Október másodika, szerda. Az imént ért véget a Louis Vuitton kupa döntőjének kilencedik és tizedik futama. Hat-négyre vezetnek a britek, egy futamgyőzelem kell még nekik ahhoz, hogy ő, azaz az Ineos Britannia legyen a kihívók versenyének győztese, és ő küzdhessen október 12-től az áhított ezüst kupáért, amelyet a britek 1851-ben elvesztettek, és azóta a visszahódításának még csak a közelébe se kerültek. Ehhez persze még a kihívók versenye döntőjének másik résztvevőjének is lesz néhány szava, hiszen, ha pénteken az olaszok, a Luna Rossa Prada Pirelli nyer, folytatódik a játék. És egy újabb döntetlen esetén, hat-hatnál egyetlen futam dönthet majd… Még ebbe persze a szél is belejátszik, az előrejelzés szerint még akár gyenge, bizonytalan szél is lehetséges a hét vége felé, azaz lesz-e futam és hány? Az eredményt latolgatva, a verseny történelmére gondolva van tehát izgalom bőven. De vajon izgalmas-e a nézők számára maga a versenyzés, a futam ezekkel az AC 75-ös egytestű repülő hajókkal, ahol a kormányosok és a trimmerek feje alig látszik ki a futurisztikus hajótestekből, a kerekesek pedig modern kori gályarabokként ki se látszanak szinte, miközben az energiát termelik szakadatlanul a hidraulikák működtetéséhez. Találkoztam vitorlázókkal, akik szerint unalmas ez a fajta vitorlázás. A rajt előtti trükkös küzdelem egyszerűsödik, mindenki csak arra figyel, hogy ne lassuljon le, ne essen ki a repülésből és időben átmenjen a rajtvonalon. Aztán elmegy a jelképes falig (egy meghatározott téglalapon belül szabad csak vitorlázni), megfordul, lehetőleg hiba – azaz vízbe érés – nélkül, ugyanez igaz a bőszeles szakaszokra is, itt a halzolásoknál kell vigyázni, egyetlen apró hiba száz méterbe is kerülhet. Tehát a rajt és a hajókezelés a döntő. Szerinted?
Azért ennél egy kicsit bonyolultabbak ezek a futamok, még ezen a viszonylag szűk téglalapon belül is vannak szélirány és szélerő különbségek, léteznek preferált – vagy előnyösebbnek vélt – oldalak, számítanak a taktikai döntések, fogom a másikat, vagy megyek a saját elképzelésem, oldalválasztásom szerint, de az igaz, a rajt és a hajókezelés döntő. Amikor felkértek, hogy legyek szakértő az M4 Sport közvetítésében, nekem is volt egy prekoncepcióm. Úgy gondoltam, ott ülnek ezek a kiváló vitorlázók egy ilyen technikai csodában, ki se látnak nagyon, gombokat nyomogatnak, kijelzőket figyelnek, mi lehet ebből érdekes vitorlázó szemmel. Aztán már az elődöntő versenyeit, de most a döntőt, az olasz-brit összecsapásokat látva is azt gondolom, hogy ez lenyűgöző. Szinte minden futamról elmondható, hogy roppant szoros, izgalmas verseny volt, a Luna Rossa és a Britannia közel azonos sebességpotenciállal bír, a csapatok kiválóak – a briteknél Sir Ben Ainslie, aki öt egymást követő olimpián nyert érmet, közte egymás után négy aranyat, az úgyszintén olimpiai bajnok Dylan Fletcher a két kormányos, az olaszoknál más a koncepció, ott America Kupája specialisták irányítanak, James Spithill és Francesco Bruni. A közvetítés technikája kitűnő, a több kamerával felvett élő képek mellett az animációk jelzik nem csak a szélerőt a pályán, hanem például közeli manőverek esetén a hajók takarási kúpját is, a bójától való távolságot, a sebességeket, az időkülönbségeket – izgalmas vitorlázó szemmel figyelni, ki hogyan, miért dönt valamelyik megoldás mellett, esetleg mi az amit te magad csinálnál… Volt olyan versenyszituáció, amikor szerintem én a kommentátorállásban jobban izgultam, mint a vérprofi versenyzők a hajóban.
