Kevesen tudják, de a 45000 km hosszúságú európai víziúthálózat fizikailag 29 országot tesz elérhetővé. Számtalan vízi túrázásra szakosodott vállalkozás kínálja szolgáltatásait, hogy a hajósoknak lehetősége legyen a földrész legeldugottabb helyeit éppúgy megtalálni, mint a nyüzsgő nagyvárosokat. 14 európai országban a belvízi hajózás életformaként is megélhető, Magyarország még nem tartozik ide. A szabadidős belvízi hajózás történelmi gyökerei visszavezetnek a korabeli szállítási útvonalakra, jól illeszkedve az egyre divatosabb „slow-life” életmódba mely azt hirdeti, hogy a lassú életvitel azoknak való, akiknek nincs idejük.
A nyaralóhajózás gyakorlata leginkább a lakókocsizásra hajaz. Kell egy olyan jármű amiben a család magával tudja vinni komfortzónájának minimális kellékeit. Átmeneti mobil szállás, melyben megtalálhatók a pihenés táplálkozás és a tisztálkodás kellékei. A nyaralóhajó ilyen. Természetesen a víziutak adottságai is visszatükröződnek a hajók megjelenésén. Angliában, - ahol évszázadokig a szenet szállították keskeny csatornákon, ahol a zsilipek, hidak és más hajózási műtárgyak szabványosítva voltak – hosszú keskeny és alacsony nyaralóhajókat láthatunk. Bővítésük csak hosszirányban lehetséges. Még a nevük is csatorna hajó “canal boat vagy narrow boat” Ez az elnevezés annyira elterjedt, hogy még ott is használják ahol indokolatlan a keskeny lapos hajók használata. Azt hiszem a magyarországi bevezetés során a nyaralóhajót szívesebben jegyezném meg, jobban tükrözi a slow-life életérzést.
Magyarországot eddíg alig jegyezték az elérhető vízi túra-desztinációk között, nem véletlenül. Annyit megtudhat az érdeklődő, hogy a Keleti országrészben 700 km hajózható víziutat kínál a Tisza a Bodrog a Kőrös és a Keleti Főcsatorna. Arról, hogy ezt a területet, hogy lehet elérni, milyen szolgáltatások vehetőek igénybe nem esik szó.
Az idei évben kormányzati támogatással beinduló projekt bíztató kezdet, tudtuk meg Révész Máriusztól, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztostól. Mielőtt a program zöld utat kapott volna, személyesen is meggyőződött a víziutak által bejárható területek és az elérendő célállomások hasznosíthatóságáról. Maga is meglepődött amikor francia tárgyaló partnerei a Magyarországi nyaralóhajókat – jelenleg - perpetum mobile üzemmódban tudták csak értelmezni, mert nem találtak üzemanyagtöltő állomásokat, kikötőket, szennyvíz leadó állomásokat és ezek a hajók mégis haladtak nehezen értelmezhető céljaik felé.
Ezen a helyzeten kíván a kormányzat változtatni, amikor megállapodást kötött a Mahart Zrt-vel a program végrehajtására. A Mahart Zrt nyílt tárgyalásos közbeszerzési eljárásban 20 hajót vásárolt a francia Nikols cégtől. Az első hajó megtekinthető lesz az Utazás kiállításon majd még idén nyáron további 9, jövőre még 10 hajó érkezik.
A hajóbeszerzés mellett a Mahart tendert írt ki a nyaralóhajózáshoz szükséges kikötői infrastruktúra kiépítésére is, így várhatóan próbaüzemben 2019 nyarán már igénybe lehet venni a nyaralóhajókat a Felső-Tisza és a Bodrog környékén. Az éles üzem 2020 nyarán indul, a későbbiekben pedig bővítik az útvonalhálózatot - mondta a kormánybiztos.
Révész Máriusz beszámolt arról is, hogy a hajók megvásárlásával a magyar nyaralóhajózási turizmus bekapcsolódik a hajógyártással, bérbeadással foglalkozó Nicols cég nemzetközi víziturizmus hálózatába.
A kormánybiztos ismertette, hogy kezdetben a Felső-Tisza és a Bodrog környékén építik ki az infrastruktúrát, Kiskörén báziskitötőt létesítenek, és további kikötőket terveznek a Tisza mentén. Hozzátette: a nyaralóhajózási turizmus hatással lesz a térség fejlődésére is.
Sztilkovics Szávó, a Mahart vezérigazgatója beszámolt arról, hogy január 23-áig várják a pályázatokat a kiskörei báziskikötő és 11 kisebb kikötő építésére kiírt tenderre. A hajókra és a kivitelezésre 2019-ben 3 milliárd forintot, 2020-ban 1 milliárd forintot terveznek.
Baráth Gergely, a nyaralóhajózási program vezetője elmondta, hogy a Felső-Tisza és a Bodrog környéki hajózási útvonal a Natura 2000 környezetvédelmi területeket is érinti. Közölte: arra számítanak, hogy a hajók beszerzése optimista számítások szerint 7-8 éven belül megtérül.
Hozzátette: a nyaralóhajók vezetéséhez külföldön nincs szükség jogosítványra, Magyarországon az illetékes tárca dolgozik azon, hogy megteremtsék a jogszabályi feltételeket a használatukhoz.
A hajóvezetési engedély nélküli hajózás gyakorlata Európa szerte elterjedt. könnyen elsajátítható. Ezeket a hajókat eleve úgy építik, hogy kezelésük végtelenül egyszerű legyen. Üzemelésük során a lehető legkisebb kockázatot jelentsenek mind a hajó, a hajózók és a környezet számára. Nyilván nálunk is ki lehet alakítani azt a jogszabályi környezetet, amely lehetővé teszi az ilyen “dodzsem” védettségű hajókkal való biztonságos közlekedést az arra kijelölt hajózási utvonalakon.