1984. július 12-én nyílt meg Zebegényben az első magyar Hajózási Magánmúzeum, Farkas Vincze hajóskapitány gyűjteményével és saját készítésű tárgyaival. Célja volt, hogy bemutassa, milyen helyeken jártak a magyarok a világ tengerein hajózva, és milyen kultúrákkal ismerkedhettek meg. A távoli tájakról hazahozott emlékek a tengerek élővilágával és a hajózási relikviákkal sokrétű, formabontó látványt nyújtanak, de mégis harmonikus egységet alkotnak.

Farkas Vincze szükségét érezte a nem szokványos múzeum megnyitásának azzal a küldetéssel, hogy a kor ifjúságával is meg lehessen kedveltetni a hajózást, a hagyományőrzést, a modellezésen keresztül a kreatív- kulturált- alkotó időtöltést, és nem utolsó sorban a múzeumlátogatást.  

 

Farkas Vincze már a hajóutak alkalmával is maga faragott, így több olyan tárgyat is elkészített, amit külföldről nem lehetett elhozni eredetiben. Pl.: a hajóorrfigurákat, az indián totemoszlopokat, de a hajózás történetéhez szükséges maketteket, modelleket is ő készítette. A hajózási műszerek, navigációs eszközök, gépek, horgonyok, mentőfelszerelések, egyenruhák, egyéb hajózási emlékek és a szakmai iratanyagok több évtizedes gyűjtőmunka eredményeként ma már az ország legnagyobb hajózási gyűjteményévé váltak.

Farkas Vincze hajóskapitány, a Múzeum alapítója 2007-ben hunyt el 88 évesen. A múzeum vezetését és a hajózási emlékek gyűjtését leánya, Farkas Judith folytatja. 

 

A jövő:

A folyamatosan gyarapodó anyag miatt már évekkel ezelőtt szükségessé vált a kiállítási terület bővítése, de ez a jelenlegi helyen nem valósítható meg. Így az elköltözés jelenthet megoldást egy jóval nagyobb, korszerűbb, interaktív múzeum létesítéséhez. Ennek érdekében több település is felajánlott ingatlant, de bármelyik választáshoz közel 100 millió Ft-os beruházás szükséges. Ez Uniós pályázatból és magántőke bevonásával - mint pl. nagy értékű tárgyak eladása, téglajegyek árusítása - valósulhat meg.

Először a Budapest Boat Show keretein belül is bemutatásra kerülő „Friedrich Wilhelm zu Pferde" 56 ágyús brandenburgi fregatt hajó kerül értékesítésre, amit  Farkas Vincze hajóskapitány az 1960-as években 40 hónapon keresztül, 14.760 órában, 1:33 méretarányban,  tervrajz alapján készített. Minden alkatrészét saját kezűleg faragta, és a legapróbb részleteiben is megegyezik kívül-belül az eredeti hajóval. A hajómodell eszmei értéke 75 millió Ft.

A standon látható lesz majd:

Hajókabin 4x4 méter alapterületen kerül bemutatásra hogy is nézett ki anno egy hajóstiszt kabinja - falra szerelt hajós ággyal, utazóládával, szerény mosdóval,  néhány eredeti ruhadarabbal  

Egzotikus tengerpart pálmával, négerszolgával... 

Parancsnoki híd fa kormánykerékkel, réz bevonattal, mögötte maga a kapitány  látható majd  

Mentősarok - ha már biztonság is a középpontba került egy "igazi" tűzoltó, kézi hajtány tűzoltó szivattyúval,  2 db mentő pad, két ülés mentőtartály társaságában, mentő gyűrűk, vízágyú, mentőmellények, mentő kocka, füstbója.

Hajózás történeti bemutató törzsfejlődés a fatörzstől a katamaránon át a középkori vitorlásokig, vitorlás gőzös hajó, gőzcsónak, lapátkerekes gőzhajó, tengeri gőzös személyszállító, luxus hajó, dunai és tengeri hajók

Hadihajók vitrinekben: mai flottilla egyenruhás ember, monarchia korabeli matróz egyenruhás, magán fegyverek

 

2.       Hajózástörténeti védnök

a.       Csurgó Attila ezredes úr, a Magyar Honvéd 1. Tűzszerész és Hadihajós Ezred parancsnoka

3.       Biztonságtechnikai védnök

a.       Györfi Pál - Országos Mentőszolgálat - szóvivő

Ők személyesen meg is jelennek, és nyilatkoznak a színpadon.