Mégis megépülhet az a 175 hajós kikötő a balatonföldvári strand területén, aminek az építési engedélyét szeptemberben hatályon kívül helyezte a bíróság. A Veszprém Megyei Kormányhivatal néhány napja azonban újra kiadta az engedélyt. Helyi civilek szerint újra veszélybe került a strand.

Elektromos hajóknak szánt kikötőt terveznek a balatonföldvári strand területére. Csakhogy Herényi Károly, a Mosolygó Balatonföldvárért Egyesület elnöke szerint az eredetileg elektromos hajóknak szánt kikötőből csupán 15 hely lett volna az elektromos hajóké, több mint száz pedig vitorlásoké. Az egyesület már korábban bíróságon támadta meg a Veszprém Megyei Kormányhivatal erre kiadott építési engedélyét. Ezt a Pécsi Közigazgatási Bíróság hatályon kívül is helyezte szeptemberben.

Alig egy hete azonban Kormányhivatal arról értesítette az egyesületet, hogy új engedélyezési eljárást indítottak. Ami nem tartott sokáig.

Két nap alatt futtatták végig a saját rendszerükön. Egy 26 oldalas határozatban indokolják, hogy miért lehet ide kikötőt építeni és teljesen figyelmen kívül hagyták a bíróság azon megállapítását, amire a megsemmisítés alapult: hogy ez ellentétes a helyi építési szabályzattal, amit az önkormányzat önmaga fogadott el 2006-ban – magyarázza Herényi Károly.

A kikötőről két éve publikált látványterven látszik, hogy a balatonföldvári Nyugati strandot a kikötő kettévágná. A civilek szerint ezzel strand megszűnne strandnak lenni, ami ellentétes a helyi építési szabályokkal.

A közvetlenül a strand mellett lévő üdülőház apartmanjainak tulajdonosai is tiltakoztak az építkezés ellen. Szerintük ugyanis több mint 10 ezer ember nyaralását lehetetleníti el a beruházás. Legalább 2 hektárnyi vízterületet vennének el így a strandolóktól.

Nem az a meglepő, hogy új engedély van, hanem az, hogy milyen gyorsan rakták, tákolták össze. Az a meglepő, hogy az új határozat majdnem szóról-szóra megismétli az elsőben leírtakat. Azok összes hibájával egyetemben – mondja Unicsovics György, az apartmantulajdonosok képviselője.

Kerestük a polgármestert, de nem akart nyilatkozni az ügyben. Az önkormányzat oldalán viszont szeptemberben még arról írtak, hogy továbbra is támogatják az elektromoshajó-kikötő építését. A beruházó cég pedig azt közölte Híradónkkal, hogy ha megépül a kikötő, „a Helyi Építési Szabályzat alapján meghatározott strand területe és funkciója nem változik meg, mind a strand területe, mind a strand funkciója a továbbiakban is változatlanul és zavartalanul üzemeltethető és a fürdeni vágyok rendelkezésére tud állni”. Ez hangzott el tehát a televízióban.

Annyi tennék Herényi Károly úr nyilatkozatához, hogy valóban felháborító és elítélendő, továbbá ördögtől való, amennyiben vitorlások is helyet kapnának, hiszen teljesen tájidegen, nem Balatonra való, összképet romboló, vizet szennyező és zajos – fujj, a belem jön ki – ronda vízijárművekről van szó. Rettenetes, borzalmas!

 

                Másodjára idézem az építtető válaszát az RTL kérdéseire:

 

„Kedves Noémi!

Köszönjük megkeresést, a feltett kérdéseivel kapcsolatosan az alábbiakról tájékoztatjuk!

A kikötő kivitelezési munkái előkészületi szakaszban vannak, az előkészítési szakasz befejezésével a helyszíni munkavégzés megkezdődik. Az előkészítési szakaszba a helyszíni kivitelezési munkálatok jogi és technikai feltételeinek a tisztázása tartozik. 

A kikötő megvalósulása esetén a Helyi Építési Szabályzat alapján meghatározott strand területe és funkciója nem változik meg, mind a strand területe, mind a strand funkciója a továbbiakban is változatlanul és zavartalanul üzemeltethető és a fürdeni vágyok rendelkezésére tud állni.

A Pécsi Törvényszék a Veszprém Megyei Kormányhivatalt új előzetes vizsgálati eljárás lefolytatására kötelezte az ítéletben megállapított mindössze kettő darab tisztázandó kérdés tekintetében. A megismételt hatósági eljárás lefolytatásának időszükséglete véleményünk szerint a kérdések megválaszolhatóságának időbeni szükségletével lehet összhangban. 

Összefoglalásként meg kívánjuk jegyezni, hogy az internetes fórumok tanúsága szerint a kikötő létesítés támogatói számosságuk tekintetében többen vannak, mint a beruházás ellenzői, csak talán kevéssé hallatják a hangjukat.

Nagyon köszönjük még egyszer a lehetőséget, hogy nyilatkozatot tehettünk, eddig nem nagyon fordult elő, hogy a beruházó véleményére is kíváncsi lenne bárki, de mint minden éremnek ennek az ügynek is két oldala van. Éppen ezért kérjük, amennyiben lehetséges, a fenti tájékoztatást teljes egészében közölni szíveskedjenek!  

Tisztelettel. Deák Sándor (Balabo Kft.).”

No komment.

                Harmadjára olvassuk el azt, amit a Balabo Kft. oldalán láthatunk. Mit is mondanak a tervezett beruházásról:

                „Beszéljenek a tények!

