Osztálykapitányként immár harmadszor nézem ebből az aspektusból az Európa 30-as közösség szezonját. Igyekszem objektív maradni, ami az eredmények felsorolása tekintetében nem kihívás, de természetesen az élményeim és benyomásaim tekintetében a saját szemszögemből láttatom az eseményeket, versenyeket, parti összejöveteleket.

A versenyek előtt hadd kezdem az év elején, januárban az osztály kormányosi értekezletével kezdődött a szezon. A találkozón meghatároztuk, mely versenyeken, rendezvényeken szeretnénk részt venni, mi számít 2024-ben ranglista eseménynek – ugyanis mi Európások párhuzamosan hármat futunk az idényben, az MVSZ felé - az osztály aktív státuszát biztosítót – versenyek mellett a 10 klasszikus hajóosztály által preferált „Klasszikus Kupa” ranglistát, valamint a számunkra legfontosabb saját Európa 30-as ranglistát.

Nagy öröm számunkra, hogy az egyik öreg hölgy újra régi pompájában tündököl. Április végén az E-10 AZÚR nevű hajó Garab Karcsi többéves mesteri munkája nyomán 80 évvel az építése után ismét a Balaton hullámait szeli. A tulajdonosának, Marinkás Péternek biztosan sok szép élményt ad a jövőben.

Sok év után újra becsatlakozott osztályunk életébe a szépen felújított HUN-20 vitorlaszámú Zorba is: bízunk benne, hogy Németh Ádám és Karpi Krisztián tulajdonosoknak és csapatuknak sok szép élményt hoz a hajójuk!

Május elején a Klasszikus Egykezessel indult a vízenlét: az embert próbáló kihívást jelentő versenyt az E-9 Nagymágussal Takácsy Géza és E-2 Johannával Salacz Ákos teljesítették.

Az első ranglistaverseny a MET Kupa Ripka László emlékverseny volt Balatonföldváron.

Szerény, szezon eleji létszámmal, 5 egységgel képviseltette magát osztályunk.

A következő verseny a MIhálkovics Kupa, minden szempontból méltó volt hagyományához, mint mindig példamutató a szervezők vízi és parti profizmusa. A nagy létszámú mezőny változatos szélviszonyok között fordulatos, izgalmas versenyt vitorlázott. Osztályunkat 6 egység képviselte. A verseny előre vetítette, hogy változatos idénynek nézünk elébe. Ráadásként pedig a Mihálkovics Vándorkupát a Damokos László (Kicsi) kormányozta Bestia2 őrzi egy évig.

A Kereked Klasszikus Kupa változatos futamokkal, kevés széllel, ám kiváló parti eseménnyel és az előző évi „Klasszikus Kupa” díjátadóval hozta a szokásos színvonalat.

A Fehér Szalagra bővült a mezőny, izgalmas versenyt hozott, az E-28 Bestia2 ismét nyerni tudott az E-25 Ábránd és az E-29 Lindesnes előtt. Feléledt a remény, hogy a közelgő Kékszalagra is marad a szélből, úgy is lett, kisebb-nagyobb megtorpanásokkal, de alapvetően végig haladni lehetett, és az utolsó percekig nyitott maradt a verseny, nem kis meglepetésre, de megérdemelten az E-26 Fiskális végzett az élen Hauberl Gergellyel a kormánynál.

Idén is a Spari rendezte az OB-t, és idén is a 30-as cirkálókkal együtt futottuk.

8 hajó állt rajthoz a 12 futamra meghirdetett versenyen, amiből a négy nap alatt a rendezők 10 futamot tudtak lebonyolítani.

Egy hosszúra nyúlt felújítási munkálatnak „köszönhetően” az E-18 Zarándok épp időben, egy nappal előbb került vízre és a változatos szélviszonyok között megszerezte immár 11. bajnoki címét. A dobogóra E-14 Buddhajó és az E-9 Nagymágus csapata állhatott fel. A legeredményesebb klasszikus Európa az E-26 Fiskális lett, és vihette haza a Sziklay vándordíjat.

A sok szép élmény mellett voltak árnyékosabb hétvégéink is, elmaradt két verseny a Csillagtúra és a Félszigetkerülő is. Mindkét versenyt régóta ranglistaként futjuk. Különösen érzékenyen érintette az osztályunkat, hogy a Csillagtúra, mivel a kezdetektől ezer szállal kötődik osztályunk a rendező Vilati SE-n keresztül. GPS nyomkövető partner visszalépése hozta a rendezőket olyan helyzetbe, ami miatt esély sem maradt a felelős lebonyolításra.

Ami jó hír, hogy jövőre biztos lesz Csillagtúra, az a stratégiai-taktikai verseny, ami legérdekesebb és egyben legnehezebb távolsági verseny a Balatonon.

Az MVSZ partner volt abban, hogy osztályunk helyettesítő versenyt állítson be az elmaradt versenyek helyébe  ranglistaként. A tagság a Beszédes József emlékverseny mellett döntött, és jól döntött, mert technikás vitorlázó időben 8 hajó legénysége és leánysága állt rajthoz.  E-18 Zarándok mögött nagy csatában az E-14 Buddhajó és az E-28 Bestiaért célba.

A Félszigetkerülő a viharos időjárás miatt elmaradt.

Osztályunk ebben az évben teljesítette az alap célt, ami magunkkal szemben támasztott minimum elvárás, aktív osztály leszünk jövőre is.

Több dolog van, ami fontos és nagyra értékelek. Damokos László (Kicsikapitány) saját tervei alapján megépítette és tavaly vízre tette az új hajóját, már többször említett E-28 Bestia2-t.

20 éve 2003-ban épült és került Európa 30-as utoljára vízre, ez nem mindennapi esemény az osztályunk életében.

Idén megnyerte az Európa 30-as ranglistát és ezzel párhuzamosan a Klasszikus Kupát is.

Nagy gratuláció jár neki az innovációért az erőfeszítésekért és a teljesítményért!

Osztályunk külön díjjazza a fahajók közötti versengést is, idén az E-2 Johanna tulajdonosa Salacz Ákos érdemelte ki a Fakupát.

Összegzésül az idei évben a versenyeken 11 egység vett részt, nagyon intenzív, sokesélyes versenyeken.

Minden vitorlázni szerető sporttársunknak rövid telet és jó szelet kívánok azzal, hogy mihamarabb találkozzunk újra a vízen.

Kajner Gyula

Európa 30-as osztálykapitány