E jacht egzakt tipológizálása még a legnagyobb tudású szakértők számára is problémás, szerény véleményem szerint inkább ketch, hiszen van egy kisebb és egy nagyobb árboc, és a - deffiníciónak megfelelően - kisebb mizzen mögött is találunk kormányt, amennyiben a hajó hátramenetben halad. Előremenetben tehát maradhat szkúner, bár az én ízlésemtől távol áll az orrból meredő rövid árboc.

Az Orfűi Libera
 Az orfűi Libera 


Az Orfűi Vitorlás Napok rendezvényén pillantottam meg először ezt a méltóságteljesen haladó vízi járműszerűséget, melyen hatalmas bow-kormánykereke mögötti - klasszik-csíkvásznas liegestuhlban (nyugszék) egy valódi kapitány üldögélt és pásztázta a látóhatárt egy láthatóan erre a célra optimalizált látcsövön keresztül.

Egy menetben lévő hajó megközelítése többnyire aggályos, de amikor Makusz barátom gumimotorosával áttörtük a hajó auráját, nem éreztük a kapitány rosszalását. Illő tisztelettel üdvözöltem a hajó urát, aki - nagy örömömre a fedélzetre invitált.

Az Orfűi Libera
 Bow wheel drive
 

Némi hajós tapasztalattal léptem át a biztonságot sugárzó hegesztett szénacél csőkorlátot, mégis meglepődtem a hajó liberás billenésén. A csőtámaszokon nyugvó deckfelületi expanzió nem csupán a rohanógépek kiülő kereteinek hangulatát idézi, de a labilitást is sikerült tökéletesen átmenteni. Bár itt nem a Kékszalag győzelembe vetett hit pörgette fel a flex vágótárcsáját, mégis az eredmény, az áldozat - a lemetszett kíl - ugyanaz. A tófenéken akadékoskodó tőkesúly feleslegessé vált, miközben a mediterrán élettér nemhogy nem csökkent, inkább egyre nagyobb felületet és billentő nyomatékot produkál az eredetileg 24 láb körüli hajócskának. Mekkora most? Csak saccolni lehet, mert a vízvonal feletti fejlesztések korszakos rétegekben rakódtak a test köré. Hátul több mint 10 láb, elől a kétszintes napozóágyas bowspreet legalább 15-tel duplázza meg az eredeti hosszt, miközben a deck is kiszélesedett vagy 5 lábnyit mindkét oldalon! Ha most kikötőhelyet keresnék nem könnyen találnék 6 méter széles 50 lábas hajónak megfelelőt lehetőleg jó olcsón! Mert Radnai Úr láthatóan nem valamelyik felkapott design studióval upgrade-elte a cuccost. Bár Emir Kusturica képi világának mély nyoma tükröződik  az arculati elemeken, mégsem hiszem, hogy jelentős összegek cseréltek volna gazdát, csupán a látvány kedvéért.  Az újrahasznosítás jegyében fogant fejlesztésben olyan reinkarnálódott különleges forgó rögzítő, és kötőelemeket fedezhetünk fel, melyet a legnagyobb bontó specialisták sem tudnának beazonosítani. Míg megátalkodott tuner-ként műszerrel hangolgatom saját vantnijaim feszességét, addíg ezen a hajón kitüntetett szerep jut a kerítéshálóból kinyert cikk-cakkos dróthuzalnak éppúgy, mint a trópusi tík erdők védelmében alkalmazott kültéri szőnyeg és filcburkolatoknak.

Az Orfűi Libera
Stern wheel


Az 5db  különböző teljesítményű és típusú elektro külmotor a Minn Kotától a Sentialig kavargatja a vízet, erőt merítve 7 db különféle méretű akkumulátor celláiból.

A két árbocra 9 db vitorla rögzíthető. Sajnos látogatásunk idején nem voltak használatban elsősorban a dolgos segítő matrózkezek hiánya miatt. Pedig kiváncsi lettem volna, hogy a manővereket megkönnyítő és még a bum-okat is kiváltó kötélrollerek segítségével mit lehet behúzni. Radnai Kapitány úr megemlíti, hogy szívesen megosztaná tapasztalatait a hajózást és a bütykölést egyaránt kedvelő sporttársakkal. Tőle lehet is tanulni. Korát meghazudtoló fizikum és a jellegzetes tengeri medve arculat egyediségét egy párducmintás napszemüveg és az elmaradhatatlan méltósággal viselt „captain's hat" is kiemeli. A kabintetőn elhelyezett napszemüveg kollekció is kizár bárminemű spontaneitást, már ami a megjelenést illeti. A hatalmas faragott kormánykerék egy hosszabbítóval ellátott kalóz kormányt mozgat, legalább is hátul. Az elől lévő kormányállás és a laterál felületek kapcsolata nem meggyőző.

Az Orfűi Libera
Gangway a korláton


Radnai Kapitány úr igazi hajós ember. Furcsa járműve a pici Orfü-i tavon ugyanazt nyújtja mint a Balatoniaknak vagy a tengeren hajózóknak saját szeretett eszközük: örömet, kikapcsolódást, azt a meditatív élményt melyet mindannyian átélünk miután ellöktük a partot.

Az Orfűi Libera
Finomhangolás
 
Az Orfűi Libera
 Power platform
 
Az Orfűi Libera
Meszelátó
 
Az Orfűi Libera
Szkúner üzemmód
 
Az Orfűi Libera
Magasles
 
Az Orfűi Libera
Arculat
 
Az Orfűi Libera
Napszemüvegek készenlétben
 
Az Orfűi Libera
Fedélzet
 
Az Orfűi Libera
Lógatott brájzlik
 
Az Orfűi Libera
Retro blok
 
Az Orfűi Libera
Drót a hálóból
 
Az Orfűi Libera
Könnyen billen

Gerő András