Szerettük volna már a szezon kezdetére megteremteni a bójás kikötés szervezett, biztonságos, megfizethető és legális feltételeit, de ehhez a rendelkezésünkre álló idő kevésnek bizonyult.

Lássuk milyen feltételeknek kellene megfelelnie az általunk tervezett szolgáltatásnak:

 

Szervezettség

Ahhoz, hogy meg tudjuk állapítani a valós igényeket készítettünk egy felmérést melyet 270 hajótulajdonos töltött ki. A beküldött válaszok alapján láthatóvá vált a bójára igyekvő hajók mérete, a beküldő által preferált partszakasz, és a kapcsolódó szolgáltatások és termékek iránti kereslet.

A rendelkezésünkre álló információk is megerősítették, hogy a bójás kikötés iránti igény kielégítése mára megkérdőjelezhetetlen feladata minden érintettnek, legyen az vitorlázáshoz köthető társadalmi szervezet, jogszabály alkotó és alkalmazó hatóság, vagy a környezetvédelem.

Ahogy a füves területekbe taposott ösvény jelzi merre kell utat építeni, úgy jelentek meg spontán bója mezők, elsősorban az északi parton Almáditól Tihanyig, mert az igények növekedése találkozott ügyes vállalkozók „okos” megoldásaival.

 

Biztonság

A „Bóján a Balatonon” FB csoport aktivitása is hűen tükrözi a nehéz helyzetbe került hajósok problémáit. A bóják telepítésére számtalan megoldást javasolnak, - néha a tudatlanok magabiztosságával - de úgy tűnik ez a fajta ötletbörze nem minden esetben veszi figyelembe a tó adottságait. Az idei év tapasztalata is azt mutatja, hogy ezeken az „okos” bójahelyeken álló hajók nem egyszer a déli parton találják magukat, néha a „könnyen telepíthető” horgonyzó készséggel együtt.

Ahhoz, hogy a bóján álló hajókra biztosítást lehessen kötni, hogy ezek a hajók igénybe vehessék a BalatonHelp szolgáltatását a leszakadás, sérülés, süllyedés kockázatát mérhetővé és minimalizálhatóvá kell tennünk.

Hibás az a megközelítés, hogy a bójára kényszerülő hajók számára a lehető legolcsóbb veszteglési megoldást kínáljuk. Ha be akarjuk tartani a műszaki biztonság és a környezetvédelem elvárható követelményeit, akkor el kell fogadni az ezzel járó relatív költségtöbbletet is.

Az általunk elképzelt, méretezett kikötési pontok szerkezeti elemeivel szemben önmagukban is magas minőségi követelményeket támasztottunk, de a teljes rendszer szakértői vizsgálatára is hamarosan sor kerül.

E vizsgálat eredményét követően fogjuk tudni megadni a bójahelyek névleges terhelhetőségét.

A várható igénybevételeknek, a felhasználóbarát kialakításnak megfelelő számozott bójáink első adagja legyártásra került.

Sok helyen találkozunk a lánc és a kikötőkötél bója alatti kötésével. Erre az olcsóbb levegős bójatesteknél kényszerülnek, mivel itt a lánc tengelyes átvezetésére nincs mód. Ennél a megoldásnál kikötéskor az algaszennyezett bóját láncostul fel kell emelni, hogy a lánchoz hozzá lehessen férni. Láttunk olyan kényelmesnek tűnő megoldást, hogy a bója alá a láncra fixen egy felúszó kötelet erősítenek és a kikötéskor azt kell kihalászni. Sajnos ezek az egyébként is gyengébb szakítószilárdságú kötelek a vízben ázva szezon végére kritikus állapotba kerülhetnek. Ezzel addig nincs baj, amíg a felúszó kötelet a bója felemelésére használják, és a hajót egy másik megfelelő kötéllel közvetlenül a lánchoz rögzítik. Ha viszont a felúszó kötéllel kötik ki a hajót, abból előbb-utóbb mentés lesz.

Az általunk rendelt minősített, méretezett horgonyzó lánc hosszát a medermélység határozza meg.

