Szervusztok!

Minden cikketeket alaposan átolvasom, néha többször is.
Így történt most az „Egy közösség szolidaritása az egyén biztonságáért. Amit tudni szeretnél a BalatonHelp szolgáltatásról. írásotokkal is.

Mert az írás tökéletes, alapos, és olvasmányos.
DE „valami” hiányzik belőle, sőt annak a „valami”-nek éppen az ellenkezőjét sejteti az olvasóval.

Elárulom: a PÉNZ.
Konkrét példákat hozok fel, amelyek velem és klubommal megtörténtek az elmúlt több évtizedes balatoni vitorlázásaim során.

Szeretném, ha kiegészítenétek –őszintén-  az írást az alábbi példák alapján:

1.       Zánka homokos strandja előtt egy B21-es figyelmetlenül, de tele jó szándékkal és néhány kevésbé bátor úszótudással rendelkező emberrel kifutott egy kicsit a homokra.
A hajó levontatása a MAI (2022 tavasz) VMSZ tarifa ÁRJEGYZÉK szerint mennyibe kerül? (Mert a motorost odahívtuk, hiszen optikai kapcsolatba kerültük vele…)

2.       Egy teljesen szélcsendes pünkösdi napon egy motornélküli Rebell-nek, két kikötőnyi távolságból haza kellett jutnia.
A hajó bevontatása a honos kikötőjébe MAI (2022 tavasz) VMSZ tarifa ÁRJEGYZÉK szerint mennyibe kerül?(Mert a motorost odahívtuk, és meg is kaptuk az akkori árajánlatot…)

3.       Egy dühöngő és tartós 80-100 km-es, merőleges, észak-nyugati szélben kisodródik egy ügyetlen Dufour-27 hajó a Szemes-Lelle szakaszon a déli partra, annyira, hogy az árbócát a parti fák tartják meg.
A hajó levarázslása a homokról a MAI (2022 tavasz) VMSZ tarifa ÁRJEGYZÉK szerint mennyibe kerül? (Mert a kiemelés megtörtént, ki is fizettük…)

Ezekkel az esetekkel szöges ellentétben egy hasonló durva északi szélben, kettősen lemacskázott, felnőtteket és gyerekeket veszélyeztető, lassan a Fenyvesi homok felé sodródó B25-ös hajóról a Keszthelyi Vizimentők mindenkit lementettek, kivitték a partra, mindenkit megetettek és megitattak és órák múltán mindenkit visszavittek a hajójukra.
Köszönettel. Semmit nem fogadtak el. Vajon létezik-e még ez a KVE nevű szervezet?

A VMSZ tevékenysége, segítségnyújtása, általánosságban NEM INGYENES. A cikkből pedig erről nem esik szó, így félrevezetőnek ítélem az eredeti szöveget. Nekem nincsen lehetőségem ennek a kérdésnek alapos utánjárására, akárcsak az általam felvetett 1-2-3- példán keresztül.

-Az utolsó kérdésre is kíváncsi lennék. Milyen tevékenységet végzett régóta és MA IS a KVE? Létezik-e még? Létezik!!! Elérhetőségük 068338380 és 06305316628, Molnár Máté.
-Bemutatását a VMSZ–hez hasonlóan, ajánlanám.

Várom Tőletek kérdéseimre őszinte válaszaitokat:

Benyovszky Gábor

Kedves olvasónk feladta a leckét, megpróbálok a feltett kérdéseire választ adni.  Azt meg nem tudom megállapítani, hogy mennyibe kerülhet ma a levélben felsorolt esetek díjazása, egyrészt mert nem vagyok a VMSZ munkatársa, másrészt fogalmam nincs milyen technikai eszközöket, és mennyi időt kötnének le a leírt mentések. Azt megtudtam, hogy egy átlagos technikai mentés óradíja a VMSZ esetében 2022-ben kb. 100000 ft + Áfa, amennyiben a mentett hajó nem rendelkezik valamelyik BalatonHelp csomag akár ingyenességet is biztosító előfizetésével.

Aminek igyekeztünk utána járni az a KVE nevű szervezet működése, elérhető szolgáltatásai.

