Lássuk hát sorban az elmúlt hét történéseit:
Utánpótlás Országos Bajnokság, Balatonföldvár, 2015-08-24-29
Magyar Nagyhajós Bajnokság I és Asso Európa Kupa, Balatonfüred, 2015-08-27-30
Quantum Pénteki Regatta 5. forduló
Safram győzelem magyar közreműködéssel a Garda tavon
És egy megkésett előző heti beszámoló a 49-er Országos Bajnokságról
Utánpótlás Országos Bajnokság, Balatonföldvár, 2015-08-24-29
Épp csak véget ért az előző heti 49-er OB a Spari rendezői máris újabb verseny elé néztek, hisz hétfőn már rajtolt is az Utánpótlás országos Bajnokság. 6 napon át 4 hajóosztályban versenyeztek ifjú vitorlázóink. Laser 4.7 osztályban rekordszámú, 30 hajós mezőny indult, Laser Radialban 17, 420-ban 18, míg cadet osztályban 8 hajó állt rajtvonalhoz. A verseny első 3 napján, jó szélben 3-3 futamot tudtak is rendezni, ami jól jött hisz a hét végére szélcsend köszöntött a Balatonra. Mire azonban az időjárás elpártolt a gyerkőcök mellől már érvényes volt a bajnokság, mivel 9 futamot terveztek a szervezők.
Az Utánpótlás OB végeredménye: http://spartacus.hu/4499/
Egyéni és napi beszámolók elérhetők a Spari honlapján: http://spartacus.hu/
Magyar Nagyhajós Bajnokság I és Asso Európa Kupa, Balatonfüred, 2015-08-27-30
Augusztus 26-án délután a balatonfüredi helyszíni nevezésekkel kezdetét vette a vitorlás szezon egyik legjelentősebb versenye, az Országos Nagyhajós Bajnokság első fordulója. Ezúttal négy pályán 12 hajóosztály egységei versenyeznek, közülük kilencen a bajnoki címekért, míg három osztály csak a hétvégén vitorlázza futamait, amelyek az éves ranglistájuk fontos eseménye. Ugyanakkor az Asso 99 osztály bajnoksága egyben Európa Kupa verseny is.
Az első nap Négy pályán kilenc hajóosztály várta a szelet – hiába. Az időjárás előrejelzés a második versenynapra sem kecsegtette pazar széllel a Nagyhajós Bajnokság 98 hajós mezőnyét, így, amikor mégis feltámadt a szél, azt Sipos Péter vezetésével száz százalékig kihasználta a versenyrendezőség. A mérsékelt, de a versenyzésre már jól használható szélben a hajóosztályok lehetőségeiknek megfelelően három-négy jó futamot teljesítettek, és a versenyzők csak estére értek vissza a kikötőkbe.
Majd szombaton újra teljes szélcsend és parti halasztás várt a versenyzőkre, mely után vasárnap a Balaton reggeli kelet-déleleti szele halvány reményt adott arra, hogy sikerülhet újabb futamot - talán futamokat - rendezni a Nagyhajós Országos Bajnokság ezen a négy napon próbálkozó kilenc hajóosztálya részére. A szombaton parti halasztással kezdődött ranglistaversenyekre csatlakoztak a Melges 24-esek, a J24-esekés a Dolfinok is a mezőnyhöz, így velük együtt már 123 hajó és 499 versenyző vett részt a bajnokságon.
A Nagyhajós bajnokság negyedik, záró versenynapján végül 6-8 csomós lassan elfogyó északkeleti-keleti szélben mind a négy pályán lezajlott 2-2 futam. Így a gyengeszeles időjárás és két versenyzésre alkalmatlan szélviszonyú nap ellenére minden hajóosztálynak érvényes, 5 vagy 6 futamos lett a bajnoksága a Nagyhajós Bajnokság első fordulójában részt vett kilenc hajóosztálynak, míg a három ranglistaversenyt futó osztály is vitorlázhatott két futamot.
Eredmények: http://sailinghun.wix.com/nagyhajosbajnoksagok#!eredmeny1/c191l
Galéria: http://sailinghun.wix.com/nagyhajosbajnoksagok#!galeria/c1qka
forrás:hunsail.hu
fotók: Mag Andrea
Quantum Pénteki Regatta 5. forduló
Ötödik fordulójához érkezett a szezon elején indult Quantum Pénteki Regatta a Magyar J24 osztály szervezésében. A Pénteki tréning sorozat megrendezésének célja, hogy versenykörülményekhez leginkább hasonlító edzéslehetőség biztosítson a J/24 osztályban versenyző egységek részére, a 2017-es Balatonfüredi J/24 Európa Bajnokságra történő sikeres felkészülés jegyében.
