre Peti megoldotta ezt is. Már csak 40nm a csücsökig, avagy Storm bayig. Egyre hidegebb van a víz hőmérséklet egyre csökkent, minden ruha felkerült. Épp bent melegedtem, amikor azt vettük észre, hogy a hidraulika motor megállás nélkül megy, és kezd szaga lenni. Volt baj, szerencsénkre a vészleállító működött. Viszont innentől nem volt hidraulikánk. Maradt tehát a 3as reff viharfock kombo. Ezzel kreutzoltunk tovább az időközben 4m hullámok és áramlással szemben. Méznyallantás.

12.29. Éjfél magasságában elértük a Tasman fokot, innentől Storm bayben vitorláztunk. A szél egyre gyengült, így nagy szükségünk volt arra, hogy újra működjön a hajó. Peti kereste a hibát, ami végül az orrban leledzett. Mint kiderült, egy szemeteszsák szétszakadt, és eldugította a pumpát, az orr megtelt vízzel, majd rövidzárlatot okozott. Innen már sima ügy, újra volt hidraulikánk, teljes vitorlázattal mehettünk tovább Hobart felé. A Derwent torkolatánál teljes szélcsend várt, kezdődött a pöff keresés. A 29. helyen álltunk, egy angol hajó lihegett a nyakunkban. Idővel hátulról jött egy briz, nagy golyó felkerült, az angol támadást visszavertük és 14:00 magasságában átszeltük Hobart belvárosa előtt a célvonalat!

Hihetetlen üdvözlésben volt részünk, majd belekezdtünk az ünneplésbe. Azt kell mondanom, hogy Hobart teljesen alkalmas a célra.

 

Végezetül a csapat:

Nobilis Kristóf

Nobilis Demeter

Nobilis Ágoston

Perényi Péter

Sipos Ágoston

Sipos Bálint

Vándor Róbert

Szabolcs Weöres

 

Gratulálunk a fiúknak, jó szelet visszafelé!

visyla

Fotó: Salty Dingo 2022