 

Hívom a levélben megadott vezetékes számot feltételezve, hogy az ügyeleti diszpécserrel tudok kapcsolatba lépni. „A hívott számon előfizető, illetve szolgáltatás nem kapcsolható” mondja a gép, ezért a mobilszámmal próbálkozom. Molnár Máté van a vonalban. Jelzem, hogy az ügyeleti számuk már nem működik. Meg van lepve, tudomása szerint a hívószám él és aktív. Megtudom, hogy a KVE a Keszthelyi Vízimentő Egyesület az első önkéntes balatoni mentőszervezet, már 1984-ben létrejött a keszthelyi vállalkozók támogatásával. 1988-ban már önálló telephellyel rendelkeznek, de hivatalosan csak 1990-ben jegyezték be őket. Komoly, lelkes szakemberek erősítették alkották a csapat gerincét részt vettek a vízimentők világbajnokságán, szereztek nemzetközi minősítést. Az alapítók között találhattuk Bagyó Sándort, a VMSZ jelenlegi elnökét is. Az egyesület május 15-től szeptember 15-ig lát el a Badacsony és Keszthely közötti vízterülen prevenciós célú megfigyelő szolgálatot, ha kell mélyvízi mentést. Ők üzemeltetik a 36 vitorláshajó befogadására méretezett vonyarcvashegyi kikötőt. Itt van az egyesület 2 mentőhajója: egy 6,5 m-es RIB 90 Le-s külmotorral és egy ikermotoros 2x225 Le-s 11m-es hajó elsősorban eszközmentési feladatok ellátására. Az egyesület bevételeit a kikötőüzemeltetés, némi önkormányzati támogatás és az egyesületi tagok befizetései biztosítják. Az ügyeleti időszakban telefonos megkeresésre a hajóvezető és csapata behívásra kerül, amennyiben nem tartózkodik a telephelyen. Korlátozott kapacitásukból következik, hogy a Nyugati medencén kívül nem vállalnak mentést. A Balaton teljes területére riasztható VMSZ-szel jó a kapcsolatuk, komolyabb eszközigényes feladatok ellátásában együttműködnek. A KVE nem épített ki a BalatonHelp-hez hasonló közösségi finanszírozáson alapuló szolgáltatási rendszert, ezért az ingyenes személymentésen túl a technikai mentés költségeit kénytelenek a mentett hajó tulajdonosára hárítani. Ez persze nem zárja ki az olvasói levélben leírtakat, ahol személyi mentés történt, mely minden esetben és minden szervezet esetében ingyenes. Azt, hogy a kimentett hajósokat a vihar elmultával visszavitték a hajójukhoz, az dicséretes emberi hozzáállás, mely egy mentő szervezetnek már nem kötelessége.

Beszélgetésünk után nem sokkal kaptam egy SMS-t Molnár Mátétól, melyből megtudom, hogy az olvasói levélben az ügyeleti telefonszámot elírták, helyesen +3683380380

 

Mivel a vízimentő szervezetek nem az állam támogatásával működnek, elő kell teremteniük a működéshez szükséges bevételi forrásokat. Ahhoz, hogy a mentések tényleges költségeit ne kelljen ráterhelni a bajbajutottakra, több megoldás is ismert.

 

Lehetne állami feladat:

Először is meg kell értenünk a mentés és a segítségnyújtás megtévesztően hasonló, de alapjaiban különböző jelentéstartalmát! Lássuk mit mond a 13/1996. (VI. 28.) BM rendelet a vízi közlekedés rendőrhatósági igazgatásáról!

4. § *  A vízirendészeti feladatokat ellátó rendőri szerveknek vízi közlekedési baleset esetében segítséget kell nyújtani a kár elhárítása, a sérült személyek orvosi ellátása, a veszélyhelyzetben levő személyek mentése, valamint a hajóút felszabadítása érdekében.

E szerint a rendőrség, mint állami költségvetésből gazdálkodó közhatalmi szervezet csak segítségnyújtásra kötelezett, technikai mentésre nem!

Ha az állam nem delegálja a technikai mentés kötelezettségét és felelősségét, valamint nem biztosítja ennek technikai hátterét, akkor az erre alakuló szervezetek ezt a feladatot költségeik felszámításával kénytelenek elvégezni. Ha valaki ebben a helyzetben a gondoskodó államot keresi, akkor rossz helyen jár.

