A Team Kaáli Decision 35-ös katamaránja a 2022-es szezon legeredményesebb többtestű hajója. Szinte minden versenyt megnyert, amin elindult. Több mint 80 m2-es nagyvitorláját hatalmas reklám díszíti: KAÁLI AUTÓ-MOTOR MÚZEUM DÖRGICSE
Autót mindenki használ. A márkaválasztás elköteleződés egy stílus, egy filozófia mentén. Kevés olyan használati tárgyunk van, mint az autó. Ma már nem a ruha teszi az embert. Melyik a legjobb? Nyilván a cégautó, de saját magának az ember valami olyat választ, amivel büszkélkedhet. Van aki ezt tagadja és csak azért is fehér Suzukit választ nem tudván, hogy ez is egyfajta üzenet. Az autógyártás története hűen tükrözi a társadalmak igényeit, lehetőségeit. Egy autó-múzeum valójában egy mentális élményfürdő: találkozás saját múltunk maradandó tárgyi emlékeivel, ismerkedés más kultúrák elérhetetlen technikai csodáival.
Dörgicse egyike a Balaton-felvidék romantikus településeinek. Alig háromszáz lakója, három romtemploma és a római korig visszavezethető történelmi múltja már önmagában is vonzó turisztikai desztinációvá teszi. Ezen a hétvégén az itteni autó-múzeum meglátogatását tűztük ki célul. Láttam már néhány hasonló tematikájú gyűjteményt, többségük a jelentős helyigény miatt elhagyott gyárcsarnokokban található. El nem tudtam képzelni, hogy a település festői környezete hogyan visel el a beharangozó szerint 140 járműből álló kiállítási csarnokot. Sehogy. Nincs is semmilyen csarnok. Két tájba illő épület közös udvarán gyülekezik az előzetes online regisztráción visszaigazolt kb. 50 fős látogatói csoport. Naponta maximum 3 csoportot fogad a kiállítás felkészült csapata. Az első épületben a szocialista járműipar remekeit csodálhatjuk „Moszkvicsot és Skodát luxusautó csodát”, hogy legyen itt egy kis idézet a klasszikus zeneirodalomból. Személyes érintettségem családunk első autójához vonz, egy „púpos” Warszawa 200-ashoz. Még most is gyönyörűnek találom. Lenyűgöző a motorok kínálata. A magyar motorkerékpárgyártás szinte minden produktuma látható, köztük pici kedvencem, a Panni robogó. Velem egykorú sporttársaim még emlékeznek a Spari telepre becsempészett Pannimra. Jó pár évig bírta a kiképzést, lassan elveszítve karosszériájának minden mozdítható darabját. Utolsó útjáról Ambrózy Gyurcival már fűvel kitömött kerékkel érkeztünk haza, mert a Zamárdi gumis nem volt hajlandó ronggyá szakadt belsőnket megfoltozni. Végül Holovits Gyurinak adtam el a relikviát, részletre 80 ft-ért. Tudomásom szerint fűrészgépet csinált a mociból. Adósom maradt 40ft-tal. Bár csak megadhatná.
Egy másik épületben vannak a „nagyvadak”. A földszinti részen láthatjuk a világ leghíresebb motor matuzsálemeit, míg az alagsori két teremben igazi autócsodákat.
A termeket összekötő folyosón az alapító, Dr Kaáli Nagy Géza személyéhez kötődő emlékek, fotók, kitüntetések láthatók szakmai munkásságához és hobbijához, a katamarán vitorlázáshoz kapcsolódóan. A kiállított autók között láthatjuk a Ford T modelljét, az angol királyi család által használt különleges járműveket épp úgy, mint a mini autók klasszikusait, a Messerschmitt kabin rollerét, vagy a BMW Isettáját.
De ott van a Mini Morris Cooper S versenyautója teljes fegyverzetével. Ma is csodákra lenne képes a pályán.
Elmélázok a francia autóipar két remekén, a „kanyarlámpás” Citroen DS 21-esén és a CV2-esen a deux chevaux-n, a kacsán. Olyanom nekem is volt nem is egy. Imádtam. Érettebb koromban beleszerettem az angol autókba. A kiállított E-Type Jaguár egyike elérhetetlen álomautóimnak.
Egy vitorlázó nem mehet el a Volvo P1800-as mellett anélkül, hogy ne ismerné meg annak eltitkolt történetét. Már az sem semmi, hogy az angol Angyal filmsorozat hőse, Roger Moore egy svéd autón száguld, de mi hajósok nem erre vagyunk büszkék. Az történt, hogy a Volvo új elnöke elhatározta (1956), hogy elég az unalmas családi autókból, csináljanak egy vagány sportkocsit. A gyár főmérnöke, bizonyos Helmer Petterson kapta a feladatot. Ő megbízta a híres olasz Ghia egyik design studióját a tervek elkészítésével. Véletlenül épp ebben a műhelyben gyakornokoskodott Petterson úr fia, Pelle. Az 5 különféle terv közé a papa becsempészte a fia vázlatait is és a gyanútlan elnöknek pont ez a terv tetszett meg. Nem volt boldog, amikor megtudta, hogy a drága olasz tervet a saját svéd munkatársának fia alkotta. Az autó elkészült, Angliában találtak rá gyártó kapacitást. Mi lett a kis Pelle Pettersonnal?
