Közeledik a Kékszalag, még el lehet intézni a szükséges papírokat a nevezéshez. De mire is van szükség?

A háziversenyeknél és a szervezett edzéseknél nagyobb versenyeken való indulásnak két feltételrendszere van. Személyi és technikai.

Személyi feltétel, hogy rendelkezzél „Kék könyvvel”, MVSZ bélyeggel és sportorvosi pecséttel.
A Kék könyv előfeltétele, hogy valamely vitorlás klubhoz leigazolj. Ezután ők állítják ki a nevedre a könyvet, kitöltetnek veled egy versenyengedély kérő lapot, és rendezik az MVSZ felé a bejelentésedet. A klubdíjak változóak (10-30e Ft/év) az MVSZ bélyeg a klubdíjon felül további 10e Ft/év.
Általában a sportorvos ügyében is a választott klubod tud segíteni, de persze elmehetsz egy független sportorvoshoz is. (Fontos, hogy a körzeti orvos sajnos nem jogosult sportorvosi igazolás kiadására.) A sportorvosi vizsgálat 1.000-5.000 Ft körül van hozzávetőleg és szintén egy évre érvényes. Sok-sok vitorlásklub, működik különböző tagsági feltételekkel. A klubok listája ITT megtalálható.

Technikai feltétel, hogy a hajó amivel versenyezni szeretnél, az adott versenynek megfelelő módon be legyen jelentve az MVSZ-nél. Persze ha mancstaftként szeretnél működni, akkor számodra ez a rész már nem releváns. Ha viszont saját hajód van, akkor EZZEL a dokumentummal tudod kérni az MVSZ-nél a regisztrációt.

A hajót regisztráltatni több féle képpen lehet.
1. ORC. Ez egy előnyszám rendszer hazánkban 2012-ben indult, jelenleg inkább a komoly versenygépek mennek benne.
2. Yardstick. Nálunk még mindig ez a leginkább elterjedt rendszer, mely szintén előnyszám alapú.
3. OneDesign hajóosztályba történő regisztrációnak akkor van létjogosultsága, ha olyan hajód van, ami saját osztályban indul a versenyeken, így nem más típusokhoz kell hasonlítani az eredményét. Az egyes osztályokban más más előírások érvényesek.
Érdemes megnézni a Yardstick listát, mert ha használtan vetted a hajót, akkor elképzelhető, hogy korábban már valaki regisztrálta.

A felelősség biztosításnál arra kell figyelni, hogy annak fedezeti értéke minimum 5 millió forint legyen. Sokszor ennél alacsonyabb összegre kötik a kötelező biztosítást, de a nevezésnél ezt figyeli a rendezőség. Egyébként a saját érdeked, hogy elhibázott forduló után ne kelljen mélyen a zsebbe nyúlni, ha valakinek kárt tettél a hajójában.

A teljes versenyutasítást ITT tudod megnézni.

Ha már kint vagy a pályán, akkor fontos, hogy betartsd a vitorlás versenyzés szabályait. Javaslom EZT a blogot tanulmányozd de tavaly MI IS írtunk a szabályok változásáról. Alapigazság, hogy egy havariában minden fél vétkes, ezért talán a legfontosabb, hogy minden eszközzel el kell kerülni két hajó egymáshoz érését, akkor is ha szerinted neked van útjogod.

További hasznos információkat találsz a Magyar Vitorlás Szövetség weboldalán a hunsail.hu-n.

Ha pedig elindultál egy versenyen, ne felejtsd el elküldeni nekünk a beszámolódat és néhány fényképet.

Jó szelet, jó versenyzést!

(A fenti dokumentum abból indul ki, hogy rendelkezel érvényes vitorlás kishajó vezetői képesítéssel, a hajód pedig -ha van- rendelkezik érvényes hajólevéllel és a megfelelő kötelező felszerelésekkel.)