A rendszer legkritikusabb része a horgonyzó nehezék. Aki már látta a horvát kikötőkben alkalmazott mooring köteleket rögzítő betontömböt, az tudja miről beszélünk. Az ilyen elemek nagysorozatú gyártása, sablonozása és bedolgozása komoly szakértelmet követel. Nem csak az elemek gyártása, de a mozgatása, szállítása, szakszerű és pontos elhelyezése is ipari hátteret feltételez.

A FB csoportban javasolt kibetonozott egymáshoz kötött festékes vödrök, traktorgumik és más elmésségek nem képezhetik egy ellenőrizhető biztonságos kikötési mód alapjait!

Az általunk tervezett moduláris rendszerben több előgyártott elem és erősebb lánc is kerülhet a bója alá, hogy akár 40 láb feletti hajók is biztonságosan kiköthetőek legyenek. A vészesen csökkenő vízszint miatt a nagyobb merülésű hajók számára is vállalható alternatíva lehet a bóján veszteglés.

 

Bója mezők telepítésének jogszabályi háttere.

Ez az a terület, ahol érződik némi bizonytalanság. Mivel a spontán mezők kialakulása feltartóztathatatlanul bekövetkezett, a folyamat visszafordíthatatlanná vált. Konzultálva minden érdekelt féllel azt látjuk, hogy a telepítés során elsősorban arra kell figyelemmel lennünk, hogy a hajók elhelyezkedése - figyelembe véve a környezetvédelmi szempontokat - ne sértse a tavat használók érdekeit.

 

A szolgáltatás igénybevételének anyagi feltételei

A professzionális, biztonságos telepítés költségvonzata nem összemérhető egy házilagos megoldáséval, de meg sem közelíti egy kikötő építésének fenntartásának terheit. A bóján álló hajó karbon lábnyoma lényegesen kisebb, mint egy kikötőhelyé, de ezt a különbséget a személyes komfortunk egy részének feláldozásával egyenlítjük ki.

Amíg egy kikötői díjban a beruházási költségek is megjelennek, mi külön fogjuk választani a telepítéshez köthető viszonylag magasabb költségeket a fenntartás, az informatikai rendszer működtetésének terheitől. A telepítés, a betonelemek, láncok, bóják elhelyezése és anyag ára, az informatikai szoftver egyszeri költségként kaucióként jelenne meg, melyet a bérleti megállapodás megszűnése esetén a bérlő visszakap. Az éves bérleti díjban csupán a bóják kihelyezése és szezonvégi leszerelése, tisztítása, műszaki karbantartása, valamint az információs rendszer működtetése jelenik majd meg.

 

Melyek a következő lépések?

Megadjuk a kaució és a bérleti díj összegét.

A fentiekről tájékoztatjuk a felmérésben résztvevő jelentkezőket.

Kijelöljük a telepítési helyszíneket, és megkezdjük a bérleti szerződések megkötését.

 

Miben várunk együttműködést?

Keresünk olyan közösségeket, akik segítenek megtalálni a legjobb telepítési helyszíneket.

Szeretnénk kapcsolatot teremteni olyan kikötőkkel, ahol a kikötővezetés a kiszoruló hajók tulajdonosainak továbbra is biztosítana részleges szolgáltatást (wc, mosdó, ki-be szállítás vagy boci tárolás)

Keresünk olyan önkormányzatot, amelyik érdekelt a vitorlás turizmus fogadásában és hajlandó – parti kiszolgálással - vendégbójákat telepíttetni. A mai kikötői vendéghelyárak mellett kell, hogy legyen kedvező üzleti modell egy ilyen bójamező gazdaságos működtetésére.

Keresünk olyan strandon működő, kölcsönzőt üzemeltető vállalkozókat, akik hajlandóak lennének egy bójamező hajóinak felügyeletére, kiszolgálására (wc, mosdó, ki-be szállítás és/vagy boci tárolás)

 

Egy-egy bójaközösség számára – minimum 10 bója esetén - kedvezményes díjat állapítanánk meg.