Hazai események
Havas Nádas Kupa
Most hétvégén az Eplényi Síarénában került megrendezésre az I. Havas Nádas Kupa síverseny vitorlázó gyerekek számára. A két futamos síversenyen végül 37 versenyző állt rajthoz 10 vitorlásklubból. Az összesen négy futamra kiírt kombinált sí- és vitorlásverseny folytatása a május 12-i ifjúsági Balatoni Évadnyitó alkalmával lesz Csopak előtt újabb 2 futamos pályaversenyen.
A március 24-i hétvégén a legtöbb ifjúsági versenyzőnek még vitorlásedzés szerepelt az edzésnaptárjában, azonban a 2,5C-os Balaton és 80 cm feletti hó mellett sokan a sípályát választották.
A Havas Nádas Kupa sí-versenyszáma óriás-műlesiklásban került megrendezésre, és a versenyzőket korosztály szerint három korcsoportra osztották (mini; serdülő; és ifi), valamint a korcsoporton belül külön értékelték a legjobb lány versenyzőket is.
Eredmények és teljes beszámoló
Tavaszi Regatta
A Tavaszi Regattával ért véget a II. Téli Vitorlás Versenysorozat a Balatonon, ahol a profikat amatőrök szorították le a trónról.
Barátságtalan időjárás - felhős idő és eső fogadta a Tavaszi Regatta résztvevőit Balatonlellén. A Téli Vitorlás Versenysorozat versenyei közül ezen a versenyen volt a legzordabb az idő, a hajók navigálását még a köd is nehezítette, ennek ellenére több, mint 15 egység szállt vízre. “A téli vitorlás versenyekben mindenképpen van időjárási kockázat. Idén szerencsére mind a 4 versenyt zavartalanul meg tudtuk rendezni, nem úgy mint tavaly, amikor a hosszan tartó hideg miatt sokáig be volt fagyva a Balaton.” mondta el Tóth Balázs főszervező. A Mikulás, a Szilveszteri és a Farsangi Regattán is gyönyörű napsütéses idő volt, csupán a hideggel kellett megküzdeniük a versenyzőknek. “Ruházat kérdése az egész. Ahogy síelni is jól felöltözünk, a téli vitorlázást is lehet élvezni réteges – meleg - száraz ruhában!” mondta el Keresztes István, aki mind a négy versenyen hajóba ült. Egy óra halasztás után végül három futamot rendeztek meg. Talán nem az időjárás miatt, de ez esetben nem a papírforma érvényesült. A verseny one design kategóriáját óriás meglepetésre végül a teljesen amatőrökből álló Mészáros Mátyás kormányozta Keleti Móló csapata nyerte, pedig az indulók között - egy másik hajón - ott volt két többszörös magyar bajnok nagyágyú is - Czégai Péter és Király Zsolt személyében - akik így a második helyre szorultak. Ez azért (is) nagy szó, mert a one design kategória lényege, hogy a résztvevők teljesen ugyanolyan hajókkal versenyeznek. A Téli Vitorlás Versenysorozat összesített végeredménye szerint one design kategóriában Dr. Nagy László Gábor és a Maverick Sailing Team, open kategóriában Soponyai Géza, és a Nautic Hajókkal Vitorlázók közössége végzett az első helyen, akik egyébként a tavalyi sorozat győztesei is egyben.
Magyar sikerek külföldön
Magyar győzelem a PMS Zena Regattán
A csak nők számára rendezett verseny március elején került megrendezésre Vis szigetén. Sabján Anni kormányzásával egy magyar vitorlázónőkből álló hajó össze is állt a regattára: Anni, Gál Gabi, Bagi Eszti, Kemény Klári Pados Kriszta és Kovács Vica alkották a csapatot. A versenyt a csapat csupa futamgyőzelemmel nyerte meg végül - a teljes beszámoló a remek szezonkezdésről az egyik csapattag, Kovács Vica tollából itt olvasható.
