Mint arról korábban beszámoltunk a hatóság drámai áremelésre szánta el magát, és azt be is vezette. Ennek megfelelően a vizsgadíjak a következő módon változtak július 1-től:

Vitorlás vizsga díja (elmélet és gyakorlat): 6 728 Ft helyett: 70 000 Ft
Vitorlás és motoros vizsga (elmélet és gyakorlat): 10 072 Ft helyett: 78 000 Ft
Motoros vizsga díj: (elmélet és gyakorlat): 6 164 Ft helyett: 53 000 Ft

Nem csoda, hogy a vitorlásiskolák őszi tanfolyamai gyakorlatilag kiürültek, a jelentkezéseket lemondták a tanulók. A reakció érthető, hiszen közel a duplájára emelkedett a hajós képesítések megszerzésének díja. A tanfolyammal együtt 150.000 - 200.000 Forintra duzzadó költséget a jelenlegi gazdasági helyzetben bizony kevesen engedhetik meg maguknak.
 
 
 
A vitorlázó társadalom leendő tagjai az iskolákban kezdik pályafutásukat. Ha itt elfogynak a tanulók, akkor jövőre kevesebb vitorlás cserél majd gazdát, a kevesebb vitorlásnak kevesebb kikötő helyre lesz szüksége, ha kevesebb hajó van a kikötőben, akkor kisebb a kikötői vagy kikötőközeli éttermek kocsmák forgalma. Ez is egy módja a gazdaság élénkítésnek, csak ellentétes az előjele.

A helyzetnek van egy másik aspektusa is, az "elkerülés". Vajon a fenti intézkedés hatására növekedni, vagy csökkenni fog a belvizeinken megfelelő képesítés nélkül hajózók száma? A vitorlázás veszélyes üzem. Most is gyakran látunk nem megfelelően megtervezett műveletezést vitorlás kishajókkal. A feketén hajózás vajon mennyi kövekre/marásra sodródott hajó mentését teszi majd szükségessé?
Felmerül tehát a kérdés, hogy kinek az érdekeit szolgálja az ilyen mértékű áremelés? Egészen biztos, hogy a vitorlás sport mint olyan nincs a lista élén.

A szakmai részletekbe talán nem is érdemes belemenni. A vizsgán megoldandó kérdéssorhoz jelenleg NINCS HIVATALOS TANANYAG, maguk a kérdések pedig egy magáncég tulajdonát képezik és így csak külön pénzért (a tanfolyam és a vizsgadíj költségén felül) vásárolhatóak meg, illetve használhatóak gyakorlásra.

Ezt az állapotot évek óta (jogerős döntés alapján) meg kellene szüntetni, de a mai napig változás az ügyben nem történt.

A gyakorlati vizsgához nem mellesleg a vitorlásiskola az oktatás díjából biztosítja a hajókat (vitorlást - motorost), a szükséges felszereléseket és a hajón tartózkodó felügyelőt is. 

Borúsnak látszik tehát a jövő. A költségvetési prés minden forrásból azt sajtolja ki, amit csak tud. A hajósok pedig jó forrásnak tűnnek. 
 
 

Korábbi írások a vizsgarendszerről:



Szutor Ferenc