Szeitz Gábor, 44 éves informatikus - megunva a laptop feletti görnyedést - 2022-ben Sziciliában vásárolt egy 18 éves Bavaria 46-os hajót. Ő is hasonló élményeket élt meg, úton a Kanári-szigetek felé…
Egy év örömvitorlázás után Gábor úgy döntött, visszatér az Adriára - a kemény kihívásnak megfelelve, ugyanezen az úton! A tavasszal frissülő észak-atlanti passzát széllel szembeni rövid direkt utat választva, a szokványos szeleket és áramlatokat követő hosszú körúttal szemben.
Három vállalkozókedvű fiatalember, a 80. évét betöltött Marton István nyugdíjas MÁV főorvos - a Semmelweis egyetem habilitált tanára, az ex-olimpikon (München, 1972 úszás) majd öttusázó magyar bajnok, később Adidas marketing igazgató Császári Attila, és László György - az Intercontinental-Danubius hotel lánc Japánt és a Royal Caribbean hajóit megjárt executive chéf-e - Húsvét vasárnap elrepült Gran Canariara, és Las Palmasban Gábor hajójára szállt, majd a megfelelő ellátmány birtokában húsvét hétfő délutánján elindultak Északkelet - Európa, Gibraltár felé, széllel, áramlattal szemben!
Az első takkot Madeira irányába nyitottuk (25 csomós alap szél, 30 feletti befúlyásokkal, 2 m-es hullámok) melyek a negyvenhat lábas Bavarián átcsapva áztatták a cockpitet és a legénységet. Gyuri, a chef ölbe vette és az első 12 órában el sem engedte a kék vödröt, tekintettel a háborgó tengerre és gyomrára(!). Alkony után kiderült, hogy Attila - a kialakulóban lévő szürke hályog miatt nem lát sötétben - így hát ezt az éjszakát Gáborral ketten vittük. Ilyen körülmények között rohant a hajó, 30 °-ban megdőlve a szikrázó csillagok alatt! Mire a nap felkelt, Gyuri meggyógyult, Csaszi látott ! Átestünk a Tűzkeresztségen! Megtanulta a csapat, hogy a tengeri hajózás bizony kemény kihívás!
Ez a 48 órás nonstop rohanás Madeira partjáig (Kb 300Nm) tartott - ott, szélárnyékban fürdőzés, és egy kiváló a mesterchef által készített vacsora után, hasonló körülmények között, de az ellenkező takkon indult a csapat Afrika partjai felé, hogy négy nap alatt Casablanca és Rabat között partot fogva folytassa útját. Ez a további négy nap - a megdőlt, rendszeresen hullámok alá befutó, megtorpanó hajóban igazi kihívás volt. A hajókabin nyújtotta várt biztonságot a mindent átnedvesítő sós pára és az ennek hatására korcsolyapályává váló laminált kabin padozat ellenére vitorláztunk -töretlen optimizmussal- úti célunk felé .
Mivel internet hiányában semmilyen kommunikációs lehetőségünk nem volt - egy közelben elhaladó tankertől VHF rádión át beszélve megtudtuk, hogy - a hosszútávú meteorológia által előjelzett - a jelenleginél is erősebb - viharos keleti szél várható a következő napokban a Gibraltári szorosban.
Az egyik szálingot az árbóchoz merevítő drótkötél néhány szála elengedett, kezdett kibomlani. A körülmények miatt úgy döntöttünk, hogy az afrikai partok elé érve megpróbáljuk a csendesebb vízen kivárni a gibraltári vihar végét, ellenőrizni az árbócot. Négy nap rohanás (újabb 600Nm) után - egy homokfal alatt 6m vízben - első-hátsó horgonyon rögzítve a hajót, vízszintes asztalnál elfogyasztott finom rákvacsora, prosecco, árbóc mászás, szerelés után, a VHF rádión ránk recsegett a parti őrség (illegálisan behatoló nem regisztrált hajó) - és minden könyörgés, kérés ellenére kegyetlenül elzavartak. Horgonyok fel, vissza a viharos Óceánra…
Az egy-két napos pihenés helyett újra a háborgó tenger felé fordultunk. Másfél nap cirkálás után Tanger közelében, a Gibraltári szoros délnyugati bejáratánál úgy döntöttünk, hogy a szoroson a nagyon erős ellen szélben motorral próbálunk meg áttörni.
Mintegy négy óra alatt alig néhány mérföldet sikerült irányba haladni, és a tangeri kikötő bejáratánál szembesültünk azzal, hogy vagy kiállunk Tangerbe, megpróbálunk regisztrálni - vagy vitorlát bontunk és a 30 csomós, 40-es befúlyásokkal tarkított, 4 m-es hullámokat hordozó szoroson - ahol a forgalom miatt osztott sávos nagyhajós forgalom van - a korábbi erős széles tapasztalatok birtokában, hármas nagyvitorla, kettes génua reffeléssel neki vágtunk a szorosnak!!!
A nagyhajók, tankerek példa szerű megértésétől támogatva - akik irányukat nem, de tempójukat ránk való tekintettel változtatták - mind a befelé, mind a kifelé haladó sávon keresztül vitorlázva értük el a spanyol partokat, a szoros legszűkebb utolsó 5 Nm felett. A következő 2 takk után már tudtuk venni a Gibraltár öblöt, beértünk a csendes vízre, ahol már spanyol területen, 5 m-es vízben lehorgonyoztunk, és koccinthatunk arra, hogy átértünk, felhoztuk a hajót a Kanári-szigetekről a Földközi tengerre.
Sebeinket nyalogatva, H. Gyuri barátunk hívásának engedve másnap reggel pihenten - az éjszaka során legyengült és átfordult szél támogatásától hajtva, átvitorláztunk Marbellába, ahol Gyuri a parton várta és segítette a megfáradt csapatot partra szállni.
Erős baráti keze Csaszit és engem is segített a 80 cm-es távolság átlépésében.
Segített szuper Chéfünknek is, aki azonban megbotlott, de az erős kar hirtelen rántással megmentette a vízbe eséstől társunkat. Az erős mozdulat következtében azonban kificamodott chéfünk válla, amit hatalmas ordító sikollyal adott a környezet tudtára, miközben fájdalomtól eltorzult arccal terült el a betonon. Perceken belül segítőkész emberek vettek körül, mentőt ajánlottak, látva a jajveszékelő embert.
Nőgyógyászati praxis előtt a Mentőszolgálatnál dolgoztam. Ismertem azt a műfogást, amivel kificamodott vállat helyre lehet tenni és ezzel a mintegy 50 évvel korábban szerzet tudással sikeresen reponáltam Gyuri vállát, aki másfél órával később már sérült karjával szájához tudta elmenni a Proseccos poharat…
Bátor kaland, kemény kihívás volt a tavaszi erős passzát széllel szemben visszavitorlázni a Földközi-tengerre . Én nem ismerek magyar vitorlázót, aki hasonló körülmények között jött volna vissza a Kanári-szigetek térségéből.
Olyan volt, mintha a megszokott lesikló pályán a völgyből síelnénk fel a csúcsra (ismert vitorlás barátom F.Gy. fókabőr csíkkal a léce talpán csinálja! )
Köszönet Gábornak, aki jól felkészítette a hajót és kiválóan irányította a viharos nyíltvízi körülmények között, és a rendkívül motivált lelkes csapatnak, hogy ebben az élményben részt vehettem.
“ ez jó mulatság férfimunka volt “ (Vörösmarty 1844)