Csodás napsütés, 5 csapat, 5 csomó körüli nyugati szél, 3 kellemes futam a megszokott, rövid, pörgős "pénteki" pályán. Itt aztán hatványozottan érvényesült, hogy aki jól rajtolt azé a győzelem.
Makai Gáborék jó formát fogtak ki, mert két első és egy harmadik hellyel, öt ponttal megnyerték a fordulót. Hercsel Erikék a DJANGO-val három második hellyel második helyen végeztek, a bronzos csapat Gál Paliék a Big Five nevű hajóval lettek, a negyedik az ÉGI, az ötödik pedig a Gone with the wind lett. Folytatás és döntő szeptember 11-12-13.
Safram győzelem magyar közreműködéssel a Garda tavon
A Kékszalag-győztes svájci hajóban a Garda-tavon is volt magyar vitorlázó. Ezúttal Pénzes Botond segítette a svájci csapatot a győzelemhez.
Az idén Kékszalag győztes Safram katamarán csapata – a Team Black Jack versenyzőjével, Pénzes Botonddal kiegészítve – augusztus 30-án megnyerte a 49. Trofeo Gorla versenyt az olaszországi Garda-tavon.
A Safram és a Team Black Jack barátsága, most már bátran kijelenthető, hogy nem ismer határokat. A svájci Ventilo 35 katamarán legénysége több mint, jóban van a hazai SL-33 csapattal. Az éve eleji kölcsönös segítséget a nyári Kékszalag együttműködés követte, ahol nem csak logisztikát, de Pénzes Attila személyében kabalának is kiváló segítséget adtunk barátainknak. Ennek is köszönhetően megszerezték a Kékszalag összetett győzelmet. Ezt követően már nem is volt meglepetés, hogy a két hajó együtt tervezte a Garda-tavi felkészülést, három versenyre és a köztük lévő edzésre koncentrálva. Ám mivel a Team Black Jack egyéb okok miatt nem tudott idén az SL-33 hajóval részt venni a programokon, így csak legénységgel volt jelen a regattákon.
Az első lépéseket még Svájcban tették meg a felek, ahol Boti a Kwindoo rendszer révén informatikai támogatást is adott az egységnek, éppen úgy, mint a helyi tókerülő szervezőinek. Ezt követően Olaszországba utaztak a lelkes vitorlázók, ahol a Ventilo 35-ös hajót össze kellett szerelni, majd vízre tenni. És bár erre van a Safram legényeknek szakavatott szerelő brigádja, kiderült, hogy Boti SL33 „boat captain” tapasztalatai a Ventilonál is jól jönnek. Amint elkészült a gyenge szeles lopakodó, jöhetett az edzés és az augusztus 29-re meghirdetett Super G néven szereplő verseny. Ám a Safram hibázott, elszakította a Code 0 vitorláját, így parti tüsténtkedés lett a program verseny helyett. Az olaszokra jellemző módon három segítőkész vitorlavarró műhely is jelentkezett grátisz orvosolni a hibát annk érdekében, hogy a Gorla rajtvonalon már ott lehessen a bárka.
Mi sem természetesebb, augusztus 30-án reggel 9.00-kor a Safram ott állt a rajtvonalon ellenfelei társaságában. Mint korábban már említettem, a Black Jack nem volt közöttük, de más ismerősök igen. Az Kékszalagot is megjárt Eagle 20 foiler változata és a Marsrtöm 32 (ebből kettő) is ott hegyezte magát a friss szélben, a liberákról nem is beszélve. Igen, nem elírás, a szél friss volt, olykor 25+ csomó, ami ugye nem a Safram igazi lételeme. A fiúk egész héten gyenge szelet tapasztaltak, így erre is készültek, de nem volt mit tenni, a verseny az verseny.
Boti telefonos beszámolója szerint majd két méter magas hullámokban, reffelt nagyvitorlával és reffelt orrvitorlával küzdöttek a pozícióért. A Marström 32 csak nagyvitorlával sanyargatta őket a „ki ér előbb a sziklához” versenyben, de alul maradt. Ám Botiék sem unatkoztak, ahogy az Eagle 20, és más katamarán ellenfeleik, ők is bukdácsoltak a hosszú és nagy hullámok között, hiszen a hajó rövid volt ahhoz, hogy többet átérve felettük száguldjon. Így – ahogy a fényképek is beszámoltak róla – olykor az egész hajót sikerült átmosni, ami persze a sebességnek sem tett igazán jót. A verseny a BOGLIACO – CAMPIONE – TORBOLE – ACQUAFRESCA – BOGLIACO útvonalon zajlott, némi hazai hasonlattal élve, ez a helyi Fehér szalagnak tekinthető felvezető verseny az igazi tókerülőre. A Safram fiúk megdolgoztak a győzelemért, ami rekordidő, 2 óra 17 perc alatt történt, de ennek a hajó is megszenvedte az árát. A több mint 25 csomós szélben való genakkerezés – és a hozzá kapcsolódó vágtatás – révén meglazult keresztmerevítő bekötés, latnizsák szakadás, és apróbb kezelhető, ám menet közben roppant bosszantó sérülés kísérte a versenyt.
