Az okmányok (ezeken keresztül a jogosultságok) meglétét az üzemeltetett, ellenőrzéssel érintett úszólétesítményen, a helyszínen, az üzemelés során ott tartott, a hajózási hatóság által kiadott, eredeti okmányokkal lehet hitelesen igazolni. Tévhit tehát a hatóságok részéről fénymásolatok, ide értve akár a közjegyző által hitelesített másolatok esetében vélelmezett elfogadási kényszer. (Operatív hajósként sem értem a közjegyző pártiakat, mert egy vízálló irattartó aquapack 500 forint, a közjegyzői díj ennek többszöröse.)

Magyarországon a hajózási hatósági funkciókat a Nemzeti Közlekedési Hatóság látja el. Az NKH Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal, országos hatáskörű elsőfokú szervként látja el a vízi közlekedéssel kapcsolatos és más a hatáskörébe tartozó, engedélyezési, ellenőrzési és egyéb közigazgatási eljárások ügyeinek intézését. Többek között itt történik a Porthole cikkírói és a hozzászólók által többször a rendőrségi ellenőrzésekkel összefüggésben emlegetett képesítések kiadása és nyilvántartása, mint ahogyan a vizsgáztatás is. A nyilvántartásba bejegyzés, módosítás, törlés, vagy ezzel kapcsolatos igazolás kiadása a hajózási hatóság, tehát az NKH feladatköre. 

A vízirendészeti rendőrhatóságok, ún. ellenőrző hatóságként ilyen nyilvántartással nem rendelkeznek, az NKH adatbázisába közvetlen betekintésük nincsen. Nincs tehát a fedélzeti, vagy a szolgálati rádióját, vagy éppen a hivatali helyiségben rendszeresített számítógépét használó vízirendőrnek olyan lehetősége, mint pl. közúton szolgáló kollégájának. Bár ott kevesebb kísérletről hallani fénymásolt jogosítványok használatának ügyében. A különbséghez tartozik az is, amikor a vízirendőr intézkedési kötelezettségét félre téve, esetleg mérlegeli azt a tényt, hogy nem minden jogi szabályozás (pl. motorlázás ügyében) egyformán szerencsés, akkor az igazságot keresve mindenfélét kell írni róla. A víziközlekedő esetében be nem mutatott okmány adatait, meglétét, a rendőr írásban kell hogy lekérje a hajózási hatóság nyilvántartásából, ezért neki is van írnivalója. A válasz szintén valamikor írásban érkezik. Mivel egyes hajózók sokszor az adatváltozások bejelentésében sem járnak annyira élen, mint a különböző kritikák megfogalmazásában, ezért sokszor a nyilvántartásba szereplő és a helyszínen felvett adategyeztetés sem egyszerű. Ilyen pl. a régebben kiadott képesítés orvosi érvényessége. (A sport és kedvtelési célú igazolványok ráadásul nem fényképesek.) 

Így aztán a víz nedves, az ég kék, a fű zöld, a rendőr büntet, a benzinkúton meg a minap 400 forint/liter áron tankoltam. Mégsem a kútkezelőt meg a pénztárost szidom azóta.

Kapcsolódó cikkek: 

Rest Bulcsú