Ő lett Svédország történetének legsikeresebb, legnagyobb vitorlásversenyzője. Világbajnok Starban, Olimpiai ezüstérmes, a svéd America’s Cup csapat skippere 1977-ben és 1980-ban, több hajóosztály világbajnoka, a Whitbread Round the World Race skippere 1989-90-ben, de ennél nagyobbat is alkotott. Ő lett a világ egyik leghíresebb, talán legtermékenyebb hajótervezője. Legismertebb munkája a Maxi vitorlás és a Nimbus motoros család megteremtése. 85000 általa tervezett hajó készült el. A Maxi család volt az első sorozatban készülő vitorlás. Csak ebből több mint 14000 db épült. Személyes felejthetetlen élményem egy vele készült interjú. Nem használt számítógépet, terveit ceruzával pauszpapírra vetette. Akkoriban készült utolsó terve, a Maxi 1300-asé. A hajót jelölték az European Yacht of the Year díjra.
De térjünk vissza a kiállításra! Épp egy piros Ford Mustáng mellett álldogáltam, amikor csatlakozott a csoporthoz az alapító, az idén 80 éves Dr Kaáli Nagy Géza professzor úr. Az egybegyültek nagy örömére egy fantasztikus bemutatkozó előadással örvendeztetett meg bennünket. Beszélt a múltjáról, szabadalmairól, mesés tengeren túli meggazdagodásáról, a magyarországi lombikbébi programnak köszönhetően megszületett 30 000 babáról. Bemutatta a kiállítás legújabb látványosságát, egy szobrot, ami a piros Ford Mustang felújításának amolyan „mellékterméke”:
Mint megtudtuk, az összes kiállított jármű működőképes. Egy-egy öreg autó restaurálása rengeteg munkával és alkatrészeinek cseréjével jár. A Mustang ikonikus logóját, a vágtató lovat végleges formájában egy magyar szobrász készítette. Ennek emlékére a professzor úr megbízást adott Barta János szobrásznak, hogy a Mustángból kinyert öreg alkatrészek felhasználásával készítse el az embléma nagyított szobrát. A 400 munkaórával idén elkészült mű forgó talapzatán a kiállítás kiemelkedő látványeleme.
A kiállítótérben rengeteg korhű, a járműgyártás múltját idéző tárgyakkal, fotókkal találkozunk. A bemutató végeztével a látogatók lehetőséget kapnak a kiállítást bemutató kiadvány dedikált példányainak megszerzésére, közös fotózásra az alapítóval.
A látogatók között megpillantom Zengő Zoltán urat, a Zengő Motorsport csapatának alapítóját, melynek tagja Michelisz Norbert, a magyar autósport első világbajnoki kupagyőztese. Élek a lehetőséggel, hogy közös képet készíthessek az autó és vitorlás sport legeredményesebb csapatainak névadó támogatóival.
Egy rövid időre alkalmam nyílik, hogy a professzor urat a vitorlázásról, támogatott csapatáról is kifaggassam:
- Professzor úr! Ön támogatója, vagy mecénása a vitorlás sportnak?
- Alapítója, névadó szponzora vagyok a csapatnak, de mivel nincs már jelentős üzleti érdekeltségem, nem is fogalmazok meg elvárásokat, egyszerűen egy professzionálisan működő és felkészülő csoportot igyekeztem létrehozni.
- A Team Kaáli a 2022-es év kiemelkedően legsikeresebb hajója. A 35 lábas katamaránnal a nagyobb hajókat is képes volt legyőzni. Ha nem voltak kitűzött célok, mégis mi motiválta a csapatot?
- Ez az, amiről beszéltem. Évek óta együtt dolgozunk. Ennek a munkának beérett a gyümölcse. Mivel senkit nem nyomasztottak győzelmi elvárások, a hajón nincs feszültség. A könnyed, laza, de céltudatos vitorlázás az eredményességünk titka.
- A szakmai felkészítést két ismert svájci katamarános hölgy irányította, a kormánynál is egy kiskatamarános menőt, Virág Flórát találjuk. Hogy viselik a fiúk ezt a nőuralmat?
- Nekem senki nem panaszkodott. Amíg ilyen eredményes a hajó, addig a siker közös, ebben mindenki részes.
- Ez a múzeum értékmegőrző szerepén túl hatalmas élmény a látogatóknak. Elég nehéz szabad időpontot találni. Bővíthető a befogadó kapacitás?
- Ez most a legnagyobb problémám. Már most látszik, hogy a látogatói igények töredékét fogjuk tudni kielégíteni.
Beszélgetésünket egy kedves hölgylátogató szakítja meg. Szeretné megtudni, hogy a kiállított wurlitzer működőképes-e, mert ő ilyet még nem látott. A kérdés telibe talált. Professzor úr korát meghazudtoló fürgeséggel felpattan, odalép a zenegéphez, megnyom egy gombot, a mechanika életre kel, villognak a fények, a három eredeti Cadillac stoplámpa is aktiválódik, megszólal a Mary Loo Ricky Nelsonnal. Felkéri a hölgyet, önfeledten táncolnak, én meg egy kicsit féltékeny vagyok.