Bár a Kalóz egyike nemzeti hajóosztályainknak, valójában a német nyelvterületen, különösen Németországban a legelterjedtebb. Évente 3-400 hajó vesz részt a német ranglista versenyeken, az osztály irányítása, szigorú előírásrendszere a Nemzetközi Kalóz Osztályszövetség német dominanciájú vezetőségének kezében van. A hajóépítésben, a vitorla készítésben is a német gyártók rendelkeznek a legnagyobb tapasztalattal, így semmi meglepő nincs abban, hogy a nemzetközi versenyeket is rendre német vitorlázók nyerik.
Hiába volt a Kalóz a hazai versenyek egyik legnépesebb osztálya, a nemzetközi megmérettetéseken számunkra nem sok babér termett. A hajóállomány minősége meg sem közelítette a német mezőny színvonalát, a hazai gyártók a legjobb szándékkal sem tudták felvenni a versenyt a nyugati műhelyekkel. A rendszerváltást követően itthon is megjelentek a levetett, de még jó állapotú márkás hajók, a résztvételük a versenyeken minőségileg is jelentős javulást hozott.
Az addig „lesajnált” osztály erőre kapott, egyre több menő versenyző aktivizálta magát az osztályban. Kalózban vitorlázni rangot jelent, hiszen itt népes one design mezőnyben találkozhatnak különböző osztályokban sikeres versenyzők. A magyar mezőny színvonala mára utolérte az európai élvonalat. A tavalyi EB-n a Sallai Gábor – Payr Anna kettős ezüstérmükkel közel álltak egy történelmi győzelemhez a német egységek felett.
A már hetedik éve megrendezett kora tavaszi adriai edzőtábor is része annak a szakmai munkának, mely a kimagasló eredményekben is megmutatkozik. Kezdetben a horvát vizekre szervezte a tábort Bödör Gergő alias Májó, de az utóbbi években a portoroz-i Pirat klub és a közeli szálloda látja vendégül a csapatot. Ezt a projektet Vass Ádám elnök úr tartja kézben a tőle megszokott alapossággal és lelkesedéssel. Azon túl, hogy csak pár hete esett túl egy komoly gerinc műtéten, a vízen sem tűnt lábadozó betegnek. Idén 14 hajó vett részt az edzéseken és a lassan hagyományossá váló tengeri Kalóz versenyen. A körülmények is egyre kedvezőbbek.
A hatékony edzésmunkát segítette Májó szakértelme, a hajókba helyezett rádió, a jól látható bóják és a verseny rendezésébe besegítő helyi olimpiai menő részvétele. A szelekre sem lehet panaszunk, bár a gyenge 4-6 csomós bríz lehetett volna kicsit erősebb, de szélhiány miatt nem maradt ki edzésnap. A legjobb körülményeket a keddi versenynapon élvezhettük. A 10 csomóig erősödő szél és a kellemes hullámzás lehetővé tette 4 izgalmas futam megrendezését. Az élen, nem meglepetésre, az MVM-es fiatalok végeztek. Ők azok, akik a legkomolyabb felkészítésben részesülnek, ügyesek, jól motiváltak.
Két apa-fia páros is volt. Közülük a Pávicsok a dobogó 3. helyét foglalhatták el, meggyőző vitorlázással. Ezúttal az edzőtábori feladatok mellett, mint berepülő pilóták, Fluck Bencével arra vállalkoztunk, hogy egy hazai vitorla forgalmazó cég Kalóz vitorláit teszteljük, véleményezzük. Ha minden jól megy, hamarosan több magyar vitorla tervező vásznai is megjelenhetnek a Kalóz osztályban.
Egy edzőtábor eredményességéhez hozzájárul a szállás minősége. A klubtól néhányszáz méterre lévő szálloda kellemes szobákat és bőséges étkezési lehetőséget biztosított. A költségek sem voltak túlzóak. A kétágyas szoba személyenként naponta 44 Euró volt, amiben az ingyenes parkolás és a bőséges ellátás is benne van. A klub naponta 8 Eurót kért hajónként. Ehhez jön az üzemanyag, az autópályadíjak, az edző és a rendezés megosztott költsége.
A festői Pirán meglátogatása akár gyalogosan, akár vízen át kötelező program. Csak a miheztartás végett: a várost, mielőtt még a római birodalom része lett, kalózok lakták. Jó lenne, ha valami dörzsölt fiskális ebből ki tudna kaparni némi jogosultságot.
Felmerült egy több napos őszi verseny megrendezésének ötlete. Jó gondolat, ha megvalósulna, semmiképen nem hagynám ki!