Történetünket már korábbi cikkekben megírtuk, hogy alakult s fejlődött. Rövid emlékeztető azonban sosem árt!
A 25-ös jolle flotta története 1925-ben kezdődött, amikor is hazánkban az első 25 nm-es wanderjollékat a Német Vitorlás Szövetség régi előírásai alapján, Méray Horváth Lóránd tervei alapján Budapesten a Mester utcai OLYMPIA RT-ben megépítették. Név szerint ezek voltak: C1 MESTER, C2 VALYII. Ezek a hajók méretben a későbbi szériahajókhoz képest kisebbek, keskenyebbek és rövidebbek voltak, gaffos vitorlával, karwel palánkozásúak.
Ezt követően az 1929-ben megalakult Vitorlás Szövetség 1934-es évkönyvében a 25-ös jollék már, mint balatoni hajóosztály szerepeltek és szerepelnek a mai napig.
Lehetne még részletezni korszakonként a hajó formájának, vitorlázatának fejlődését, mely sokak számára érdekes és izgalmas, természetesen tisztelettel, de jelen írásban kihagyva, hiszen létrejöttük alakította már-már igen őszülő, de még a mai napig aktív és színes flottánkat. De story, buli és társaság kovácsoló szempontból a Port Lacaj-i időszak a legérdekesebb. A ‘70-es évek közepén a siófoki Pintér Imre hajóács által- a Napsugár mintájára- épített fahajóról vette le a Kenedi konzorcium (Kenedi István, Perjés István, dr. Brandmmüller István és dr. Martin János - PORT LACAJ hajósai) a műanyag sablont, amiből az elmúlt 50 év alatt 36 hajót kentek ki. Ezzel az innovatív megoldással és gondolatmenettel megalapozva a 25-ös flotta fejlődését. Az első két hajó a mai ZYGÓTA és PILLANGÓ II. voltak, majd jött a FABATKA és még sokan mások. Azonban nem megfeledkezve, megemlítendő - s abszolút említésre méltó, T-Jollékat sem hagyhatjuk ki a sorból. Hiszen az már a következő generáció, modernebb, verseny kompatibilisabb, más de mégis családtag.
És hol tart ma a flotta? Mi történ 90 év alatt? Miért különleges ez a hajótípus?
90 év az sok, pár mondatba beleszőni azt a rengeteg kalandot, tanulást és tapasztalatot, amit a 25-ös jolléval vitorlázó társaink megéltek, igen nehéz, azonban nem lehetetlen. Hiszen azt, amit több generációnyi 25-ös vitorlázó átélt, megélt, azokat mi - a sokadik vagy éppen ha úgy vesszük első generációs, hisz van aki első generációsként és tulajdonosként ül 25-ösben - ugyanúgy megélünk, ugyanúgy egyként versenyzünk, s ugyanúgy összekötve 8 hajóval vitorlázunk.
Fejlődünk, tanulunk, hagyományt és értéket őrzünk, s ami a legfontosabb: vitorlázunk! Egy olyan hajótípussal, ami igazán a Balatonra lett kialakítva. Sportos, dolgos, kialakításában teljesen balaton kompatibilis hajó. Arról írni, hogy mi történik a jelenben, miért különleges a mai napig ezzel a hajótípussal vitorlázni, megtiszteltetés.
Augusztus 18-án pedig A PORT LACAJ-ra szegeződik némi figyelem, hiszen eme nemes számot tisztességesen illik megünnepelni klasszikus nagytestvéreinkkel és kistestvéreinkkel, s minden olyan hajóstársunkkal akik magukénak érzik a balatoni vitorlázást, stílusosan abban a kikötőben ami a flotta alakulásában nagy szerepet játszott.