Kezdjük a „számháborúval”, mennyi az annyi. Az értékeket a http://kikotolanc.hu/ adataiból ollóztam.
Legyen a kiindulási alap, a magam esete, mint igen sokat csavargó Bahart bérlő.

BHZRT full service költség Balatonföldváron a Sudárra 575.000 Ft.
Porthole kártya: 3.700 Ft. Ez összesen 578.700 Ft. Ennyibe fáj az éves tekergés, lehetőség arra, hogy gyakorlatilag (Révfülöp kivételével) szeretett tavam majd minden jelentős pontját útba ejthessem, és ott éjszakázzam. Hogyan alakulna mindez, ha a sorsom valamelyik Kikötőlánchoz tartozó öbölbe sodort volna?


Nézzük, a „hóh elegáns, előkelő” Kenese Marina Port kínálatát:
510.000 Ft nyári tárolás, 120.000 Ft téli tárolás, +186.000 Ft 30 alkalmas BHZRT túrabérlet.
Összesen: 816.000 Ft. (15 alkalmas BHZRT túrabérlettel: 726.000 Ft.) Ez bizony sok.

Mit nyújt, a családias, kedves Marina Fűzfő:
620.000 Ft éves tárolás, +186.000 Ft 30 alkalmas BHZRT túrabérlet.
Összesen: 806.000 Ft. (15 alkalmas BHZRT túrabérlettel: 716.000 Ft.) Hát bizony ez sem kevesebb, nézzünk egy félreesőbb lehetőséget.

Hajógyári Kikötő – Balatonfüred:
700.000 Ft éves tárolás, +186.000 Ft 30 alkalmas BHZRT túrabérlet.
Összesen: 886.000 Ft. (15 alkalmas BHZRT túrabérlettel: 796.000 Ft.) A kutyafáját! Nem semmi!

Lássuk most már a legszebb, legjobb lehetőséget, ez vajon mennyi: Keszthely Phoenix kikötő:

Full service éves: „C” szektor: (1219 Euro) x 310 = 377.890 Ft.
377890 Ft. éves tárolás, +186.000 Ft 30 alkalmas BHZRT túrabérlet.
Összesen: 563.890 Ft. (15 alkalmas BHZRT túrabérlettel: 473.890 Ft.) Na, ez már „döfi”! Újra átszámoltam, nem hiszek a szememnek! Még én is kicsivel jobban járnék, de az aki nem kószál állandóan, bő százezret spórolhat a BHZRT árakkal szemben! Sok mindent gondoltam, de ezt nem. Egyike a kedvenc helyeimnek, csendes, kényelmes, szép, magán viseli Erika szeretetteljes odafigyelését, szívének – lelkének, kezének nyomait, Sasy (szerintem a tó legjobb kikötőmestereinek egyike) rengeteg munkáját, vendégszeretetének, odafigyelésének, szervezésének, ötleteinek áldását. (Egy nagy baja van, hogy nem Zamárdi környékén leledzik. Ez most poén volt.) Szóval messze a legjobb kikötő, és még a legolcsóbb is. Hogy mik vannak?!

Ezzel befejeztem reklám ízű, teljesen szubjektív rajongásomat. Maradjunk a tényeknél. Sasy adatai szerint, június közepéig 12 vendéghajó érkezett a Kikötőlánc matricával „ingyen éjszakázni”, a többi vendéghajón kívül. Ez mintegy 10 % növekedést jelentett. Jó, fogadjuk el, várjuk meg a szezon végét, most részemről enyhe pozitívumnak mondanám. Az árkérdést pedig zárjuk le azzal, hogy összességében a Kikötőlánc drágább, ez alól kivétel a Phoenix, ami viszont jelentősen olcsóbb is lehet.
Következzék a földrajz óra, kedves gyerekek. (Bocs!) Íme, a térkép, a kikötők eloszlásával:

Azonnal feltűnik három dolog: Az első, hogy a BHZRT a 13 éjszakázási lehetőségével (Csopakot bele se számoltam, mert gyakorlatilag használhatatlan) majdnem a duplája a Kikötőlánc 7 tanyájával szemben. Ebből és a földrajzi eloszlásból eredendően, a BHZRT bérlői, az éves befizetett költség terhére, majdnem kőrbe túrázhatják a Balatont, míg a Kikötőláncnál honolók ezt messze nem tehetik meg. A második, hogy az egyiknek pont ott vannak telepei, ahol a másiknak (Balatonlelle kivételével) nincsenek. A harmadik pedig, hogy óriási „lyukak” vannak, azaz hosszú kilométereken keresztül, egyik félhez tartozó kikötő sincs.
Következzék a magán véleményem: Nem látom, hogy indokolt konkurencia lenne a két szervezet között, hiszen területileg elkülönülnek egymástól. Inkább ki kellene egészíteniük egymást, hogy kölcsönösen pótolják a hiányosságokat, így komoly beruházásoktól mentesülhetnének.
Én, mint „címeres kocsmatöltelék”, nem akarom az észt osztani senkinek, pláne nem nagy, jól menő cégek felelős vezetőinek. Inkább úgy írnám az alábbiakat, hogy mi lenn jó nekünk, „csavargó léhűtőknek”. Például, ha azok a bizonyos „lyukak” megszűnnének. Számomra a legfájóbb pont Révfülöp, a csodálatos kilátójával, Rick Csabával, a „Zanzival”, Nádas büfével, Tóth kocsmával. Talán itt érzem a legégetőbb hiányt, valamelyik félnek nagyon megérné ezt kitölteni. (Megjegyzem, a Porthole –nak sem sikerült bevonni a kedvezményt adók körébe.)

A következő célpont lehetne, például Zánka. Látni való itt is akad (Dínó kiállítás, fehérkő bánya … stb.), nem szólva a néha remek, teraszos kikötői krimóról. (Az Isten is a Kikötőlánchoz teremtette.)

Balatongyörökön is el tudnék képzelni éjszakázó helyet, de itt mindenképpen építeni kéne, mert most nincs semmi. Ezt mondjuk a Bahart tehetné meg, valahogy úgy, mint Szigligeten. Persze nagyberuházás lenne, rengeteg pénz kellene hozzá. És most nem erről van szó. Inkább arról, hogy befektetés nélkül mit lehetne tenni. Bármerről is nézem, csak az lenne a legjobb, ha a két lánc bármilyen korlátozott, vagy lehatárolt formában, de átjárható lenne.
Kényszer, vagy átmeneti megoldásként szóba jöhetne, hogy a Porthole kártyával ne csak a Kikötőláncon kívüli túrázók jájanak jól, hanem például a prominens BHZRT kikötőkben is kaphatnának pár szabad éjszakát a nem Bahartos clubtagok. Persze az ideális mindenképpen az összenyitás volna. Meg egyáltalán, ha segítenék és nem gátolnák egymást! Akkor bizton állíthatnám:

Működik ez a dolog!!!