October 02, 2024. Louis Vuitton Cup Final, Race Day 6. INEOS BRITANNIA, LUNA ROSSA PRADA PIRELLI TEAM
Az M4 Sport közvetítése remek. Rögtön az első, aminek örültem, hogy végre America Kupájának hívják a versenyt. Ez így pontos, ugyanis America volt az a szkúner, amelyik 1851. augusztus 22-én a New York Yacht Club színeiben a brit Royal Yacht Squadron összes vitorlását megelőzve megnyerte a 100 guinea-s kupát (akkor még így hívták). America tehát az első győztes hajó neve, róla nevezték el később a kupát, hajó nevet pedig ugye nem fordítunk le, és nem változtatunk meg. Vásárhelyi Tamás az M4 Sport kommentátora, mindig felkészült, kapásból fordítja az angolul elhangzó kommunikációt, kis nyilatkozatokat, jól kérdez téged. És a képanyag, amit kapunk, nagyon izgalmas. A Luna Rossa három futamot is fel kellett, hogy adjon technikai probléma miatt. Az utolsó esetben egy elrontott fordulónál, húsz csomó feletti szélben, lefúrt a hajó orra, felszakadtak egyes fedélzeti burkolatok, élőben követtük a műszaki csapat küzdelmét az idővel, hogy ott a vízen befoltozzák, megerősítsék a hajót a következő futam rajtjáig… Elkészült a javítás, és akkor ott azt a futamot meg is nyerték az olaszok, nem kímélve a hajót a 20+ csomós szélben…
Nem volt más esélyük, ha kímélik a hajót, biztosan vesztenek. Ha meg történik valami újabb műszaki probléma, akkor is.
Miért találták ki ezt a korlátozott, téglalap alakú versenyterületet? Amelynek az elhagyásáért ráadásul büntetés is jár? Esetleg így izgalmasabb a nézők számára a játék a több forduló, meg a „fal” környékén behatárolt taktikai lehetőségek miatt?
Szerintem talán az lehet az ok, hogy így kontrolláltan, de közel lehet engedni a nézőhajókat a versenyhez. Másrészt ez a korlátozott versenyterület a közvetítést is segíti. Jobban tartható például a futamok hossza, amit 27 percben határoztak meg. A szélerő függvényében a főrendező hosszabbítja, vagy rövidíti akár szakaszonként a pályát, és általában néhány tucat másodperc eltéréssel tudják is tartani ezt az időt. Érdekes a pályaelhagyásért kiszabott büntetés módja: bójairányban hetven métert kell visszaesnie a büntetést végző hajónak. Rádión jelzi, hogy megkezdi a lemaradást, ha teljesítette, a versenybíró – aki mindezt a számítógépen ellenőrzi - visszaszól, hogy újra szabad a játék. Szerintem ez a büntetés ezeknél a hajóknál, ezeknél a sebességeknél nagyon enyhe. Nem, hogy hetven, de akár 150 méteres előny is pillanatok alatt elvész egy kicsit elrontott manőver, vagy egy néhány fokos szélforduló nyomán.
Idén először látunk csörlősök helyett kerekeseket a hajókon. És érdekes módon nem kerékpárosok, hanem főleg evezősök és van még rögbijátékos is köztük.
A legvalószínűbb az, hogy az evezősök általában termetesebbek, mint a kerékpárosok. Nagyobb teljesítményt tudnak leadni. A másik, hogy van a legénységnek egy minimál súlya, amit kerékpárosokkal nem biztos, hogy teljesíteni lehetne. A kerékpárosok egyébként két futam közt cserélhetők, a britek ki is használják ezt a lehetőséget, az olaszok mindig csak két kerekest váltanak le. Ők a hidraulika rendszer energia ellátását végzik, egyszerűsítve azt lehet mondani, hogy mindent, ami a vízvonal fölött van, azt emberi erővel mozgatják, a víz alatti részt, a szárnyakat tartó karokat pedig elektromotorokkal töltött hidraulika. Minden futam után tehát akkucsere is van. De hogy bonyolódjon a helyzet, a szárnyakon lévő trim felületek állítását szintén a kerékpárosok által hajtott hidraulika rendszer mozgatja.
Ezek a megoldások, ezek a részletek mindig a kupavédő és a védő által elsőként elfogadott kihívó, a Challenger of Record – ők most a britek - megállapodása alapján kerülnek rögzítésre. Az idei AC 75-ös legénysége 8 fő a korábbi 11 helyett, és a hajó is valamivel könnyebb a három évvel ezelőttinél.
Akár a britek, akár az olaszok kerülnek ki pénteken vagy szombaton győztesen a kihívók versenyéből, a Louis Vuitton kupából, hihetetlenül izgalmas lesz az október 12-én kezdődő döntő, ahol természetesen az új-zélandi csapat szeretné megtartani az America kupáját. Elhódítani se az olaszoknak, se a briteknek nem sikerült még soha…
És az America Kupája versenyen továbbra is igaz az a szállóige-szerű mondás, amit Victoria királynőnek válaszoltak 1851 augusztusában, miután a győztes America szkúner elhajózott a királyi jacht előtt, és az uralkodó megkérdezte: Ki a második? Her Majesty, Ma’am, there is no second… Nincs második helyezett. Csak győztes és vesztes van, ma is.
October 02, 2024. Louis Vuitton Cup, Final Race Day 6. INEOS BRITANNIA, LUNA ROSSA PRADA PIRELLI TEAM
A 37. America Kupája verseny weboldala, minden információval: https://www.americascup.com/
Az M4 Sport a Louis Vuitton Kupa hátralévő futamait és a döntő futamokat is élőben közvetíti.
Kép: Ian Roman, Ricardo Pinto