A hitelkihelyezés kényszerétől felfűtött bankok a fogyasztás ösztönzésének kitűnő terepére akadtak, amikor a hajózást vették célba. A felnőttkor értékes játékszer-ideáljai az aszfaltról a kikötők zárt világába költöztek. Lassan a macerás és sokak számára kényelmetlen vitorlásokat a látszólag egyszerűbben kezelhető motoros jachtok tulajdonlása váltotta fel, az eladások túlnyomó többsége is itt realizálódott. A világ nagy hajókiállításai is hűen tükrözték a tendenciákat.

Bár Magyarországon a vitorlázás tradíciói és infrastruktúrája lényegesen jobb feltételeket kínáltak a hajósoknak, mégis úgy tűnt, hogy mostanáig több motorost értékesítettek - elsősorban a látványos marketingnek, a laza hitelkonstrukcióknak és a horvátországi áfamentességnek köszönhetően. Így a Budapest Boat Show - igazodva a nemzetközi trendekhez - évről évre növekvő látogatói és kiállítói rekordokkal büszkélkedhetett. Kezdetben egyik mellékszereplője volt a tavaszi nagy kiállítások kínálatának, aztán a félreeső pavilonokból egyre nagyobb helyet kiérdemelve költözhetett végül a legnagyobba, a 20 000 m²-es A-ba. Megszabadulva társbérlőitől, az önálló hajókiállítás is megvalósulhatott, sőt, a nemzetközi kiállítási programhoz igazodva levált a Tullni Show-val való lehetetlen egyidejűségről is.

A fejlett világban a hajókiállításokat a gazdaság hőmérőjének is tekintik, mely érzékenyen reagál a gazdasági környezet állapotának változásaira. Nyilvánvaló, hogy egy mély recesszió elsősorban a szabadidős költekezést blokkolja, így a hajózási szegmens értékesítési mutatóiból következtetni lehet a gazdaság állapotára, trendjeire. Egy olyan országban, mint a mienk, ahol a válság egy frontális ütközés erejével bénította a folyamatokat, erre a hőmérőre nem igazán volt szükség, mégis érdekes következtetéseket lehet levonni a kiállítás látványos átrendeződéséből.

2009-ben önálló kiállításon nézelődhettünk, mivel a 2008-as értékesítést még nem érintette a Lehmann Brothers őszi bedőlése. Bár már minden recsegett-ropogott, a remény, hogy csak átmeneti, múló rosszullét nehezíti életünket, bizakodó tömegeket vonzott a kőbányai vásárvárosba. Az ismert körülmények azonban a mostani, 2010-es kiállítás megrendezhetőségét is kétségessé tették. A szervezők jó érzékkel reagáltak, amikor a motoros piac megtorpanását észlelve visszatértek a kezdetekhez, és a vitorlázást állították a Budapest Boat Show arculatának középpontjába. Nyilvánvalóan nem az történt, hogy a vitorlás-szegmens eladásai növekedtek, hanem láthatóvá vált, hogy a szabadidős célpontok között a válság felértékelte az olyan tevékenységeket, ahol a természet energiái hasznosulnak a dráguló fosszilis üzemanyagokkal szemben. Az adriai kikötők annak ellenére is eltávolodtak, hogy korszerű autópályán érhetjük el őket. Újra felfedeztük a Balatont, és a hazai vitorlázásban egyre többen találnak megnyugvást. A kikötői közösségek aktivitása is jól érzékelhető. Soha ennyien nem vettek részt vitorlásversenyeken, nem volt ennyi esemény - köszönhető ez a játékba most bekapcsolódó „amatőrök" aktivitásának is.

A 2010-es kiállítást az új, kisebb, de korszerűbb, belmagasságával is kellemesebb hatású G pavilonba szervezték, eredetileg önálló eseményként. Bizonyára gazdálkodási kényszertől vezérelve, az utolsó pillanatban azonban megváltoztatták az időpontot, és az Utazás kiállítás mellékprogramjára lefokozva visszahelyezték a szakmai szempontból igen szerencsétlen márciusi, a tullni kiállítással ismét egyező hétvégére.

A szervezők pesszimizmusa nem volt megalapozott. Az új csarnokban minden talpalatnyi helyet sikerült értékesíteniük. Több késői jelentkezőnek már nem is jutott stand. Az Utazás kiállítás közelsége sem rontotta le a látogatói összetételt, az értő hajós közönség bőven biztosított elegendő érdeklődőt.

A várakozásnak megfelelően a vitorlás hajók száma és részaránya jelentősen megnövekedett, csupán a motoros szegmensből tűntek el a magyar vizeken nem is használható tengeri jachtok.

Örvendetes esemény a professzionális chartervállalkozások megjelenése, kifejezetten a balatoni igények kielégítésére. Az új szolgáltatás nem csupán szélesebb tömegek számára teszi lehetővé a minőségi hajózást, de a szezon meghosszabbításával a tó idegenforgalmi hasznosulását is elősegíti.

Sajnos néhány kellemetlen jelenség is megkeserítette a kiállítók, látogatók életét. A színpadi show lehet jópofa színfoltja egy kiállításnak, de ha a hangeffektusok a csarnok egyharmadán lehetetlenné teszik az élőbeszéd megértését, akkor az ilyen előadás talán több kárt okoz, mint az az eszement fenyegető, aki miatt vasárnap délután idő előtt voltunk kénytelenek elhagyni a kiállítást.

A terrorfenyegetés nem játék - érthető volt tehát a szervezők és a rendőrség eljárása a kiállítás kiürítésére. Emiatt senki sem okolhatja a rendezőket. Példás gyorsasággal tájékoztatták a látogatókat is lehetséges kártalanításukról. A kiállítók kétségbeesését azonban senki nem próbálta lecsillapítani. A szervezett bontási logisztika meghiúsulását, a kavarodásban eltűnt értékek pótlását valakinek meg kell térítenie. Ha a kiállítóknak kell viselniük a következményeket, akkor hiába köszöntene be a várt gazdasági fellendülés, a jövő évi Boat Show nehezen lesz megrendezhető.

Gerő András