Világrekord: vakon, egyedül és kormány nélkül Isle of Wight körül
2025. July 27.
Dani Pich vak, a Patí Catalá-t nem egyszerű irányítani, Isle of Wight körbevitorlázása pedig rengeteg kihívást tartogat.
Az MVM klasszisa, Érdi Mária – világ- és Európa-bajnok vitorlázó – gőzerővel készül a közelgő Európa-bajnokságra, amelyet augusztus 9. és 16. között rendeznek meg a svédországi Marstrandban. A magyar kiválóság címvédőként, magabiztosan és felkészülten áll rajthoz az ILCA 6 hajóosztályban.
Ez is elérkezett! Július tizenötödikét írjuk. Keddi nap. Ez bizony a nyár kellős közepe. Ideje induljunk következő túránkra. Miféle újdonságokba botlunk a középső és nyugati medencében? Szándékunk, hogy Keszthelyig végighajózzuk Balatonunkat.
Kemény, néhol szokatlan körülmények között rendkívül magas színvonalú mezőnyökben álltak helyt a magyar 420-as egységek a portugáliai Európa-bajnokságon. A csapat harmada aranycsoportos döntő futamokat ment, a legjobb helyezést a Kovács-ikrek értéke el, de mindenkinek volt tízen belüli futameredménye.
Több mint 40 hajó vágott neki az elektromos hajók egyetlen versenyének az idén a Balaton keleti medencéjében a 14. Zöldszalag Regatta keretében. Bár nagyjából 3000 lóerőnyi összteljesítmény suhogott csendben a hajók gyomrában, a verseny az idén sem a száguldásról, hanem sokkal inkább a navigációs ismeretekről szólt.
Az idén tizenhatodik alkalommal megrendezett, immár nemzetközi hírnévre szert tett Optimist versenyen idén tíz ország 152 utánpótláskorú vitorlázója állt rajthoz. Ötvenketten külföldről érkeztek, köztük világ-, és Európa-bajnoki helyezettek. A verseny abszolút győztese is közülük került ki: a szlovén Mihael Zobec, az idei világbajnokság ezüstérmese a megrendezett nyolc futamból négyet megnyert. Mindössze két ponttal maradt le tőle Keszler János (BYC), aki legjobb magyarként, három futamban lett első. Az abszolút bronzérmes - és egyben a legjobb lány versenyző – Dávoti Tamara (BYC) lett.
Vadnai Jonatán (BYC) hetedik, Érdi Mári (MVM SE) tizenkettedik lett a Long Beach Olympic Classes regattán. Óriási bravúr, hogy mindketten tudtak futamot nyerni az olimpiai szintű mezőnyben.
A magyar csapatból két hajó az aranycsoportban, három az ezüstben végzett a 420-as világbajnokságon a törökországi Urlaban. Jó úton haladnak a legjobbak felé, nagyszerű futameredményeket érte el, ám még bőven van bennük tartalék.
A Garda tavon megrendezett kontinensbajnokságon népes mezőny, 29 nemzet 251 hajója indult.
A magyar csapat többi párosa is jól szerepelt: 30. lett Kis-Szölgyémi Soma és Juhász András (AMVK), 36. Lange Péter és Lange Richárd (AMVK) az aranycsoportban. Náray Ágoston és Bárány Domonkos (VGYE/SVE) az ezüst csoport 36. helyén végzett.
A címvédő, a Józsa Márton vezette MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty (Hungária YC) saját korábbi rekordját megdöntve, 4 óra 24 perc 11 másodperc alatt kerülte meg a Balatont és győzött az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon.
Mármint a kékalga, ami ellepte a középső medence déli partját. Méghozzá úgy, hogy ragadós zöld színű masszává változtatta a kikötők vizét. A hajómotort beindítva percek alatt eltömítette a hűtővíz szivattyú szűrőjét – lehetett gépet szerelni –. Volt már, hogy jobban indult a túra.