Na de mennyibe is kerül pontosan egy jachtot fenntartani?

 

Merjünk nagyot álmodni és ne adjuk százötven láb alá, hogy biztosan elférjen a család is, meg a haverok! Legyen inkább kétszáz. Azt, hogy mennyibe kerül maga a hajó, az fogja eldönteni, hogy mi a fontosabb: a mérete, a sebessége, vagy a személyzet száma. Minél nagyobb a hajó annál drágább, számoljunk átlagosan méterenként kétmillió dollárral. Kétszáz láb az majdnem hetven méter, ami alsó hangon száznegyven millió. Ez még csak a középosztály, akik igazán nagyot álmodtak, száz méter felett járnak.

Fontos az is, hogy mennyivel megy - mint régen, az autóskártyákban. Ha elég, hogy húsz csomót tud, akkor meglehet az előbbi száznegyvenből, de ha huszonöt kell, akkor az legalább tízmilliós felár. Ha harminccal akarunk döngetni, akkor az több is lehet. Befolyásolja a végösszeget a személyzet létszáma is.

Elég ötven fő? Nem biztos, mert legalább tízfős a műszaki személyzet, újabb tíz, inkább tizenöt a fedélzeti személyzet, további ötfős tisztikar - a kapitány, a kormányos, a rádióstiszt, a navigátor és a meteorológus - legalább ötfős konyhastáb és fedélzetenként legalább ötfős kiszolgáló személyzet. Ja, a fedélzeti orvos, majd kimaradt! Könnyen összejön egy kisebb szimfonikus zenekar létszáma.

 

Most, hogy ezzel megvagyunk, még nem is használtuk a jachtot. Mert ugye, ha nem is hajózunk, valahol állni kell és ha igazán asszimilálódni szeretnénk, akkor ott kell lennünk, ahol a többiek. De legyünk résen, mert meg kell küzdeni a helyekért: Portofino kikötőjében csak alig egytucat hely van és időben kell foglalni, a Monacói Nagydíj alatt akár egy kisebb (nagy jó, nagyobb) pesti lakás árát kell számolni egy hétre, de Capri szigetén, vagy Porto Cervóban is simán elkérnek három-négyezer dollárt egy éjszakáért. A Cannes-i Filmfesztivál idejére legalább egyéves a várólista, ha most időben észbe kapunk, előjegyezhetünk 2017-re.

 

Ha már navigare necesse est, számoljunk hát benzinpénzt is. A teljesség igénye nélkül és nagy általánosságban azt lehet mondani, hogy ebben a kategóriában ha óránkénti ötszáz literes (500 liter/óra) fogyasztással számolunk, nem tévedünk nagyot. Éves szinten ez minden megerőltetés nélkül elérheti a félmilliós (USD) szintet. Adjunk hozzá majdnem ugyanennyit egy visszafogott társasági eseményekkel tarkított szezon kikötődíjaira és vegyük számba a többi éves fenntartási költséget is. Éves szinten a jacht értékének nagyságrendileg egy százalékát teszi ki a biztosítás, számoljuk ennek a négyszeresét az éves karbantartási és javítási munkákra, és mégegszer ennyit a személyzet bérköltségére. Az éves fenntartási költségek könnyen meghaladhatják a hajó értékének tíz százalékát.

 

Miben is maradtunk? Kétszáz láb, huszonöt csomó és legalább ötvenfős személyzet, ugye? Az meg is lehet már kétszáz millió dollárból.

 

Mennyit is ér most az ötös? Négymilliárd párszázmillió Forintot, azaz majdnem tizenöt millió dollárt. Hmm. Igazán nem is tetszett volna...

 

 

Az ihletet ez az infografika adta.