A boot Düsseldorf a világ legnagyobb hajókiállítása, 16 pavilon 220.000 négyzetméterén terül el, ezért nem csoda, hogy sok kiállító erre időzíti premierjeit. Idén is 19 motorost és 11 vitorláshajót itt láthatott először a világ.

Gyors és kényelmes

A boot Düsseldorfnak csak egy kis szelete – a 16 pavilonból csupán hármat foglalnak el – a vitorláshajók, de a legnagyobb márkák képviselői természetesen mind megjelentek: a Bavaria, a Hanse, a Dufour, a Jeanneau, az X-Yachts, a Dehler és a Beneteau a teljes kínálati skálát felvonultatta, hiszen ez a kiállítás minden esetben a gyárak legfontosabb bemutatkozó helye. Jellemző volt, hogy sok meglévő modellen nyújtottak pár lábat a gyártók, így jelent meg a Dufour Grand Large 350 helyett a 360 vagy a Hanse 345 helyett a 348.

Az itthon is ismert és forgalmazott márkák mellett megtekinthettük az exkluzív vitorlások gyártóinak modelljeit is, úgy mint a Solaris, a Grand Soleil vagy épp az Oyster luxus vitorlás yachtjait. A nagy világcégek mellett számos kisebb manufaktúra 1-3 hajós standján találkozhattunk a 40 láb alatti performance daysailerek széles kínálatával (Pogo, Luka 30 és számos skandináv, lengyel modell).

A vitorláshajók terén a trendek egyfelé mutatnak: egyre népszerűbbek a performance cruiserek, azaz az olyan túrahajók, amik alkalmasak hosszabb-rövidebb szabadidős vitorlázásra és versenyzésre is. A fedélzeten nagyobb tér áll a versenyezni kész legénység rendelkezésére, vagy épp a szabadidő eltöltésére. A modern vitorlás yachtok emellett alkalmasak egykezes vitorlázásra is: a legfontosabb kötelek a kormányállás köré vannak vezetve, így akár egymagunk is elmanőverezhetjük ezeket a hajókat. A legtöbb modellen két kormány található, ez szintén egyszerűbbé teszi az irányítást.

 Az egyenes orrnak és széles farnak köszönhetően javul a menetteljesítmény, a hosszabb vízvonal nagyobb stabilitást ad a testnek – és több teret a belső térnek, tárolásnak. A tervezők igyekeznek a fedélzet alá minél több természetes fényt juttatni; ez és az igényes belsőépítészeti megoldások mind az otthonosság érzetét növelik.

Öregedő hajóstársadalom?

A németországi tapasztalatok azt mutatják, hogy a hajósok átlagéletkora egyre nő, ami itthon is elmondható: nálunk a hajósok átlagéletkora jelenleg 50 év körüli. Hosszú évek sok munkája ezt az arányt megfordítani és minél több fiatalt behozni a hajózás vitorlázás területére. Ezt szeretné a boot is segíteni azzal, hogy az utánpótlás-toborzásra, a gyerekek megszólítására nagy hangsúlyt fektet. Ez látszik az idei kiállításon is: a 14-es csarnokban óriási tanmedence ismerteti meg az Optimistezést a legkisebbekkel, emellett rengeteg interaktív játék, vízi osztályterem is várja a gyermekeket. A vitorlásiskolák és hajós egyesületek, és a németországi kishajós hajóosztályok is egyaránt kivonultak standdal és bemutató szigetekkel a kiállításra: a német hajós társadalom találkozási helye lett ez a pavilon. A motoros hajók között virtuális szemüveggel motorcsónak szimulátorban lehetett hajózni a Dunán, vagy épp a szörfösöknél VR hullámszörfözni. A lényeg, hogy a gyermekeket megfogja az élmény és ki akarják próbálni élőben is valamelyik vízisportot. Nem csak az élmények, de a hajókínálat is fókuszál az ifjúságra, mely elsősorban a vitorlások között volt szembetűnő. A jól ismert kishajó és kis katamarán gyártó cégek a teljes palettájukat bemutatva foglalták el az egyik pavilon majd felét színes kis vitorlaerdőt varázsolva a térbe.

