Bezárt a Lipót, épül a Fergeteg

Bár még hónapok vannak hátra a tókerülőig, folyamatosan érkeznek a hírek az újabb és újabb nyerőesélyes kihívókról. Elhatároztuk, hogy folyamatosan, hónapról-hónapra bemutatjuk a legérdekesebb hajókat a Porthole olvasóinak. Tények és pletykák kavarognak a vitorlástársadalomban a 2010-es Kékszalag indulóiról. Egy biztos: hosszú évek óta az idei lehet a legnagyobb érdeklődést kiváltó verseny. Nem véletlenül. Sokak szerint Litkey Farkas már a kelleténél többször nyerte meg a szalagot, egyre éhesebbek a trónkövetelők. Másrészt a többtestűek indulása alaposan átrendezheti az esélyeket...

 Libera magyar névvel? Az épülő (pontosabban átépülő) Fergeteg titkairól faggattuk Marton Balázst.

Honnan a név?

Ehhez röviden vázolni kell a hajó történetét: ezt is Bruce Farr tervezte, karbon-kevlár szendvicsszerkezetű konstrukció, és szép sikereket ért el a nyolcvanas években. Nyertek vele Centomigliát és RundUmot is - ez utóbbit Telebox Speedy néven.

Jöttek új konstrukciók, a hajó meg is öregedett, legutóbb OPNI névre hallgatott, ami egy francia kifejezés rövidítése, azonosíthatatlan sikló tárgyat jelent. Nem szerettük volna, ha rólunk mindenkinek a bezárt lipótmezei elmegyógyintézet jut eszébe (ezt volt hivatalosan az OPNI, azaz az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet) - ezért választottuk a Fergeteg nevet. Tetszik, mert van benne valami elsöprő lendület, csibészség - és jó az is, hogy magyar név.

 De vajon mennyiben magyar a hajó?

Kilencvenkilenc százalékban átépítettük. Kihoztuk a testet a maximális, 12,7 méteres hosszra. Azaz egyenes lett az orr, hátrébb került a tükör. A szárnyra keretek kerülnek majd, hogy itt is kihasználjuk a maximális szélességi méretet. A változtatásokat legfőképp én csináltam, itt Fűzfőn.

Hogy került hozzátok ez a Libera?

Kalandos a történet, nem nélkülözi a véletleneket sem. Simó Béci barátunk a Gardazzurra átépítéséhez keresett vereteket, komplett rigget. Talált Ausztiában egy évek óta heverő Liberát, kompletten. Kiváló donorhajónak ígérkezett, ami kellett neki, leszerelte - megmaradt a csupasz test. Véletlenül szereztem róla tudomást. Én annak idején liberáztam, később akartam valami saját rohanógépet, így lett az enyém a Sfinx nevű kis Libera. 49er szkiffben is kísértettük a sorsot, és persze mindig szerettem volna valami ezeknél komolyabbat. Némi alku után megvettük a testet - és mivel a szakmám hajóépítő, belevágtam az átépítésbe. Még van rajta vagy egy hónapnyi meló.

 Honnan lesz árbocotok, vitorlátok?

Részben használt, részben új cuccokat fogunk venni. Szeretnénk meglepni az ellenfeleinket úgy, hogy ne legyen idejük már a Kékszalag előtt minden fejlesztésben utánunk jönni. A szezon elejére több külföldi versenyt is terveztünk, itthon szeretnénk magunkból minél kevesebbet megmutatni, de ennek ellenére sokat vitorlázni.

A legutóbbi Kékszalagon érezhető volt az esélyesek közt egyfajta hazardírozás. Annak ellenére, hogy nem volt megengedett a trapézolás, többen is tőkesúly nélkül, gyakorlatilag sverttel mentek. Ti mit terveztek?

Van a hajóhoz tőkesúly és svert is. A végleges döntést a verseny előtt, már az időjárás-előrejelzés ismeretében hozzuk meg.

Kikből áll a csapat?

Régi, kipróbált mannschaftokból, akik már Assón és Liberán is bizonyítottak. És az sem titok, hogy külföldi, a liberázáshoz értő, Európa- és világbajnok vitorlázókat is elhívok majd a tókerülőre. Van kikből válogatni: idehaza időközben 31 fősre bővült a klubunk, az MB Sailing Team. Úgyhogy erősen gondolkodunk, hogy egy második hajót is indítunk a Kékszalagon. Egy 40 lábas katamarán bérlése látszik a legvalószínűbbnek.

 Most épp milyen munkák folynak a Fergetegen?

Festésre vár itt Fűzfőn. A test narancssárga metál lesz, a rudazat fekete. Narancssárga-fekete lesz a csapat ruházata is.

 

 

 

Visy László