Simogatóan langyos délnyugati szélben hagyjuk el Füredet. Feri barátom, - aki megrögzött rúdkormányos - széles vigyorral tekergeti a körkormányt, szemernyi csalódottságot sem mutat egy bútorszállító kokpitjában. Közel a parthoz pillangózunk kelet felé, élvezzük az üres, máskor zsúfolt strandok, a néptelen szállodák, parti villák, üdülők látványát. Ha jól belegondolunk, ez így nem fair, mert a szárazföldi népek alig látnak vizet, mi meg zavartalanul kukkolhatunk, felfedve a part legféltettebb titkait. Elénk kerülnek a nádasokat felszabdaló járópadlók végén a titkos stégek, a rejtőzködő csónakok, de látjuk a vízpartra épült apartmanházakat, az elkerített magánterületek partfoglaló építményeit, privát strandjait. Látunk magára hagyott bójákat, csak remélni tudjuk, hogy még a tél beállta előtt beszedik őket. Elhaladunk az északi part meghatározó kikötői előtt, látjuk az árbócerdő átmeneti szinteltolódását, ahogy a már partra tett hajók a még vízen lévők fölé magasodnak. A tavat körülölelő, őszi színekben pompázó dombokon szemet gyönyörködtető díszlet a tájba illeszkedő települések, a jellegzetes templomtornyok látványa. Ebbe a harmonikus képbe nehezen illeszthető be a gombamód szaporodó, parton pöffeszkedő modern épületegyüttesek megjelenése, de ez egy másik világ.

Elhagyjuk Csopakot, már Alsóőrs határában járunk, valahol ott, ahol nem is olyan régen még érintetlen, elvadult természeti környezetben, a kormoránok ürülékétől hófehérre színezett hatalmas fák adtak jellegzetes támpontot a vízenjáróknak. Az ingatlanfejlesztők mára megtalálták ezt, az úttól, vasúttól viszonylag távoleső partszakaszt, és ezen a hatalmas területen sikerült egy szemmel is jól kivehető modern üdülőcentrumot létrehozniuk. Az átadás előtt álló épületek jellegzetes tömbje eddig elvonta a figyelmünket a parti létesítményektől, pedig a jellegzetes kőszórás, a navigációs bejárati oszlopok azt jelzik, hogy itt egy kikötő is épült. Aki kíváncsi, hamar megöregszik, szerencsére ezen már túlestem, így fenntartások nélkül behajózunk. Amint beérünk a móló szárakkal minden irányból jól védett kikötőbe, tátva marad a szánk. Ez mekkora! Csak nézünk a szemünkkel, mert nem értjük, miként lehet egy kikötő olyan, mint egy öreg Mini, belülről sokkal nagyobb, mint kívülről. A trükk hamar lelepleződik amint rájövünk, hogy a hatalmas marina egybefüggő vízfelülete a partvonaltól beljebb is folytatódik, az elágazó medencés kialakításnak köszönhetően. A kikötő gyakorlatilag elkészült. Lent vannak az úszómólók, a farcölöpök, jelenleg az energiaoszlopok szerelése és a bikák elhelyezése folyik. A lázas munka azt sejteti, hogy jövőre itt már hajók is lesznek.

Nem sokáig bámészkodhatunk, amikor megjelenik egy kedves ismerős Dárdai Miklós személyében. Miközben segít megfelelő kikötőhelyet találni, megtudjuk, hogy ő a kikötő vezetője. A nyugati mólószáron kötünk ki, innen próbálunk megismerkedni a Balaton új, talán az egyik legizgalmasabb létesítményével. Megtudjuk, hogy háromszáz állandó és tucatnyira bővíthető vendéghely nyílik a jövő szezonban.

Az Ypsilon Yacht Klub elnevezés hűen tükrözi az alaprajzi adottságokat: a külső szár és a belső elágazó medence képét. Egy ekkora kikötőben van hova sétálni. A legtávolabbi helyek akár 400 m távolságot is jelenthetnek a parkolótól. Ezen nincs mit dohogni, a világ nagy marinái sem kivételek. Azért ne képzeljünk magunk elé keskeny járófelületet, ahol alig fér el egymás mellett két kézikocsi. Ebben a kikötőben a standard szélesség 2,5 m! Szinte egyedülálló a hazai kínálatban.

Amennyire jól állnak a kikötői berendezések szerelésével, úgy a kiszolgáló épületek szerkezetépítése még folyik, remélhető, hogy az átadásra minden elkészül. A mosdó tömb gépészeti szerelése, a többszintes klubépület, valamint a szervízcsarnok betonozása befejeződött. Szervízcsarnok? Ez tetszik! Ebben a kikötőben az alapszolgáltatás a téli vízen tárolás. A 300 hajó téli kipakolása, az ehhez tartozó kerekes készségek nyári tárolása fel sem merül. A szerződésben vállalt évi egyszeri kiemelés és karbantartás folyamatosan ütemezve történik. A 16 tonnás emelőkeretes daru alól univerzális mobil állványokon szállítják a hajókat a parttól távoli munkaterületre, itt történik a tisztítás és az algavédelem. A lemosott, szennyezett védőréteg nem kerül a Balatonba. A komolyabb javításokat a temperált csarnokban végzik.