Siker Olaszországból: a Gyapjas-testvérek San Remoban versenyeztek
Gyapjas Balázs és Gyapjas Zombor a harmadik helyen végzett a Carnival Race-en, ráadásul csak egy pici hiányzott csak az ezüsthöz.
A 470-essel versenyző Gyapjas testvérek - Balázs és Zsombor - a Miamiban rendezett világkupa után a San Remo melletti Carnival Race-en vett részt és kiváló eredményt értek el: a harmadik helyen zárták a versenyt, a második helyen egy ukrán, az elsőn pedig egy török egység végzett.
Gyapjas Zsombor a Hunsail.hu-nak elmondta: “A San Remo melletti Aregaiban rendezett verseny az egyik kedvencünk a különböző helyszínek közül. Részben azért, mert itt nem csak a verseny, hanem az azt megelőző edzőtábor is fontos, mivel részt vett rajta a londoni olimpián ezüstérmes angol páros, a világranglistát vezető női holland egység és a legjobb török versenyzők, akik már három olimpián is szerepeltek. Arról nem beszélve, hogy az edzéseket az olimpiai bajnok horvátok edzője tartotta. Az egyhetes edzőtábor alatt nagyon jó idő volt és sokat fejlődtünk, fejlesztettünk. Az új vitorlákkal nagyon jó sebességünk volt a közép és erősebb szelek esetén is.”
A Carnival Race-en összesen 21 jól felkészült egység indult, összesen hét futam volt. Az első két nap erős északi szél fújt, ennek eredményeként elég hideg volt, de ettől függetlenül meg tudták rendezni a két-két futamot, majd a szombati három futammal már ki is alakult a végeredmény. A magyar sportolók egy második és egy harmadik helyet is szereztek.
Végül ugyanúgy 25-25 ponttal végeztek, mint az összesítés alapján ezüstérmes ukrán páros, de utóbbiaknak volt egy futamgyőzelmük, emiatt előrébb zártak. Így a Gyapjas testvérek harmadikok lettek. Gyapjas Zsombor szerint a harmadik helyezés azért is értékes, mert két nagy olasz riválisukat is meg tudták előzni. “Mindez azt bizonyítja, hogy jó úton haladunk, de még rengeteg munka és fejlesztés áll előttünk” - zárta beszámolóját a sportoló.
Koperben folytatódott az OP-s sikerszéria
Négy magyar versenyző került az első tíz közé a szlovéniai Koperben 108 indulóval - embert próbáló időben - megrendezett Optimist Európa Kupa versenyen, amelyen a többi magyar sportoló is remekül teljesített.
A február végi Palamós Optimist Nagydíj után a szlovéniai Koperben rendezett Európa Kupán is komoly sikereket értek el a magyar optimistesek. A március 16. és 18. között rendezett verseny a magyaroknak - ahogy a szlovénoknak is - válogató verseny volt mind az Európa-, mind pedig a világbajnokságra. Hét országból 119 versenyző nevezett a versenyre, közülük száznyolcan küzdöttek három napon át a koperi öböl vizén - közöttük nyolc magyar klubból 29 optimistes vitorlázó. Az első versenynapon gyenge déli szélben a két csoportra osztott mezőny csak egy teljes kört tudott vitorlázni, a második futamot már nem tudták befejezni. A következő versenynapon azonban már megnyugtatóan fújt a keleti szél, amely a verseny végéig kitartott, így végül nyolc futamot tudott teljesíteni a magyarok és szlovénok mellett cseh, olasz, osztrák, szlovák és San Marino-i versenyzőkből álló mezőny.
