A verseny első napja (július 14) két léghullám közé esett, amikor egy keleten elvonuló gyenge hidegfront és az északnyugatról jövő következő léghullám között délnyugati áramlás alakult ki. A második nap hajnalán érkező gyenge hidegfront hatására július 14-én az a erős, majd élénk északias áramlás volt a meghatározó - írja az összefoglalóban Horváth Ákos, a OMSZ Siófoki Viharjelző Obszervatóriumának vezetője.
A verseny első napján már reggel határozott délnyugati (tengely irányú) áramlás alakult ki, a nagy skálájú időjárási folyamatok elnyomták azokat a helyi hatásokat, amelyek legtöbbször reggel vagy délelőtt egy ideig visszatartják a délies szelet. A verseny határozottan hátszeles szakasszal indulhatott egész Keneséig. A keleti magas-part alatt a nap első felében még megfigyelhető volt a szokásos szélforgás, de ezt leszámítva a keleti medencében egész nap az egyenletes, kifújt szél volt a meghatározó.
Az első nap egyenletes szeléhez hozzájárult a száraz levegő és a stabil légkör és a hideg víz, így alig alakultak ki gomolyfelhők, kevés volt a turbulencia (kevésbé volt pöffös a szél). Az átlagos szélsebesség (15-35 km/h) alig maradt el a széllökéstől. A nyugati medencében az esti órákig folytatódott a délies áramlás, nyugat felé fokozatosan gyengülve.
A verseny ideje alatt a keleti medence időjárását követni lehet az alábbi videón:
illetve Siófokról nyugati irányba nézve ezen a gyorsított filmen:
A verseny második napját az északnyugatról érkező hidegfront határozta meg. A hajnali órákban két hullámban érkező front átfordította a szelet északnyugatira és erős, 45-55 km/h körüli széllökéseket okozott, elsősorban a Szigliget-Balatonmária csatornában egy-egy viharos (65 km/h) lökés is előfordult. A hidegfront nem volt túl erős ugyanakkor lehetővé tette, hogy a hajók legnagyobb része pénteken délutánig befejezze a versenyt.
A hidegfront átvonulásának számítógépes előrejelzését pedig az alábbi filmen lehet megnézni:
Az időjárás előrejelzés pontosságához sokban hozzájárult az OMSZ Siófoki Obszervatóriumában tavaly beüzemelt nagy teljesítményű számítógépen futó, a hazai operatív gyakorlatban most először alkalmazott 1.5 km rácstávolságú numerikus modell (WRF modell).
Forrás: Horváth Ákos, a OMSZ Siófoki Viharjelző Obszervatóriuműnak vezetője
Megjegyzés: A Magyar Vitorlás Szövetség valamennyi vitorlázó, szurkoló és érdeklődő nevében köszöni Horváth Ákosnak és Országos Meteorológiai Szolgálatnak az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjra készült, rendszeresen frissített időjárás-jelentéseket.