Az élmény azonban megfizethetetlen, ahogy a tapasztalat is. Amint Boti elmesélte, a csapat remekül dolgozik a fedélzeten, és bár francia a munkanyelv, azonnal elfogadták és sikerrel beilleszkedett. Ennek talán egyik ékes bizonyítéka, hogy a Black Jack szerepéhez hasonlatosan itt is övé volt a genakker kezelése, ami bizony felelősség teljes poszt.
Azt hiszem a Safram kabalája lassan egy „Pénzes vitorlázó” lesz, hiszen Pénzes Attila volt a fedélzetén a balatoni a Kékszalag győzelemkor, és most pedig Pénzes Botond utazott velük, a Gorla meghódítása kapcsán. Nem lennék meglepődve, ha a Centomiglia is a Boti-Safram koprodukcióban valósulna meg. Én minden esetre nagyon büszke vagyok a fiúk teljesítményére.
Szöveg: Boti beszámolója alapján Rozsda
Fotó: Pénzes Botond
Galéria: http://teamblackjack.hu/media/foto/garda-kaland-2
És egy megkésett előző heti beszámoló a 49-er Országos Bajnokságról
2015. évi 49er Országos Bajnokság, Balatonföldvár
Az idei 49er bajnokságon nyolc egység képviseltette magát – annak ellenére, hogy a szokott csapatok közül öten sajnos nem tudtak részt venni a megmérettetésen. Az augusztus 17–20. között lezajló versenyen hatalmas szerencsénk volt az időjárással: a négy nap alatt mind a 14 tervezett futamot sikerült levitorlázni, túlnyomórészt kiváló szélviszonyok között. A futamok a már jól bevált „fent kapu–lent kapu” jellegű, két körös up-down pályán kerültek megrendezésre. Első nap keleti széllel kezdtünk, mely a harmadik futamra egy Zamárdi felől érkező zivatar hatására 20 csomó fölé erősödött. Az eső elvonulása után a markánsan legyengülő szélben elrajtolt a negyedik futam is, a szélirány azonban több mint 50 fokkal elment jobbra, így a rendezőség érvénytelenítette azt. Bár még nagyon a verseny elején tartottunk, azt már lehetett sejteni, hogy a tavalyi évhez hasonlóan óriási csata várható a BYC versenyzői, a címvédő Szamódy (Tamás és Balázs) és a 2013-as bajnok Cserép (Csongor és Csaba) testvérpárok között. Az éjszaka folyamán megérkezett a várva várt hidegfront, mely a verseny második és harmadik napján is biztosította az észak–északnyugati irányú szelet. A második nap négy futamot teljesítettünk, mely után még mindig csak két pont választotta el a verseny két éllovasát. A harmadik napon a Cserép testvéreknek – továbbra is nagyon egyenletes teljesítményt nyújtva – sikerült öt pontra növelni előnyüket, így igen kedvező pozícióból várhatták az utolsó versenynapot. Szent István napja szokatlanul erős (15–20 csomós alap időnként 25+ nyomásokkal) keleti széllel és nagy hullámokkal érkezett, amely próbára tette a mezőnyt. A Szamódy testvérek az utolsó három futamot megnyerve mindent megtettek a címvédés érdekében, azonban Cserépék nem hibáztak, és két második hellyel bebiztosítva Magyar Bajnoki címüket vitorlázhattak a partra. Az ezüstérmet a Szamódy testvérek szerezték meg, a dobogó legalsó fokára pedig a sparis Czeizel Jonatán–Gerlits Attila párosa állhatott fel. Mindent összevetve kiváló versenyt futottunk, ezúton is szeretnénk köszönetet mondani Bécinek és Mariannak a profi rendezésért, a Spartacus Vitorlás Egyletnek, hogy otthont adott a rendezvénynek, és végül, de nem utolsó sorban a résztvevőknek. Remélhetőleg a közeljövőben hazánkban is egyre több fiatal versenyző fogja majd a régebbi osztályok helyett a hatványozottan nagyobb élményt nyújtó, és a nagy teljesítményű vitorlázásra felkészítő hajóosztályokat (29er, 49erFX, 49er) választani, így végül bekapcsolódni a legextrémebb olimpiai hajóosztály hazai, majd nemzetközi vérkeringésébe.
Beszámoló: Cserép Csaba
Eredmények: http://spartacus.hu/4372/