A www.hunsail.hu hírek rovatában ÉVADNYITÓ 2011 címmel 2011.05.16-i dátummal, "MVSZ-RI" tollából megjelent cikk a Sirocco és a Nemere II ütközéséről több helyen téves információkat tartalmaz. Mint az ügyben leginkább érintett, a cikkben is említett „sérült vitorlázó", valamint az események legközelebbi szemtanúja kértem az alábbi helyreigazítást.  

1. A sérülésemet a cikkben leírtakkal ellentétben nem "Sirocco orra által elcsípett backstag" okozta, hanem a Nemere II achtere. A két 75-ös backstag-ében egyébként nincs drótkötél.

2. A rendőrségnek minden személyi sérüléssel járó balesetnél kötelessége szondáztatni a balesetben részes járművezetőket, függetlenül ez esetleges óhajoktól, javaslatoktól, esetünkben is ezért került sor rá. Engem is azonnal szondáztattak a rendőrök amint a partra kiértem. A fentieket a cikk írójának tudnia kellene, vagy csak meg kellett volna kérdeznie az illetékes rendőr kollégát a tárgyilagosság érdekében, hogy miért is szondáztat. (60/2010 ORFK utasítás X.3.171 pontja)

3. Az hogy egy hajó 10 tonna, önmagában nem mérvadó információ egy ütközés/koccanás/összeérés leírásakor. Rengeteg további tényező is befolyásolja, hogy mikor- és hogy lehet/érdemes vagy nem érdemes beleavatkozni az esetbe. Tudnunk kell - éreznünk, hogy milyen irányban és milyen sebességgel mozognak a hajók, milyen erőhatások várhatóak. Egy adott helyzet megítélése mindíg annak a személynek a döntése és felelőssége, aki benne van, külső szemlélőként egy két paraméter alapján valóban csak olyan közhelyeket lehet leírni, hogy inkább fusson az ember. Persze ez a tankönyvi verzió - de azért a valóság más.

A teljesség kedvéért leírom, hogy én hogyan láttam az esetet a Sirocco orráról:

Cimbi a kormányosunk felszólította a Nemere II-t, hogy fogy a víz alattunk, fordulnunk kell. Ezután a Nemere II felkészült a fordulóra, kézbe vették a köteleket odahelyezkedtek a csörlőkhöz, ráutaló magatartásukból következtetni lehetett a fordulóra. De megálltak és még fél perccel később sem kezdték meg a fordulót. A víz tovább fogyott, érezni lehetett a hajón hogy a tőkesúly az iszapba ért. Cimbi hangosan jelezte az azonnali fordulót nekünk is és a fordulóra szintén készen álló, tőlünk kb. 10 méterre lévő Nemere II-nek is, (!) majd megkezdte a vészfordulót.

A Sirocco a keresztbe állított kormánytól szinte a tőkesúly körül fordult, az orra nem előre, hanem forogva oldalra mozgott. Az előrenyúló orra átfordult a Nemere II tatja felett, éppen elkerülve annak achterét, de a lazára engedett lee backstage-t magával vitte. Fontos megemlíteni, hogy a Sirocco orr gerince nem okozott azonosítható sérülést a Nemere II tatján, tehát a hajótestek nem- vagy csak alig érintkeztek, egymás felé ható erők szinte nem is voltak, "csak" a laza lee backstage összeakasztotta őket. A forduló után az összeakadt hajók körül szürke volt a víz a rengeteg felkavart iszaptól.

A saját szerepemről. Egy ilyen helyzetben az ember érzésre cselekszik. Érzi a hajók sebességét, helyzetét, próbálja kalkulálni az esetleges érintkezés helyét módját, az esetleges beavatkozás módjait, hatásait és minket "klasszikusokat" igenis befolyásol a szívünk is. Nincs idő gondolkozni, érzésre kell hagyatkozni. Érezni lehetett, hogy a hajók "csak" súrolni fogják egymást, nem pedig 10 tonnával összecsattanni. Érezni lehetett azt is, hogy csak nagyon kicsit fognak a hajótestek összeérni. Végig pergett bennem, hogy lehetséges, hogy a Nemere II achterét kapja el a Sirocco orra és vagy széttépi, vagy talán egy nyolcad oda lesz az árbocából. (utólag gondolva ez a variáció nem volt túl valószínű a kis sebességek miatt). Mindezek alapján akkor és ott úgy értékeltem a helyzetet, hogy a két hajót centikkel kell csak eltolni egymástól, valamint mivel egymás felé nincs számottevő lendületük, így elegendő lehet a láberő. Ugyanakkor a hajókat ismerve tisztában voltam azzal is, hogy a lábam a Sirocco hegyes orra miatt biztonságban van, nem szorulhat a két hajó közé, maximum nem tudok elég erőt kifejteni a Nemere II-re. Behelyezkedtem, megkapaszkodtam és vártam a Nemere II-t, akit a két lábammal el is értem, de mivel az éle a dőlése miatt lejjebb volt a szokásosnál, nem tudtam elegendő erőt kifejteni rá. A bal lábam pont becsúszott azt achter drótkötelének két szára közé (sajnos nem elé, nem mögé, hanem nagyon szerencsétlenül pont a kettő szár közé sikeredett) és az elhaladó Nemere II "leugrasztott" a Sirocco-ról a lábamnál fogva, közben a drótkötél felsértette a lábszáramat. Az elhaladási sebesség kicsi volt, lábra érkeztem a Nemere II-re, bár a sérült másik lábam miatt azonnal le is ültem.



Ha a Nemere II egy kicsit leejtve helyet ad, elkerülhető lett volna az összeakadás. Ebben az esetben a Nemere II dőlése is csökkent volna a képen láthatóhoz képest és ekkor talán fogást is találtam volna rajta a lábammal, vagy el sem érem, mert kitér a fara a Sirocco orra elől. De ezen már nem érdemes filozofálni, az én lábam, az én jó vagy rossz döntésem, százból ez egyszer nem úgy jött össze, ahogy terveztem. Talán a sajtónak ez a csemege, de nekem nem ez a tanulság, hanem a következő:

Az Összevont hajóosztályban a Tramontána, a Nemere II, a Stefi, az Addio, a Hamis, a Talizmán, a Hungária, a Sirocco, mind egy-egy legenda, óriási eszmei- és anyagi értékkel. A kormányosaik ismerik, és megbecsülik egymás hajóit is, soha nem játszanak ütközésre, fövenyre szorításra és a futamok általában a vízen, a pályán dőlnek el és a legritkább esetekben óvástárgyalásokon. Reméljük ez így marad a jövőben is.

Azt hiszem a Sirocco nevében is mondhatom, hogy üdvözöljük Pétert a Nemere II kormányánál idén, sok sikert és kevésbé kiélezett helyzetek létrehozását kívánjuk neki. Reméljük hogy sok szép és nemes küzdelemben lesz még részünk és a győztesek továbbra is tiszta vitorlázással fognak célba érni.

Végezetül azt gondolom, hogy az MVSZ hivatalos sajtó munkatárstól pedig elvárható lenne írásainak objektivitása és a szakmailag precíz, tényszerű megfogalmazás.

Körtvélyessy András

Kapcsolódó cikk:

Sirocco vs. Nemere II, Ruják István levele

 

Körtvélyessy András