 

Felvállalhatnák a biztosító társaságok:

A nagyvilágban ismert megoldás a biztosító társaságok aktív részvétele a mentés finanszírozásában. De nem nálunk. A Horn Fok üvöltő negyvenesei komoly kockázatot jelentenek az arra haladó hajósoknak, különösen a vitorlázóknak. A bajba került hajók megsegítésére jól felszerelt magán mentőhajók kelletik magukat. A mentésre szoruló hajók, vontatását addig nem kezdik meg, amíg az érintett hajó biztosítójával nem állapodnak meg a felmerülő költségek vonatkozásában. Nem egyszer a biztosító úgy dönt, hogy a hajót magára hagyja, kimentett utasait természetesen kártalanítva, ha a mentés költsége meghaladja a hajó értékét.

A biztosítós modell azért is nyerhetett teret, mert a biztosítókkal szerződésben álló akkreditált mentő csapatok a riasztás pillanatától dokumentálják az eseményeket, kizárva a biztosítási csalás lehetőségét, az események utólagos „átértelmezését”.

 

Magad uram ha szolgáltatód nincsen:

Ha a biztosítók nem látnak fantáziát a vízi mentések finanszírozásában legjobb megoldás az öngondoskodó közfinanszírozási modell. Európában talán a legismertebb a SeaHelp a magyar BalatonHelp-re kísértetiesen hasonló osztrák vállalkozás. Az öngondoskodásban komolyabb hagyományokkal rendelkező nyugati országokban néhány év alatt piacvezetővé vált szolgáltatás mára lefedi a teljes adriai térséget kedvező csomagajánlataival. Még mielőtt valaki az osztrák rendszer hű leképezését vélné felfedezni a BalatonHelp csomagjaiban, felhívom a figyelmet, hogy a SeaHelp csak műszaki mentést végez, a VMSZ karitatív élet és balesetvédelmi szolgáltatására az adriai térségben ne számítsunk!

 

Sajnos nálunk az öngondoskodó közöségi finanszírozásnak nincsenek hagyományai. A hajósok túlnyomó többsége ma még meg van győződve arról, hogy az ő tudásuk minimalizálja a kockázatot, ha mégis bajba kerülnek hideg zuhanyként élik meg a mentés költségeit. Ez sajnos olyannyira igaz, hogy nemrég egy elsüllyedt hajó mentésére a tulajdonosnak már nem volt egyáltalán fedezete. (A konkrét ügyben közadakozás teremtette elő a kiemelés költségeit.)

A már idézett olvasói levélben olyan eseteket ismertünk meg, ahol a technikai mentést kérő hajósok nem rendelkeztek a BalatonHelp által biztosított szolgáltatással.

 

A VMSZ vízi mentősei hosszasan sorolhatnák azokat az eseteket, ahol a BalatonHelp előfizetőket szabadítottak ki szorult helyzetükből. A leggyakoribb riasztás a homokpadra futás miatt érkezik. Az áldozat kezdetben döntögeti a hajóját hátha kiszabadul, de a fenthagyott vitorla jó szélben megteszi hatását – jöhet a mentő csapat. Egy 6-8 tonnás beágyazódott 40 lábas hajót csak nagy tömegű mentő motorossal lehet kiszabadítani, de ez sem minden esetben rutin feladat. A helytelenül megválasztott kötési pont, a sérült törött rudazat nem megfelelő rögzítése csak tetézheti a bajt. Egy komplikáltabb mentés több órás üzemköltségét úszhatja meg aki időben csatlakozik a BalatonHelp rendszerébe.

 

Mint életünk minden szeglete, a külső szemlélő által a vízimentő szolgáltatás is átitatódik egy elképzelt idealizált világ hamis képével. Ha döntéseinket a „vetített” képekre alapozzuk, akkor egyre távolodunk a valóságtól és a végén elhisszük, hogy ha baj van egy jólelkű avatar fog kimenteni minket szorult helyzetünkből. Ha nem a virtuális térben szeretnénk élvezni a napsütötte vitorlázás békés pillanatait, akkor ideje elfogadnunk egy meglepetésekkel teli valóságos természeti környezet adottságait. Javasolom, hogy mielőbb válasszátok ki a BalatonHelp számotokra kedvező szolgáltatáscsomagját, hogy ne csak a magatok, de a vitorlázó közösség minden tagja számára biztonságot tudjon nyújtani egy magas színvonalú gyors reagálású valóságos vízi-mentő szervezet.