Egy Országos Bajnokság díjkiosztóján ilyet nem tehetek. A hajóosztályok csúcsversenye a résztvevők számára az év legfontosabb eseménye. Itt mindenki megmérettetik. Had pontosítsak! Elsősorban azokra a hajóosztályokra gondolok, ahol a befutási sorrend alapján dőlnek el a helyezések és nem előnyszámokkal döntik el, hogy ki a jobb. Egy jól szervezett one design osztály versenyszelleme, közösségének aktivitása, összetartása felértékeli a Bajnokságon elért eredményeit.
Ahhoz, hogy egy hajóosztály megrendezhesse a saját bajnokságát először is pályáznia kell, hogy az MVSZ elfogadja aktív státuszú osztályként. A feladat nem egyszerű. 10 m-nél hosszabb hajók esetén legalább 4 versenyen kell 6 hajónak részt vennie a státusz elnyerésért. A 37 lábas NAU370RUN egyike a legaktívabb osztályoknak. Az Andrej Justin által tervezett hazai gyártású hajó kitűnő menettulajdonságainak is köszönheti átütő népszerűségét, de ahhoz, hogy 6 hajót egész szezonban versenyben tartson ahhoz 30-40 kitűnő vitorlázót kellett kivonnia a már meglévő osztályokból. Ez már 2014-ben sikerült és mára 13 db NAU370RUN készül a Bajnokságra. Azt is gondolhatnánk, hogy az osztály szakmai sikerét a bajnokságokra importált profi kormányosok teljesítménye alapozta meg, de nem! „Az osztály által kijelölt ranglista versenyeken – kizárólag a hajó tulajdonosa, aki egyben az osztály teljes jogú tagja, nevezhető kormányosnak, aki a kormányzást a verseny teljes ideje alatt nem adhatja át a legénység egyetlen tagjának sem”. Ha valaminek van közösségformáló ereje, akkor ez a szabály valóban kiemeli az osztályt még a one design kategóriában is! Amikor úgy döntöttek, hogy a kommunikációjukban az “elitclass” elnevezést használják, azzal sikerült elérniük, hogy senki se illethesse őket túlzott szerénységgel. Ha az volt a céljuk, hogy felhívják magukra a figyelmet akkor teljes a siker.
Az 5.Országos Bajnokságára készülő osztály kapitányával, Temesfői Zénóval beszélgetünk.
-
PH: Senki kétségbe nem vonta az osztály erejét, aktivitását, de ez az “elitclass” kampány nem igazán aratott osztatlan sikert.
-
T.Z.: Először is az elnevezéssel senkit sem akartunk megbántani, de mi valóban azt érezzük, hogy egy különleges osztályt hoztunk létre. De nem szeretnék visszakozni sem, mert a számunkra fontos értékrendek az osztály alapítása óta nem változtak. Ez a mi közösségünk motorja, egyforma hajókkal versenyzünk a legtöbb versenyt magába foglaló ranglista rendszerben és mindamellett komoly hangsúlyt fektetünk a társasági élet építésére is. Másról nincs szó. Nézzük a statisztikát! Szerintem ha figyelembe vesszük a hajóállományt, akkor mi vagyunk a balatoni vitorlás versenyzés legaktívabb elkötelezettjei. Nálunk minden hajó folyamatosan versenyez! Egyforma hajókkal és esélyekkel indulunk, mivel minden hajót a tulajdonosának kell kormányoznia. Talán ennek is köszönhetően kiemelkedő a közösségi életünk.
-
PH: A Churchill-i klasszikus - amit persze soha sem mondott – szerint csak abban a statisztikában bízhatunk amit magunk hamisítunk. Nyilván itt nincs semmi hamis, de mégis azzal érvelsz, amit csak egy friss fejlődő osztály képes felmutatni. Ha behozunk 8 db korszerű kishajót – ami önálló osztály - és azt odaadjuk az utánpótlásnak, hogy a legjobb mehet a VB-re, akkor az a 8 hajó is minden versenyen ott lesz. Ha megnézed a több mint 80 éves Kalóz osztály aktivitását, akkor siralmasnak látod az 50 versenyző hajót a többszáz regisztrált elfekvőhöz képest. Mégis lehetne belőle “elitclass” ha mondjuk azt néznénk, hány Világ, Európa és Magyar bajnok vitorlázó tisztelte meg az osztály bajnokságait. Mindazonáltal el kell, hogy fogadjam az érveidet, mert az tény, hogy a ti osztályotok fejlődése kiemelkedik a nagyhajós osztályok közül.
-
T.Z.: Szívesen elengedném ezt az elitklass-os vitát, melyben több energiát fektettek a félre magyarázásba, mint az eredeti szándék megfogalmazója. Maradjunk annyiban, hogy az üzenet elérte célját, és sikerült magunkra vonni a figyelmet. Az 5. bajnokságunkra új üzenettel és látványos tartalmi elemekkel készülünk. Ennek része az új kommunikációs #thesailingclass üzenet, amely utal az elért eredményeikre – de egyben utalás a változatlan értékrend fenntartására és megőrzésére is. Gyakorlatban a NAU370RUN osztály továbbra is nagy hangsúlyt fektet a közösségi média tevékenységre, melynek részeként a fontosabb versenyeken élő közvetítésekkel népszerűsítik a vitorlázást és igyekeznek kiszolgálni a rajongó táboraikat. Az idei Országos Bajnokság élő közvetítései mellett, professzionális felvételek készülnek napi összefoglalók céljából, amik az esti parti rendezvények vetítési fénypontjai lesznek. Az Országos Bajnokság után az osztály nyílt napokkal törekszik a hajóik és a közösség megismertetésére az érdeklődők számára.
-
PH: Valóban példás közösség formálódott a NAU370RUN köré, de ebben nyilván neked és a gyártó Soponyai Géza aktivitásának is komoly szerepe van. Ha a legsikeresebb osztályokat tekintjük, mindenütt ott vannak azok az arcok akik nélkül az adott közösség nem létezne. Ilyen a teljesség igénye nélkül a Finnesek Sipi-je, a J24 Erik-je, a Dragon Vili-je, vagy a Kalóz osztály Ádámjai. Te hogyan látod a saját szerepedet?
-
T.Z.: Nagyon tisztelem a többi kapitányt, akik ráadásul nálam sokkal régebb óta sikeresen végzik feladatukat. A mi kihívásaink azonban különbözőek az övéiktől. Nauticboat hajói jelentik 10 m vízvonal hossz és felette az osztályban vitorlázást, ráadásul mindenféle nemzetközi háttér támogatás nélkül! Géza barátom elképesztő energiát fektetett a legnagyobb pénzügyi világválság ellenére a NAU370RUN hajótípus bevezetésére a tőle megszokott felfogásban. Az én szerepem a szervezésben van és versenyzési feltételek, szabályzatok előkészítésében - amiket sikerült eddig egyhangú döntésekkel jóváhagyatni a tagsággal. Abszolút egyetértésben fejlesztettük a szabályzatunkat szinte One Design szintre. És persze ott vagyok saját csapatommal is minden versenyen büszke osztály kapitányként figyelve valamennyi egységünk szerepelését!