A végeredményben legjobb magyar versenyző az összetettben ötödik helyen végzett Nagy Bendegúz, a BYC versenyzője. Borda Levente (SVE) a nyolcadik, Tóth Attila (SVE) kilencedik, Bányai Attila (BYC) pedig a tizedik helyen fejezte be a versenyt. A legjobb húsz közé jutott még Vladiszavlyev Alexandar (SVE, 12.), Zolnai Samu (SVE, 16.) és Lackó Dávid (BYC, 19.). A serdülők fiúk díjazásában Kis-Szölgyémi Soma (Kereked) második, Héder Benedek Barna (SVE) harmadik helyéért kapott érmet és kupát. A serdülő lányok közül Lackó Sára (BYC) ezüst-, Bodnár Hanna (BYC) pedig bronzérmet nyert.
Gratulálunk minden versenyzőnek a szeles, hideg időben nyújtott teljesítményéért és különösen azért a hozzáállásért, amely a sokszor embert próbáló időjárási körülmények között is széppé tette a koperi hétvégét.
Teljes cikk: https://porthole.hu/cikk/11757-az-opesok-koperben-folytattak-a-sikerszeriat
Éremimport Ausztráliából
Háromhetes ausztráliai edzőtáboron és egy versenyen is túl van a Laser Radiallal versenyző Érdi Mári, aki dobogós helyezéssel tért haza. Sok pihenésre nem lesz ideje, pár nap múlva Mallorca felé veszi az irányt. A Hunsail.hu-nak mesélt az ausztráliai edzésekről és arról, hogy mire készül.
Pár napja jöttél haza Ausztráliából? Kik voltak az edzőpartnerek, milyenek voltak az edzések?
Szerintem nagyon jól sikerült az edzőtábor, ahol az edzőmmel, Ian Ainslie-vel, a japán lánnyal és ausztrál edzőjével, Arthur Brett-tel, valamint és helyi ausztrál vitorlázókkal együtt készültünk.
Hol tartasz a felkészülésben? Mi volt az edzőtábor legfontosabb eredménye?
Sokat tanultam sok téren ebben az edzőtáborban, nem lehet kiemelni egy-egy dolgot. Ez egy összetett tanulási folyamat és hónapokon keresztül dolgozunk ugyanazokon az apróságokon. Nagy hangsúly volt a sebességen, rajtokon, szabályismereten.
Ha jól tudjuk, azért az edzések közben egy versenyre is sor került, azon hogy szerepeltél?
Az edzőtábor végén sor került egy versenyre, a nyugat-ausztráliai állami bajnokságra. A fiúkkal összetett rangsorban a harmadik helyen végeztem, a lányok között pedig a japán világbajnoki bronzérmes Manami Doi mögött második lettem.
Teljes cikk: https://porthole.hu/cikk/11740-eremimport-ausztraliabol---jol-sikerult-erdi-mari-turaja
Képek: Érdi Mári Facebook-oldala
Az élen zártak a Vadnai-testvérek a horvát Laser bajnokságon
Vadnai Benjamin a negyedik, Vadnai Jonatán pedig az ötödik helyen zárta a Splitben rendezett horvát Laser bajnokságot.
A Laserrel versenyző Vadnai Benjamin és Vadnai Jonatán a ciprusi edzőtábor után a horvátországi Splitben folytatta a felkészülést és itt elindultak a horvát bajnokságon is. Vadnai Benjamin a Hunsail.hu-nak elmondta: “Szerencsénk volt, mert többnyire erős szélben tudtuk készülni, aminek nagyon örültünk, így sokat fejlődött a lógáshoz szükséges kondink. Spliti tartózkodásunk ideje alatt rendezték a horvát bajnokságot, amin viszonylag jó mezőny gyűlt össze - 8 országból összesen 22 induló.”
Jonatánnak és Benjaminnak sok olyan megmozdulása volt a versenyen, amiket a edzőjük megdicsért. “Erre azért is büszkék vagyunk, mert ilyet nem sűrűn hallunk tőle, mivel elég maximalista” - tette hozzá Benjamin.
