Erről - is – beszélgetünk Böröcz Istvánnal, a BYC ügyvezetőjével, leköszönt elnökségi taggal:

- Még nem látlak a jelöltek között. Indulsz?

- A napokban lesz erről döntés.

- Miért ne vállalnád?

- Inkább úgy tenném fel a kérdést, hogy miért vállaljam? Nagyon nehéz időszakot hagytunk magunk mögött. Személy szerint úgy érzem, mindent elkövettem, hogy elkerülhessük az MVSZ vezetésének ennyire súlyos válságát, rendkívül sajnálom a történteket, remélem a tanulságokat mindenki levonja, ugyanakkor mint tudjuk, csendes víz nem nevel jó tengerészt.

- A BYC hatalmas szavazati erőfölénye indulásod esetén biztos pozíciót jelent. Mi tartja vissza az egyesületedet, hogy ne lojalitás alapján szavazzon meg bárkit is a jelölti listákból?

- Szeretném tisztázni, hogy az Alapszabályt nem mi alkottuk, ezek az egyre növekvő aránytalanságok bele vannak kódolva a rendszerbe, ebből nekünk semmi érvényesített előnyünk nem származik. Ugyanakkor fontos elem az elvégzett munka. A szavazati számok nagyobbik része az elvégzett munka és eredmények megjelenítése. Tehát nem érzem sem hatalmasnak, sem visszaélésre alkalmasnak a különbségeket. A lényeg a partnerségen és az egymással szembeni tiszteleten van.

A BYC vagyoni helyzete, eredményes gazdálkodása független az MVSZ-től és ez rengeteg munkának az eredménye egy igazán jó, befogadó szemléletű közösség értékes sikere.

Támogató együttműködésben dolgozunk sok klubbal és mindenben segítjük eszközeinkkel, szakértelmünkkel azokat, akik dolgozni szeretnének. Ugyanakkor nagyon sokat kapunk vissza ebben a körben mi is, amit személy szerint nagyon köszönök a mindennapi munkámban.

Az MVSZ Elnökség munkájában is a teljes vitorlás közösség érdekét is szolgáljuk és ez így helyes.

- Ez így eléggé általános megközelítés. Megtudhatnánk néhány példát olyan ügyekről, ahol a te konkrét munkád hozott érdemi előrelépést?

- Tudom, hogy a porthole.hu olvasóit elsősorban a nagy többség, a versenyrendszeren kívül vitorlázók helyzete érdekli. A megjelent cikkek és hozzászólások azt sejtetik, mintha ezzel a közösséggel az MVSZ egyáltalán nem törődne. Nincs így. Teljesség igénye nélkül néhány fontos témakör:

  1. A hajózási képesítések vizsgakérdéseinek felülvizsgálata mind a számát, mind a szakmai tartalmát illetően. Bővítettük a vizsgabiztosi névjegyzéket aktív vitorlázók bevonásával.
  2. Szezonális KAV ügyfélszolgálati irodát nyitottunk Balatonfüreden megkönnyítve a hajózáshoz köthető adminisztratív feldatok hatósági ügyintézését.
  3. Sikerült az ICC nemzetközi belvízi hajóvezetői engedélyeket, így a horvát jogosítványokat is elfogadtatni.
  4. A 20 LE teljesítményű motorok és a csónak méretéből adódó lajstromozási problémákra, üzemeltetési engedélyezésükre megoldást találtunk nagyon jó együttműködésben a hatóságokkal.
  5. A csónakok és elektromos kishajók közlekedési anomáliáira is lett megoldás
  6. Kategorizáltuk a mentőmellényeket, legalizálva a sport és úszássegítő eszközök használati lehetőségeit.
  7. Részt vettünk a lajstromozás egyszerűsített jogharmonizációjának előkészítésében.
  8. A vízi sporteszközök és csónakok időjárási körülményektől függő parttól való eltávolodása - szándékainknak megfelelően - kiterjesztésre kerül
  9. Módosul a csónakok kötelező alapfelszerelése.
  10. Érdemi lépéseket tettünk a belsőégésű motorhasználat problémájának kezelésére, javaslataink már egyeztetési szakaszban vannak.
  11. Dolgozunk az életkor végét elért eszközök újra hasznosításának témakörében.
  12. Nagyon jó együttműködésben dolgozunk a Balatoni Vízirendészettel.

 

- A felsoroltak mikor jelennek meg a szabályozásban?

- Egyrészük már megvalósult, tehát megjelent, többsége reményeim szerint a jövő év elején a szezonkezdésre megjelenő jogszabályokban jelenik majd meg, és lesz olyan is – mint a motorhasználat kérdése – ami jó úton halad, de még nem kapott zöld utat.

- Ezek a változások valóban a teljes vitorlás közösséget érintik. Mit kapnak a versenyzők?

- Egyszerűsödött a magyarországi versenyekre érkező külföldi kisérő motorosok ideiglenes üzemeltetési engedélyeinek kiadása. Élni lehet azzal a lehetőséggel is, hogy hajókat sporthajóként kivonjuk a lajstromozási kötelezettség alól.

- Ezt érthetem úgy, hogy egy versenykalózt, ami a rendőrség szemében csak egy csónak, sporthajóként regisztrálva szabadabban használhatok, kevesebb megkötéssel?

- Pontosan.

- Ha jól értem, te konkrétan a jogszabály alkotásban, a kodifikációs egyeztetésekben végeztél a külvilág számára szinte láthatatlan, de az új jogszabályokban megtestesülő elnökségi munkát. Ez valami one-man show, vagy voltak segítőid?

- Ezt lehetetlen egyedül összehozni. Kellenek segítők, tanácsadók, fegyelmezetten együttműködő csapatemberek az elnökségben, a bizottságokban és ezen kívül is. Akinek munkáját kiemelném, az dr. Borók György.

A folyamatosan változó közigazgatási rendszer az MVSZ feladatellátási keretrendszerét is befolyásolja. A Szövetség érdekérvényesítő szerepe a kialakult helyzetben jelentősen gyengült, ez a partnereinket óvatosságra készteti. Bízom benne, hogy a felálló elnökség kapcsolatrendszere, aktivitása lehetővé teszi, hogy behozzuk lemaradásunkat. Elengedhetetlennek tartom, hogy az MVSZ jelenjen meg közfeladatellátási szerepkörben, hogy nagyobb súllyal vehessen részt a hajózási jogalkotásban.

- Nem válaszoltál arra a kérdésemre, hogy mi az, ami miatt elvállalnád az elnökségi tagságot?

- Nagyon sok olyan jogszabály módosításán dolgozunk, ami kimaradt a felsorolásból, de ha ez a kapcsolatokra épülő munka megszakad, nagyon hosszú időbe telne az újraindítása. Ebben személyes felelősséget is érzek és tenni szeretnék a sikerességért.