Nagyon erős szél lesz. Szerda késő este megérkezik a hidegfront, és az aktuális előrejelzések szerint a csütörtöki rajtnál már 40-50Km/h-s alapszélre jönnek majd a 60-70Km/h-s lökések. Nem mintha ez számítana ilyen időben, de valószínűleg az eső is esni is fog, és a levegő sem melegszik majd 18-19 fok fölé.

Szóval érdemes átgondolni, hogy ilyen körülmények között mire lesz szükség.

A legfontosabb, hogy a hajó tökéletes műszaki állapotban legyen.

Vitorlák:
Öreg, varrogatott vitorlákat egyszerűbb, ha a saját kezeddel téped össze a kikötőben és akkor nem kell küzdeni vele a vízen. Legyenek bekészítve a reffsorok, legyen minél egyszerűbben csökkenthető a vitorlafelület. Kiengedni könnyebb mint behúzni, ezért a rajtra inkább reffelve menj ki.

Erős szélben laposítsd a vitorlát. Jól meghúzott elsőél a fock-on, kihúzott alsó él a grószon. Ha van erre mód, az achterral (árboc hátrafeszítő) kicsit görbítsd meg az árboc tetejét, hogy a nagyvitorlából kimenjen a szél. A leekocsit engedd le szél alá.

Állókötélzet:
Nézd át a vantnikat, forstagot és az achtert. A spannerek legyenek lekontrázva, a feszességek pedig beállítva. Nem jó ha túl feszes az oldalmerevítő, mert az túlterheli az árbocot, de ha nagyon laza/lötyög az sem.
Ha a drótkötél valahol szőrösödött, a lekötési pontnál repedezett a fedélzet, akkor gondolkozz el rajta, hogy érdemes-e belevágni.

Legénység:
Ha van rá mód, növeld a legénységet, hívj még embert. Persze olyat, aki tud vitorlázni. Vigyetek magatokkal viharruhát, többet. A mentőmellény nem is kérdés. A mentőpatkó legyen elérhető helyen.

Biztonság:
Jó ha van VHF. A 18-as és a 78-as csatornán a versennyel kapcsolatos információkat hallgathatsz, a 16-os csatornán pedig segítséget tudsz hívni ha baj van. A mobilon legyen fent a VMSZ - Balatonhelp APP-ja Akár iOS, Akár Android, akár WindowsPhone-od van, és a telefonokban legyen elmentve a Balatoni Vízi rendészet segélyhívó száma: 1817
Ha a horgony nem a horgonykamrában van előre bekötve, akkor gondoskodj róla, hogy ne legalul legyen a hajóban. Ha igazán nagy baj van, akkor elég rossz lesz a kacatok alól kibányászni. Rögzítsd az árbochoz és úgy dobd be. Legalább a vízmélység 4-5x-ét engedd rá kötélben de minél hosszabb, annál jobb. Csak legyen jó erős a kötél. Ha van helyed, akkor engedheted sodródni a hajót csukott horgonnyal. Ha nincs akkor viszont jobb ha egyből mindkét horgonyodat bedobod sorban. Természetesen a hajó orrából dobjuk a horgonyt.

Persze fontos a rajnál jó helyen lenni, meg a bóját a többiek előtt venni, de mindig gondolj arra, hogy esetleg a másik hajón nem teljesen urai a helyzetnek. Bármikor szélbefordulhatnak, vagy a nagy kapkodásban nem vesznek észre akkor sem, ha te vagy az útjogos (jobbról kapod a szelet). Tarts megfelelő távolságot mindenkitől!

Töltsd a telefont! Akár használod a Kwindoot, akár nem. Ha nem töltöd tuti, hogy pont akkor fog lemerülni, amikor szükség lenne rá. A nagyobb hajókon van 12v-os csatlakozó, a kisebbeken jó ha van külső akkumululátor született nevén PowerBank.

Időjárás:
Figyeld a Met.hu Kékszalag előrejelzését. Legyél képben az időjárással kapcsolatban, a rajt után is. Amikor azt hiszed ennél rosszabb már nem lehet, akkor fog befújni Szigligetnél.

Figyeld az információkat a Kékszalag.hu-n és a vitorlás médiában. Még az sem kizárt, hogy esetleg halasztani kell a rajtot.

Ha ezeket átgondoltad/átnézted, akkor hozd meg a helyes döntést. Mert a felelősség csakis a tiéd lesz. Ha baj van, akkor már hiába mutogatsz a versenyrendezőségre, a vízi-mentőkre vagy a vízi-rendészetre, esetleg valamelyik mancsaftra. Te vagy a kapitány, nem csak akkor amikor felállsz a dobogóra, hanem akkor is, amikor az egész csapatod sorsa felett döntesz.

Ha van még időd, ajánlom figyelmedbe a szintén erős szeles 2014-es Kékszalag leírását, egy amatőr szemével.

Az itt leírtak persze NEM csak a Kékszalagra vonatkoznak. A fentiek lényegében minden kihajózásnál fontosak lennének. Mert a vízen bármi megtörténhet, meg annak az ellenkezője is.

Első a biztonság.

Találkozunk a rajtnál!

(fotó: Bakos Anett)