Ahogy Nedbál Noel, a verseny egyik szervezője egy korábbi interjúban elmondta, olyan szinten kell koncentrálni a versenyzőknek a körülöttük lévő környezetre, a hajóra, a versenyre, a navigációra, a vitorlák állítására, étkezésre, folyadékbevitelre és minden egyébre, hogy nincs lehetősége az embernek mással foglalkozni. A verseny nemcsak fizikálisan, de mentálisan is igénybe veszi a résztvevőket, aki teljesíteni szeretné a távot, annak fejben nagyon ott kell lenni, nagyon kell tudni koncentrálni, és sok esetben a saját határait kell feszegetni. Mink Miriam példakép lehet sokak számára: kellő odaadással és kitartással eljutott oda, hogy a hatvanas éveiben megtanult kormányozni, és benevezett egy olyan versenybe, amelyet nyugodtan nevezhetünk a bátrak versenyének.

 

Mink Miriam 1959-ben született Ausztriában, ott nőtt fel, és 2017-ig ott is dolgozott orvosként. Pár éve költözött Magyarországra, a magyar nyelvet anyanyelvi szinten beszéli. Bár 20 éve a vitorlázás szerelmese, a kormányzásba csak néhány éve vágott bele, amit azonban annál elszántabban művel azóta: Mopogo nevű hajójával benevezett a tavalyi Flexfleet Klasszikus Szóló egykezes versenybe, és sikeresen teljesítette a távot.

Flexfleet: Hogyan került kapcsolatba a Balatonnal?

Mink Miriam: A második férjem magyar, vele jöttem először a Balatonra, és 20 évvel ezelőtt együtt kezdtünk el vitorlázni egy 8mOD vitorlás hajón. Ezalatt az idő alatt teljesen beleszerettem a Balatonba, és úgy döntöttem, ha lehetőségem lesz rá, itt fogom tölteni a nyugdíjas éveimet. A vágyam aztán teljesült is, pár éve Balatonfűzfőre költöztünk.

FF: Mikor kezdett el egyedül vitorlázni?

MM: Miután Balatonfűzfő lett az új otthonom, vettem egy vitorlás hajót, amelyet már nagyon régóta szerettem volna. A kormányosi karrieremet azonban csak akkor kezdtem el, amikor elmúltam hatvanéves.

FF: Miért kezdett el vitorlázni? Mi volt a legfőbb motivációja?

MM: Mindig nagyon fontosnak tartottam, hogy a nők legyenek elég bátrak ahhoz, hogy az egyébként jellemzően a férfiak által dominált területeken is kipróbálják magukat. Nagyon sok segítséget kaptam a körülöttem lévő, tapasztalt férfitársaimtól abban, hogy elsajátíthassam a vitorlázás csínját-bínját.

FF: Az egykezes vitorlásverseny nem egy könnyű műfaj, az ember egyedül van egy hajóban, nincsenek társai, akikre számíthat, saját magának kell menedzselni mindent. Honnan jött a gondolat, hogy elindul a Flexfleet Klasszikus Szóló egykezes versenyen?

MM: Mindig is vonzott a szólóvitorlázás, így vettem egy Pogo 8.50-es hajót. Ezt eleve úgy építették meg és szerelték fel, hogy figyelembe véve a fizikai képességeimet és korlátaimat, egyedül is el tudom vezetni. Amikor tavaly meghirdették a Flexfleet Klasszikus Szóló egykezes versenyt, azonnal jelentkeztem.

FF: Hogyan készült fel a versenyre?

MM: Sokat gyakoroltam az egyszemélyes vitorlakezelést, a manővereket, kimentem éjjel is a vízre, elvitorláztam a rajt- és célterületre, megnéztem a kardinális jeleket éjjel és nappal is. Kicsit alakítottunk a hajón is, hogy még jobban kézre álljon minden. A versenyt a férjem, Toni segítsége és támogatása nélkül nem sikerült volna abszolválnom.

FF: Hogy tetszett a tavalyi verseny? Melyik volt a verseny legnehezebb pontja?

MM: Volt benne minden: erős szél, szélcsend, gyönyörű csillagos ég, éjszakai nehézségek, fáradtság és a felejthetetlen napfelkelte a tó felett. A legnagyobb kihívást a keszthelyi meteorológiai bója megkerülése jelentette, éjjel háromkor történt mindez, nagyon fáradt voltam, és elvesztettem a tájékozódási képességemet. Időbe telt, míg egyáltalán megtaláltam a bóját és meg tudtam kerülni.

Végül persze nagyon jó érzés volt, amikor 28 óra vitorlázás után megláttam Andit (Rutai Andrea – a versenyt szervező Tihanyi Hajós Egylet vezetője) integetni a célban. Itt szeretném megragadni az alkalmat, hogy köszönetet mondjak Andi mellett Nedbál Noelnek is, hogy megszervezték ezt a nagyszerű versenyt.

 

FF: Mi a helyzet az idei versennyel? A hajó már rajtra készen?

MM: Természetesen az idén is indulok, a hajó már négy hete vízen van, amikor csak lehet, gyakorlok. Egy kicsit izgulok, de ezzel együtt nagyon várom a rajtot.


  • A verseny rendezője: Tihanyi Hajós Egylet
  • A verseny időpontja: 2022. május 6-7. (péntek reggeli indulással)
  • A verseny rajtjának és befutójának helyszíne: THE előtti vízterület
  • Névadó szponzor: Flexfleet Zrt.
  • A versenyre nevezni a Magyar Vitorlás Szövetség weboldalán, ide kattintva lehet.

 

Borítókép: Mink Miriam a tavalyi verseny díjátadó rendezvényén, forrás:  Mohácsi Marcell

 

Amennyiben szeretnétek többet tudni a FlexFleet Zrt. szolgáltatásairól, lépjetek velünk kapcsolatba.