Azt is elmondta, hogy nagyon fegyelmezett vitorlázásra volt szükség, főleg az utolsó napon, mert az áramlás kétszer erősebb volt a jobb oldalon, mint a balon, így a rajt pillanatában a futam nagy része el is dőlt. Beszámolójukból kiderült, hogy ezekben a futamokban a rajtvonal szél alatti végén kellett rajtolni, majd “csak” a sebesség maximalizálására kellett figyelni. “A Miamiban rendezett világkupa verseny után azt mondtam, hogy a rajtokat szeretném a következő edzéseken javítani, ez látszólag sikerült is, mivel az utolsó napon mind a három rajtom tiszta volt. “Így végül a 4. és 5. helyen zártuk a horvát bajnokságot” - zárta beszámolóját Benjamin. A spliti edzőtábor és verseny után hazajöttek, most pár zárthelyi dolgozat vár rájuk, majd mennek Palma de Mallorcára, ahol április 2. és 7. között, az első nagy európai versenyt, a Trofeo Princessa Sofiát rendezik.
A horvát bajnokságról szóló részletes eredménylista itt található.
Az FGF Sailing Team idén is remekül kezdte meg a versenyszezont
A tavalyi fényes szereplés után idén is elindult a Bakóczy Róbert kormányozta FGF Sailing Team a Melges 24 European Series-en. Az első verseny múlt héten, az olaszországi Punta Alában került megrendezésre, ahol változó szelekben, de végig az első tízben vitorlázva végül 2. helyen zárták a versenyt.
Áprilisban jön
OP-sok a Gardán
Március 29-én, azaz holnap kezdődik a 36. Lake Garda Meeting az Optimistesek számára. Ez az egyik legnagyobb verseny a világon: volt már, hogy több mint 1000 OP gyűlt össze a Riva előtti vízen, és a végén az aranytól egészen az elefántcsont csoportig van beosztás. Idén 36 magyar versenyző is jelen lesz, úgyhogy drukkolhatunk nekik holnaptól és követhetjük őket ezen az oldalon!
Földváron a Laser Radial ifi EB - Április elején versenyvitorlázással nyit a Balaton
A rendezők figyelmeztetése: nyárias idő nem lesz, de a legkeményebb versenyt garantálni tudjuk. A vitorlázás olimpiai számainak legrangosabb utánpótlás versenyét hozza el a Balatonra április elején a Spartacus V.E.
A vitorlázás utánpótlása április elején a sportág kemény oldalát mutatja be Balatonföldváron. Az áprilisban még hűvös tóhoz 28 nemzet 200 vitorlázója érkezik, és a mezőny negyede hölgyekből áll. A résztvevő országok között vannak az észak-európai nemzetek, így Norvégia, Svédország, Finnország, Litvánia, Lettország és Észtország is, akiknek nem lesz meglepetés a fagyos körülmények közötti vitorlázás, de nagy számban érkeznek a fiatalok Olaszországból és Spanyolországból is, nekik nem a szokványos edzéskörülmények között zajlik majd a verseny.
A Spartacus Vitorlás Egylet és Balatonföldvár város mindent megtesz a résztvevők lehető legkényelmesebb versenyzéséért. A rendezők 300 főt befogadó melegedősátrat építenek a klubban, a környék szállásadóit bevonták az eseménybe és sok hotel teljes szolgáltatással üzemel a szezon előtt.
A 2018-as szezon első és egyben várhatóan legkeményebb versenyén a kiírás szerint 12 futam is lehet, de a döntők előtt legalább 4 érvényes futam megtartása szükséges. A versenyrendezők az esetleges extrém hideg időjárásra a helyszínen is reagálhatnak, pl. naponta csak egy futam megrendezésével - de ez jelenleg nincs a tervben.
A Volvo Körkapcsolás rovatát a Volvo Autó Hungária támogatja.
Fotó: Török Brigi, Török Péter, BL Yacht Club, Vadnai Benji Facebook oldala, Gyapjas testvérek Facebook oldala, Zerogradinord
Forrás: Hunsail.hu, Porthole.hu, FGF Sailing Team Facebook oldala