PH.: Ha már szóba került a környezetvédelem: miként kezelitek a kikötőépítéseket ellenző helyi szerveződések ellenállását?

D.M.: Erre alaposan felkészültünk. Tudtuk, hogy nem épült balatoni kikötő, amelyet a helyi érdekek sérelme miatt ne ért volna - legtöbbször környezetvédelmi szempontokra épített - támadás. Volt, ahol meg is hiúsult a projekt, és volt, ahol át kellett terveztetni a kikötőt a használhatóság rovására. Ezt el akartuk kerülni, így már a tervezés során, de legfőképpen a kivitelezés idején is alkalmazott környezetvédelmi szakember ellenőrzi a munkánkat.

PH.: Hogy oldottátok meg a nádasok védelmét?

D.M.: A területet szinte a teljes partvonalon nádasok szegélyezték. Ahol a belső medence torkolatát kialakítottuk, ott nem volt nádas. Amikor megérkezett az első ezirányú feljelentés, már idővonalas fényképekkel tudtuk bizonyítani állításunkat. Természetesen a meglévő nádasok védelmére, megtartására, sőt felfrissítésére is nagy gondot fordítottunk. Meg kellett oldanunk, hogy a nádasok 90 cm-es és a kikötő akár 3 méteres vízmélysége se tudjon kiegyenlítődni, ott se, ahol a part menti átáramlást nyitott vízfelülettel biztosítottuk. A mólószárakat védő kőszórás nem kapcsolódik a parthoz, így a nádas érintetlen maradt. A szádfalas medervédelmi szint magas vízállásnál nem is látható, csak egy cölöpsor jelzi, ezért meglepő, hogy akár 50 lábas hajó is megjelenhet közvetlenül a nádas mellett.

PH.: Hogyan kerülitek el a belső medencében a pangó vizek kialakulásának kockázatát?

D.M.: Ez egy szép mérnöki feladat. A megoldás kézenfekvő. A tó vizét egy ülepítőn keresztül méretezett teljesítménnyel bepumpáljuk az Y két végpontjába. Ily módon áramlás alakul ki a tó felé.

PH.: Mindehhez kell az energia. Lesz elég kapacitás?

D.M.: Bőséges kapacitással rendelkezünk, felkészülve arra is, hogy egyre többen tervezik, hogy a hajót nem csak vitorlázásra, de lakhatásra is használják. A légkondicionálás extra igényére ugyanúgy biztosítjuk az energiát, mint az elektromos hajók, vagy az autók töltésére. A belső kikötőben kialakítottunk 65 helyet kifejezetten elektromos hajók fogadására.  A 32 Amper terhelhetőségű töltőoszlopok egyidejű használata sem okozhat problémát.  A vételi helyek smart rendszere nem csupán méri és elszámolja a fogyasztást, de a felhasználók távirányítással is működtethetik azokat. 

PH.: Hatalmas terület áll rendelkezésetekre. Nem gondoltatok lakófunkció vagy szálláshely kialakításra?

D.M.: A terület valóban hatalmas, öt és fél hektár. Terveinkben első körben 24 darab 100 m2 körüli lakóegységet tervezünk megépíteni, melyet bérleti konstrukcióban kívánunk majd hasznosítani. A hosszútávú terveink között szerepel egy 110 szobás szálloda megépítése is.

 

A be nem épített területek sem maradnak parlagon, sport- és szabadidő programok számára alakítunk ki aktív pihenést szolgáló tereket: teniszpályát, padel- és strandröplabda pályát, játszóteret, grill kertet.

Az a célunk, hogy a hajókon el nem érhető komfortelemeket a klubépületünkben találhassák meg bérlőink. Szándékaink szerint az itt kialakított közösségi terek, az étterem, a kávézó és más elérhető szolgáltatások olyan találkozási pontot jelentenek, melyek meghatározzák a kikötői élet hangulatát. Szeretnénk elérni, hogy hajósaink jól érezzék magukat, hogy minél több időt töltsenek a kikötőben. Ezért is biztosítunk helyet egy - a hazai kikötőkben még hiányzó - coworking office szolgáltatásnak is, hogy azokat az üzletembereket is hosszabb tartózkodásra, maradásra bírjuk, akik egyébként már vasárnap délután hazamennének, mert hétfőn az irodában kellene lenniük.

PH.: Mi lesz azokkal a családtagokkal, akik a hajózás helyett inkább a fürdőzést, a napozást választanák?

D.M.: Rájuk is gondoltunk. Ha a nád nem is teszi lehetővé a part menti strandolást, egy mólószárról megközelíthető, fürdőlépcsővel felszerelt 200 m2-es stég várja a napimádókat.

 

Milyen hatással van egy új kikötő megnyitása az elmúlt időszak krónikus helyhiányára? Egy fecske - méretétől függetlenül - sem csinál tavaszt, de az Ypsilon Yacht Club megnyitásával jelentősen bővül a keleti medence helykínálata. Aki még idén szerződik, annak a listaárhoz képest kedvezményes „early bird” árat és könnyített fizetési ütemezést kínál az Ypsilon Yacht Club.