Motorosok A-tól Z-ig

Bár itthon kisebb a felhasználási területe a motoros hajóknak, hisz a legnagyobb hajózható tavunkon nem használhatunk motorosokat, a boot Düsseldorfon jól látszik a világszinten érvényes irányszám: a vizeken futó hajók 75%-a motoros. A boot motoros kínálatának fő üzenete: bármi lehetséges!

Népszerűek a balatonon csak munkamotorosként funkcionáló ribek, melyek közül a nagyobbakat tengereken, folyókon, a kisebbeket hatalmas vitorlás és motoros yachtok számukra kialakított „garázsában” is láthattuk, hiszen ezek teszi lehetővé egy-egy sziget melletti lehorgonyzás során a partra jutást. Széles kínálatot találhattunk a vízisportok támogatására kifejlesztett benzines és elektromos úgynevezett „tow-boat”-okból, és az egyelőre irreálisan drága, de sok potenciált magukban rejtő elektromotoros szörfdeszkákból és a nagyon macsó motoros versenyhajókból is.

Ezek közül ki kell emelnünk a finnek és a Brabus közös művét: csupán 20 hajó készült el ebből a két 400 lóerő hajtotta csodából, amit a híres német autótuning szakértők hoztak össze. Nem csak műszaki tulajdonságai, de külseje is lenyűgöző! Ahogy az ára is: ha le akarunk csapni a húsz példány valamelyikére, alaphangon 397.500 eurot kell letennünk az asztalra.

Az itthon is piacvezető hajómotor gyártó Szuzuki is készült premierrel a seregszemlére. Az idei booton mutatkozott be az új DF325A hajómotor, amely könnyű és stílusos kialakításával teremti meg a teljesítmény, a tolóerő, a gazdaságos üzemanyag-fogyasztás és a megbízható működés tökéletes egyensúlyát. A napi használatú, nagyobb méretű hajókhoz készült új motor – a 300 lóerő feletti teljesítményű négyütemű hajómotorok közül elsőként a világon – 91 RON oktánszámú üzemanyaggal is működik. A csúcstechnológiájú, innovatív DF325A masszív, ám könnyen kezelhető, egyúttal sokoldalú külmotor – ideális választás nagyobb méretű hajókhoz, bármilyen feladatra. Az új motor a nemrég bemutatott DF350A forradalmi technológiáival működik.

A királyi család

A boot idei uralkodóit kétségtelenül a hatos pavilonban, a szuperyachtok között kell keresnünk. Az idei rekorder a Princess 35M hajója, ami 35,15 méteres hosszával és 170 tonnás súlyával a kiállítás történetének csúcstartója. Ára 8 millió angol fontról indul – a felső határ a csillagos ég.

A második a listán a Majesty 100, ami Dubaiból érkezett Düsseldorfba, 31,7 méter hosszú és 123 tonnát nyom és 5 millió dollárról indul. Ezek mellett a 21 méteres Azimut S7, a 16 méteres Azimut 50 és a Ferretti Pershing 70 a hatos csarnok gyöngyszemei. Jellemző a boot méreteire, hogy ezt a csarnokot kifejezetten ezeknek a gigantikus hajóknak építették. Egyik fala kinyitható, ezen tudják bevinni a Rajna folyón leúsztatott szuperyachtokat. A szuperyachtok csarnokát nagy érdeklődés övezi, bár a legtöbb látogató természetesen csak ámul az óriási hajókon. Lehetőségünk van a csarnok mentén körbefutó galériáról fentről is megnézni ezeket az úszó luxusnyaralókat, belsejükbe viszont csak azok a kiváltságosok juthatnak, akik valódi vásárlási szándékkal érkeznek.

Fotók: Porthole, Messe Düsseldorf/ctillmann

Szöveg: Michaletzky Luca, Rápolthy Edit