Következzen kilenc old timer hajó, amikről eltávolítottunk minden vitorla- és lajstromszámot, valamint a nevüket is, nehogy könnyű dolgotok legyen!
Előző két kvízünkben már bebizonyíthattátok, hogy felismeritek a balatoni hajóosztályokat és mindent tudtok a kishajókról is. Most újabb kihívás elé állítunk benneteket: felismeritek a Balaton rangidős hajóit?
Következzen kilenc old timer hajó, amikről eltávolítottunk minden vitorla- és lajstromszámot, valamint a nevüket is, nehogy könnyű dolgotok legyen!
Nagyhajós kvízünk sikerén fellelkesedve folytatjuk agytornásztató sorozatunkat és a tőkesúlyos balatoni hajók után a svertes egy- és többtestű vitorlásokból készítettünk képes kvízt.
Szinte valamennyi XX. századi nagy hajóépítő gazdagította a balatoni flottát és a remekműveket az utókor gondosan megőrizte. A hazai igényeket a belföldi gyártás sosem tudta teljes mértékben fedezni, ezért a balatoni klasszikusok jelentős része külföldről érkezett.
A múlt század harmincas éveiben a Balatonon már pezsgett a vitorlás élet. Kisebb típusok mellett sorra épültek a 22-es, 30-as és 40-es schärenkreuzerek. Benacsek Jenő 1929-ben tervezte és építette meg az azóta is Pelikán nevet viselő, hajólevele szerint 40 nm2-es balatoni cirkálót. A kalandos sorsú hajó – amely ebben az évben várhatóan ismét vízre kerül – több, hosszabbítást is magában foglaló átépítésen esett át. Korábbi fotók, a hajótest és a kiel összevetése alapján egyértelműen megállapítható, hogy seefahrtkreuzerről beszélhetünk, mégpedig valószínűleg nem a 30-as, hanem a 40-es típusról (építési előírás szerinti eredeti hosszúság 10,1 méter).
1927. október 16-án került sor Bécsben (!) a 28. Német Vitorlás Nap küldöttgyűlésére. A háború utáni időszak alapvetően megváltoztatta a német társadalmat. Már nem csak az arisztokrácia, hanem a középosztály körében is volt kereslet új hajókra. Ez újabb érv volt arra, hogy a Német Vitorlás Szövetség (DSV) felülvizsgálja elavult osztályelőírás-rendszerét. 1930-ban jártak le a hatályos osztályelőírások, és e kérdésben évek óta parázs viták folytak.
Beszámolónkat ott hagytuk abba, hogy a Kékszalagon, amikor leejtettünk a kenesei bójára, az achteren lévő csiga nem bírta a terhelést, szétszakadt, és az árbóc az alsó száling alatt kettétört. Oda lett a merev forstag is, és a topon lévő összes technika.
Szeptember 5–7. között rendezik a jubileumi 30. Balaton Boat Show-t, hazánk egyetlen vízen és vízparton rendezett hajókiállítását, Balatonkenesén. A Kenese Marina-Port kikötőben három napon át nemcsak a legújabb vitorlás, elektromos és motoros hajók sorakoznak fel, hanem első alkalommal új tematikaként jelenik meg az Aktív Balaton és a Bringa Zóna, ahol a bringázás és aktív életmód szerelmesei is megtalálják a számukra vonzó lehetőségeket.
A 25-ös Túrajolle több, mint 90 éve kedvelt vitorlása a Balatonnak. Jelenléte a balatoni vitorlások közt hullámzó mértékben, de jelentős.
Nézem a Vízügyi honlapot a Balatoni átlag vízmérce aktuális állapotát, és kezdem megérteni nagyhajós barátaim aggodalmát. Vajon mennyi idő van még, mikor záródnak be az északi parti kikötők a mélyebb merülésű hajók előtt? Még csak augusztus közepe van, a hajós szezon derekán járunk, miközben a vízmérce a 80 cm-es küszöb alá került. Ha igaz a mondás, hogy száraz szeles meleg időben a vízszint naponta akár 1-2 cm is apadhat, akkor a hó végére akár már 70 cm alatti szintet is mérhetünk. Lehet ebből gond? Volt már ennél lejjebb is. Nézem a Vízügyi honlapot a Balatoni átlag vízmérce aktuális állapotát, és kezdem megérteni nagyhajós barátaim aggodalmát. Vajon mennyi idő van még, mikor záródnak be az északi parti kikötők a mélyebb merülésű hajók előtt? Még csak augusztus közepe van, a hajós szezon derekán járunk, miközben a vízmérce a 80 cm-es küszöb alá került. Ha igaz a mondás, hogy száraz szeles meleg időben a vízszint naponta akár 1-2 cm is apadhat, akkor a hó végére akár már 70 cm alatti szintet is mérhetünk. Lehet ebből gond? Volt már ennél lejjebb is.
2025. September 5.
Erős válogatással érkeztünk, mert sok olyan eseményt láttunk a közelmúltban, ahol jelentős kár keletkezett. De szerencsére csak anyagi, szem
...2025. August 29.
Az egyre korszerűbb, pontosabbnak szánt szél előrejelzések se száz százalékosak de alkalmanként a nyolcvanat se érik el, így lehet háromszor
...2020. October 30.