Vendée Globe 2024-25, kilencvenedik nap - befutott a "tyúkos srác"
2025. February 8.
Korábban azt hittük, hogy a célban a másfél órás időkülönbség kicsi a Vendée Globe-on. Most kiderült, hogy nem.
Kitűnő pozíciókban tartózkodnak a világranglistán a párizsi olimpián részt vett magyar vitorlázók: Érdi Mári immár másodszor kerül a lista élére, Vadnai Jonatán pedig ugyancsak eddigi legjobb helyén szerepel, a 4. helyen áll.
Magyarország legnagyobb szárazföldi kikötője, a Budapest Boat Show 2025. február 20-23. között a megújult Utazás kiállítással, a Karaván Szalonnal és a 3. E-bike Test&Show-al egy időben várja a látogatókat a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban.
A Nautic osztályban az elmúlt két évben jelentős átrendeződés történt. Gazdát cserélt az aktív hajók fele: az Apache, a Stalker (korábban Jégvirág, Kacor Király), a Szent Ágota, a Classica, és a NAUgye (korábban Mahimahi) is. Ezeken a hajókon új kormányosok jelentek meg a régi csapatukkal, vagy új csapatok kezdtek el felépülni. Több „régi” egységben is jelentős változások kezdődtek: a Zabigyerek és a Taxi is a legénység megerősítésébe kezdett. Talán csak a Fanatic, a Carpe Diem és a Geronimo nem változtatott jelentősen a korábbi összetételén.
A várakozásokon felüli sikereket hozott a J/70 osztály első magyarországi szezonja. Az osztály taglétszáma a kezdetekhez képest több mint a kétszeresére nőtt, ami jól mutatja a hajótípus iránti érdeklődést és elkötelezettséget. Külön öröm, hogy a tapasztalt versenyzők és a vitorlássportba nemrég bekapcsolódott fiatalok is egyből ráéreztek a „jéhetvenezés” izére, ami lendületes kezdetet hozott és nagyban hozzájárult a fejlődéshez.
A kiemelkedő tavalyi év után a finnesek bebizonyították, hogy nem voltak véletlenek a tavaly elért eredmények! Az olimpiai státusz elvesztése nem volt hatással az osztályra, sőt, kiemelkedően sokan érkeztek újonnan az osztályba, és ez a felfutás a következő években is megfigyelhető lesz majd.
8 nemzet 35 versenyzője - közöttük a Splitben edző olimpikonok - között lett második. December 15-én vasárnap ért véget a bajnokság - izgalmas körülmények között.
Weöres Szabolcs, a magyar szólóvitorlázó, fájdalmas döntést hozott: visszalépett a 2024–25-ös Vendée Globe versenytől, miután a New Europe nevű hajóján a D2-es kábel végzetes sérülést szenvedett. Ez a kulcsfontosságú kábel az árboc stabilitását biztosítja, és december 14-én szakadt el, miközben Szabolcs 40 csomós széllökésekkel küzdve vitorlázott körülbelül 700 mérföldre a Jóreménység-foktól.
Gereben Barnabás érett vitorlázással, 3 helyet javítva a selejtezők utáni eredményén összetettben 37-ként zárta a viadalt az 52 nemzet 227 versenyzőjéből álló mezőnyben és ezzel hivatalosan is megváltotta a jegyét az Optimist osztály elitjébe.
Az Alsóörsi Marina VK párosa a december 13-án kezdődött verseny első két napján, a megrendezett hat kvalifikációs futam közül háromban is tízen belül végzett, a második versenyt egyenesen megnyerték. December 15-én még kvalifikációs futamok lesznek a két csoport számára, egyetlen nap, a hétfői zárónap marad a tervek szerint a döntőkre. Ha Roniék hozzák az eddigi formájukat (pillanatnyilag a 15. helyen állnak a 16 nemzet 43 hajóját felvonultató mezőnyben), akkor nem lehet kérdéses az arany csoport, ami egy olimpiai hajóosztály felnőtt mezőnyében kiváló teljesítmény.
Nagy Rozsda Attila az International Nacra 15 Class composing World Council group tagja