De a Kalózosok minek strapálják magukat? Nincs olimpia, nincs Világbajnokság, EB az van, de arra is az megy aki akar, és megengedheti magának. Semmire sem válogatnak, emiatt nincs is feszültség, nincs lobbizás, kavarás, intrika se szponzorhajszolás.

A Kalózosok egyszerűen szeretnek vitorlázni versenyezni, amúgy urasan, bandázni, enni, inni. A Kalózosok szeretik a hajójukat, mert egy Kalóz elpusztíthatatlan, vitorlázata olcsó, rudazata örök.

A Kalóz generációk kedvence. Lehet, hogy nem a legkönnyebb, nem a leggyorsabb, nem trapézolható és nem repül a víz felett, de könnyen kezelhető, stabil és szép, ha már érdek nélkül tetszik.

A korábbi években a kemény mag Horvátországban kezdte a szezont. A spártai körülmények, a helyi előírások semmibevétele hevítette ugyan a kalandvágyat, de idén változott a koncepció. Megtudtuk, hogy a Portoroz-i Klub Pirat szívesen lát vendégeket, rendkívül kedvező körülményeket biztosítva. Már az a tény, hogy egy Pirat nevű klubban még nem láttak Kalózt inspirálólag hatott, és nem kis meglepetésünkre 10 hajó is vállalkozott az utazásra.

Az élethez szerencse is kell, hát még a vitorlázáshoz. Amíg itthon hideg, esős, szeles idő volt az elmúlt héten, nekünk kellemes napsütéses álomszeles körülményeket teremtett az égi szoftver. Kezdetben 1-3 Bft segítette az elfeledett rutin előcsalogatását, majd az utolsó két nap már 4 Bft-ig erősödő szélben vívhattunk emlékezetes csatákat, gyakorolhattuk a frissen tanult technikai megoldásokat.

Kitűnő szállás, bőséges táplálék támogatta a fizikai erőnlétünket, míg a festői öböl, Piran ódon városa, a modern szállodák a szemünket gyönyörködtették.

Reggeli torna, úszás, kardió – na ezek nem voltak, viszont Májó mester szakavatott vízi gyakorlatai így is jól átmozgatták punnyadt izmainkat. Ketreces gyakorlatok, hosszú összemérő slágok, rövidpályás up&down futamok, mancsaft és kormányos cserék tették gyönyörködtetően változatossá napjainkat. Az esti megbeszéléseken képernyőn is szembesülhettünk sutaságunkkal, amit másnap igyekeztünk javítani.

Az edzőtábor keretében teszteltük a KWINDOO új fejlesztéseit, illetve most először használtuk ezt az alkalmazást nem verseny keretek közt. A KWINDOO egy olyan magyar fejlesztésű vitorlázást segítő applikáció, mely külön gps-es követő eszköz nélkül is használható egy okostelefon felületén.

Edzői telefonra a rendezői, a vitorlázók telefonjaira a versenyzői applikációkat töltöttük le. Az applikáció működéséhez folyamatos internet kapcsolatra volt szükség. Egy kivételtől eltekintve, valamennyi bekapcsolt készüléken jól működött a program. Átlagban 4-5 órát voltak a telefonok KWINDOO üzemben. Ennyi terhelés alatt a feltöltött telefonok külső áramforrás nélkül is kibírták a napot.

A teszt futamok során számos előre eltervezett feladatot hajtottunk végre melyet a vízről nem lehetett minden egység vonatkozásában követni. Tekintettel arra, hogy 10 hajót kellett szemmel tartani, illetve videózni, fotózni, erre az edző egy személyben nem képes. Remek eszköz volt a KWINDOO a feladatok végrehajtásának ellenőrzésére, hiszen utólagosan 100%-osan visszaadta a pályán történteket.

A rajt előtti szituációk elemzését is nagyban könnyítette az applikáció, hiszen a versenyzők helyezkedése másodperc pontossággal visszatekinthető, a folyamat megállítható, azaz rögzített helyzetképet enged elemezni a program. Ez mind edzői, mind versenyzői oldalon óriási segítség, hiszen nincsenek olyan nyitott kérdések, mint például, rajt előtt 1,5 perccel hol tartózkodtam, merre indultam, az ellenfelek merre mozogtak, és mindez milyen sebességgel történt. Persze mindezt a GPS alapú helyzetmeghatározást egy youtube élő videófelvétel beillesztésével tovább lehet színesíteni, mely később visszanézhető a hajók mozgásával együtt a megfelelő időpillanatra elhelyezve.

A rajt, illetve minden egyes szakasz, forduló, befutó, bójavétel is végtelenül sokatmondó a KWINDOO-val. Míg korábban az edzőnek bőszen kellett jegyzetelni az egyes szituációkat, azok elhelyezkedését a pályán, addig a KWINDOO-nak köszönhetően ezek a jegyzetek akár el is maradhatnak.

A hajók sebességeinek összehasonlítása – a verseny egy adott szakaszán –, illetve a futamok átlagában is leegyszerűsödik. Minden hajóra nézve visszatekinthető annak pillanatnyi sebessége.

Telefonról lehet bontani a futamokat, így nem ér össze a nap egy végtelen KWINDOO idővonalban. Az áttekinthetőséget, elemezhetőséget ez az új fejlesztés jelentősen megkönnyíti.

Amennyiben futamokat csinálunk, a pálya elrendezését a parton gép előtt lehet szerkeszteni. A vízen a telefon segítségével helyezhetők el a bóják a GPS koordinátáknak megfelelő helyre. Ehhez a pozicionálást közvetlenül a bója mellett maradva szükséges elvégezni.

A csapatok fele nem a megszokott állandó partnerével vitorlázott, és 5 hajóban is vegyes páros vállalt hatalmas kapcsolati erőpróbát. Zene volt füleimnek, amikor a heves vérmérsékletű Németh Ferke a megszokott és nyomdafestéket véleményesen tűrő mondatai után a ... „ha meg nem sértelek”, vagy a ...”már bocsáss meg” kiegészítést biggyesztette. Persze halkan, mert hibáink beismerése mégiscsak magánügy.

Magam is félve engedtem át egy futamra Captain Májónak szeretett womanchaftomat. Féltem, hogy az évek óta építgetett törékeny önérzeti egyensúlyt felborítja majd az edzőnk ez alkalomra magára erőltetett álszent udvariaskodásával. Szerencsémre nem így történt. Azon túl, hogy futamot nyertek, a finomkodással mit sem törődve törte le párom általam elég jól tolerált ellenállását.

 

Köszönöm Májó!