Cserta Gábor fotói az eseményről a Galériánkban. 

A nevezési lista alapján 588 hajó vág neki a hagyományos Balaton-kerülő regattának. A táv légvonalban 145 kilométer, a hajók Balatonfüredről először Balatonkenesére, onnan Siófokra, majd a tihanyi szoroson át Keszthelyre vitorláznak, és a befutó ismét Balatonfüred előtt lesz.

A meteorológiai előrejelzések kezdetben nagy hőséget és gyenge szelet jósolnak, ám délutánra egy hidegfront betörését várják, ami akár 70-80 kilométeres széllel is járhat. Így a résztvevők valóban komoly erőpróba elé néznek. A verseny szombat reggel kilenc óráig tart, ez alatt a 48 óra alatt kell a vitorlásoknak célba érni.

Az esélyesek a rajtvonal Zamárdi felőli végén helyezkedtek , és innen cirkálnak Kenese felé - Király Zsolték kapták el a legjobban a ritmust, Litkeyék kissé beragadtak. A mezőny eleje fél tízre ért Csopakhoz, majd fordultak balcsapásra.

9:47-kor  első a Rauschenberger-féle csapat, második Király Zsolt, harmadik az ifj. Scholtz kormányozta NJL, negyedik Litkey, de a Budapest Bank jön fölfelé. Az első és a negyedik közti különbség kb 500 méter,  a tó közepe felé tartanak.

10 óra után rosszul néz ki a szélhelyet alakulása, Alsóörs előtt nagyon legyengült , Almádi-Fűzfő irányában teljes szélcsend látszik. A három gyors hajó, a Budapest Bank, a Vodafone-Budacash és a Sponsor Wanted  megszökött, az Avatar Káptalanfüred előtt vitorlázik és már kb 3-4 kilométeres hátrányban van a többiekhez képest. A Ganz Danubius és a Remete vezetik a hagyományos hajók csoportját, a Nemere II. egyértelműen a Sirocco előtt vitorlázik 2-300 méteres előnnyel.

Fél egy után valamivel, elsőként a Rauschenberger kormányozta Vodafone-Budacash ért be a tihanyi csőbe, 7-8 csomós szélben. Az előnyük jelentős, Litkeyék Budapest Bankja 15 perc lemaradásban van. Harmadikként a Sponsi érkezik, de már komolyabb hátránnyal. A három gyors hajó pedig messze elszakadt a mezőnytől a 4-6 csomós, talán éledező szélben. 

Litkeyék közelítenek a vezető Princihez, de egyelőre még 1-1,5 km a hátrányuk  Szemes magasságában. A Sponsi jócskán lemaradva őrzia harmadik helyét, a Capella 70-es cirkáló pedig fél három környékén ért a tihanyi csőbe, ezzel változatlanul az abszolút negyedik helyen áll. Mögötte hatalmas űr. Meghatározónak bizonyult, hogy kinek sikerült jól megszabadulni a Kenesénél fújó gyenge széles övezetből. A szél gyengül Tihanynál és Szemesnél is.

A Révfülöptől felerősődő, 30-35 csomós szélben Farkyék jobb tempója meghozta az eredményt: 17:20-kor már elsőként fordultak Keszthelynél, 2,5 perccel a Princi előtt, a Sponsor Wanted további fél órával később érkezett. Ezzel egyidőben hagyta el a mezőny legvége a kenesei bóját.  

Idei újdonság, hogy nem kell betartani a hajózási útirányt  a csőben sem: ennek megfelelően a "bátrak" közül sokan fent is akadtak a homokpadon.

Bár a szigligeti öbölnél egyszer még élre állt  a Principessa, a Lisa hamar visszavette vezető pozícióját, és stabil, 10-15 perces előnyre tett szert, amit már Füredig tartottak is. 21:23-kor elsőként ért célba a Litkey Farkas kormányozta Budapest Bank, ezzel a tizedik győzelmét ünnepelheti Farky. Az összidejük 12 óra 23 perc, a Nemere II '55-ös rekordja ezúttal sem volt veszélyben. Második a Vodafone-Budacash (Principessa), harmadik a Sponsor Wanted lett.

Mindeközben Szigliget magasságában több hajó is bajba került: árboctörés, emberek a vízben. A mentési központ nagy erőkkel dolgozik a helyszínen.

Péntek reggel nyolc óra körül, azaz 23 órával a rajt után az 589 nevezett hajó közül több mint 200 már célba ért. A versenyt - többnyire technikai okokból, valamilyen műszaki probléma, törés, szakadás miatt - mintegy 160 hajó adta fel, akik ezt bejelentették a versenyrendezőségnek. Ezeknek a hajóknak a nagy része saját erejéből jutott el valamelyik balatoni kikötőbe.

Mintegy 150 esetben olyan problémával kellett a hajósoknak szembenézniük, amely külső segítséget igényelt. A rendkívül rossz, éjszakai körülmények között végrehajtott mentés során kiválóan vizsgázott a vízirendőrség, a Magyar Vitorlás Szövetség és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának csapata, akik közös munkával mentették az embereket és a hajókat. Az előzetes adatok szerint 350 főt mentettek ki a sérült hajókról. Ezek részben horgonyon állva vagy elsüllyedve, sok törött árboccal jelenleg is a Balatonban vannak, részben a legközelebbi kikötőbe vontatták őket.

A többi hajó még részben a balatonfüredi cél felé vitorlázik, részben pedig egy kikötőben vár az időjárási körülmények javulására. A versenyrendezőség a hozzá eljutó információk alapján folyamatosan ad tájékoztatást ezeknek a hajóknak a helyzetéről.

 

Cserta Gábor fotói az eseményről a Galériánkban.

 

A nem hivatalos sorrend hajnali egykor:

1. Budapest Bank (Lisa)
2. Vodafone-Budacash (Principessa)
3. Sponsor Wanted
4. Infiniti Mediacontact Avatar
5. Capella 
6. Sirocco 
7. Nemere
8. Orfeusz
9. Obsession
10. Anna
11. Sleepwalker
12. Voodoo
13. Macarella
14. Fortély
15. NJL
16.  Scheerburg
17. Remete
18. Gardazzurra
19. Paquita
20. Raiffeisen
21. Bulldog
22. Red Shark
23. Kacor
24. Oxygen
25. Stefánia

Délelőtt 11-ig 320 hajó érte már el a füredi célt, és további 10-15 is hamarosan befut.