Jó, igen, tudom, volt még kint asszem két suli-katamarán, az Amatőr Hajóépítők Közösségének megható gondossággal készült munkái és kint volt Orfűről az újjáépített gyönyörű 22-es Binnenjolle, de mindezek a hajópiaci kép, azaz a kiállítás célja szempontjából szempontjából “nem számítanak”.
Hallottam egyébként olyat, hogy azért nem lesznek kint vitorlások, mert a 2022-es magyar kontingenst már eladták, és már ‘23-ra megy az értékesítés.
Lássuk ezt az öt hajót!
És mostantól nem írok sem standokat, sem hajótípusokat.
-
Felmásztunk egy 27 lábas daysailerre, ami egy valódi fa dekkes, amúgy műanyag hajó. Letisztult, puritán dizájn mellett meglepően kényelmes jószág, habár a 1,7méteres merüléssel merész vállalás. Minden fedélzeti veret és a futókötélzet elrejtve, átgondolva… Nagyon tetszik, remélem látni majd belőle vízen.
-
szintén állványon egy 30-as onedesign versenyzésre szerelt hajó, állítólag ez lesz itthon ebből a hatodik példány, és mostanában lesz/lett belőle osztály.
-
a rend kedvéért kint volt A Hazai nyolc méteres, de ez egy kis híján tíz éves modell. Mondjuk ebből legalább fogyott itthon az elmúlt években és tényleg egy szuper hajó.
-
utánfutón pihent egy szintén pár éves 28-as, ami egy használatban lévő bemutató hajó. Nem tudom fut-e belőle itthon ezen a példányon kívül.
-
és volt még egy értelmezhetetlen, másik 27 lábas, prémiumnak gondolt daysailer, műteak dekkel, kvázi napozó fedélzettel és karbon kör kormánnyal, sprayhooddal, villanymotorral, karbon riggel… Teljes képzavar.
Tehát ha szembe állítjuk a kiállított portékát a vélt fizetőképes hazai igényekkel, akkor kijelenthető, hogy NULLA vitorlás hajó volt kiállítva. Volt cserébe, nagyon sok lóerős, ijesztő km/h-ra képes elektromos yacht. Kellett, mint egy falat kenyér. És úgy tűnik, tényleg kellett, hiszen a gyártók és az importőrök azt fogják idehozni, amit el tudnak és el lehet adni.
A baj nem ezzel van.
Nyilván mind hallottuk a szorit a kenesei bójánál méltatlankodó sporttársról aki átszólt egy szerényebb egységnek, hogy “Nem azért fizettem ezért a hajóért harmincmilliót, hogy itt kerülgesselek!” Amint tömegével jelennek meg ezek az egók Balatonon, azzal lesz a baj. Amikor majd érkezik keresztben tempóval az aranyos úr, aki kiköhögött bruttó hetven-kilencven milliót, ő mit fog gondolni, kinek lesz útjoga? Ők azok a hajótulajdonosok, akik harminc perc alatt vannak lent Siófokon és az index kapcsoló is a reflektorra van kötve. Az ő életük fog megoldódni azzal, hogy nem kell problémázni ezekkel a furcsa, mindenféle színű kötelekkel, meg azzal a lefelé nyúló penge szerű nehéz vastömbbel, ami miatt nem tud a partközelbe csúszi, ha éppen zajlik a Sound… Nem beszélve arról, hogy ahhoz rá kell írni a spanokra, mert egyedül már a kiállás is problémás, áhhh… Jobbra tekerem jobbra megy, balra tekerem, balra megy, előremenet, hátramenet, CSÁ!
Így alakul át és csavarodik ki a kikötők összetétele. Mert ezek a hajók szükségszerűen hoznak magukkal egy réteget, és ezeknek a leghalkabb hajóknak a tulajdonosai lesznek a leghangosabbak, és nem csak a kikötőkben.
Mindez szubjektív magánvélemény, mindössze hangosan gondolkodás, de gondolkodni még szabad, és ha valamihez erős érzelmek kötik a hajós lelket, azt ezerszeres nagyításban látja.