Nem lesz három évig elhúzódó építkezés, nem sérül a nyári szezon, így a vendéglátósok, helyi szolgáltatók, strandolni vágyók érdeke sem, mert a tervezett balatonföldvári kikötő építése a szezonon kívül zajlik majd – megnyugtató válaszok a kétkedőknek.

Egy évvel ezelőtt nagy örömmel számoltunk be arról, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség által elektromos hajókikötő fejlesztésre kiírt pályázat új állomásához érkezett.

A komplex dokumentációértékelés után lezajlottak a különféle hatósági vizsgálatok, amelyekbe bevonták többek között a Vízügyi, az Örökségvédelmi, a Talaj- és Növényvédelmi Hatóságot, az ÁNTSZ-t, és természetesen a városi önkormányzatot is.

A dokumentáció része a Natura 2000 hatásbecslése is, mely szerint minden itt élő növény- és állatfaj biztonságban érezheti magát, tájvédelmi szempontból a környék mostani állapotát veszély nem fenyegeti!

A beruházás ezen kívül nem befolyásolja a műemlékek megjelenését, értékeinek érvényesülését sem!

Mivel a földvári elektromos hajókikötő pályázata egyesekben kétségeket ébreszt, és a beruházást támadások is érik, cégünk, a Balabo Kft. szeretne néhány fontos tényt tisztázni, mert a tájékozatlanság, az ellentmondó nyilatkozatok, a változástól való félelem vitákat szülhet.

Mit érdemes tudni, milyen előnyökkel jár a nyugati strand megújulása:

          •         zöldebb, rendezettebb, korszerűbb terület úgy, hogy az ősfák érintetlenül maradnak

          •         egész évben szabadon bejárható part és mólószár

          •         a balatoni szezon kiterjesztése egész évre

          •         175 hajó befogadására alkalmas vízforgatásos rendszerű kikötőhely, akkumulátor töltési lehetőséggel

          •         sólyázási (vízbeeresztési) lehetőség kishajók számára

Reméljük az alábbi válaszok megnyugtatják a földvári lakosságot, hogy érdekeik nem sérülnek. Pontokba szedve nézzük a tényeket:

          •         A tiltakozó aláírásgyűjtők leginkább azért aggódnak, hogy ki kárpótolja majd a helyi vendéglátósokat, illetve a várost a minimum három évig tartó építkezés miatt a jegyértékesítésből és parkolási díjból adódó bevételek kieséséért. Szeretnénk leszögezni, hogy nem lesz három évig elhúzódó építkezés, mert a pályázat előírása alapján a beruházásnak 2023 decemberéig be kell fejeződnie. Ez másfél évet jelent, és mivel a part érintett területe szakaszonként épül, ráadásul a nyári szezonon kívül, ezért nem fog sérülni a strandolni vágyók és a vendéglátósok érdeke sem, a parkolás ugyanúgy megoldott, mint a korábbi években. Az építkezés a keleti mólószárral kezdődik a strand szélén, elkerítve, hogy ne zavarja az ide látogatók pihenését.

          •         Rendkívül túlzó állítás az is, hogy a kikötő építése miatt elmarad majd a 22 ezer ideszokott látogató, akik soha nem térnek vissza. Ezzel szemben miért ne örülne mindenki annak, hogy egy sokkal szebb, korszerűbb, az igényeket 21. századi módon kielégítő strandot kap az építkezés végeztével.

          •         A pereskedő egyesület kampánya szerint a szobakiadókat sem kárpótolja senki a kieső bevétel miatt. Mivel a strand üzemelni fog, ez az állítás sem igaz, mint ahogy az is egyértelmű, hogy a kikötő kialakítása újabb vendégkört vonz Balatonföldvár turisztikai életbe, így nemcsak a szobakiadók, de a helyi árusok, vendéglátósok, szolgáltatók forgalma is fellendül.

          •         Felmerült a kérdés, hogy vajon a Fesztivál és Neptun Társasházak több mint ötszáz tulajdonosát ki fogja kárpótolni ingatlanaik értékcsökkenéséért? Erre a felvetésre is hasonló választ tudunk adni, mint a fentiek esetében: miért csökkentené az ingatlanok értékét egy ilyen horderejű beruházás? Éppen ellenkezőleg: a kikötő építése még vonzóbb helyszínné emeli a várost, az ingatlanok értéke – mint minden kikötő környezetében – emelkedni fog.

          •         Az eredeti terv egyik időközben módosult pontjára, miszerint hosszabb lesz az egyik mólószár, azért van szükség, mert az uralkodó északnyugati szél behordaná a hordalékot a kikötőbe. Emiatt, azért nem sérül a strandolási terület, mert ahogy erre Tihanyban, Balatonlellén, Balatonkenesén, és a Balaton többi részén is van példa, a kikötő közvetlen környezetében, a mólószárak mellett is lehet fürdeni.

          •         A petíciót benyújtók arra hivatkoznak, hogy káros környezeti hatások érik majd a területet, például iszaposodás, ám ezt semmilyen hatósági vizsgálati eredménnyel nem tudják alátámasztani. Éppen ellenkezőleg, a különböző környezetvédelmi hatóságok megvédték az engedélyeket, erről részletes írásos végzéssel rendelkezünk.

          •         Ugyanígy cáfoljuk azt az állítást, amely szerint cégünk nem tartja be a helyi építési szabályzat előírásait a Nyugati Strand területével kapcsolatban. A valóság ezzel szemben az, hogy a jogszabályok maradéktalan betartása mellett megmarad a strand, a tervek szerint akár ingyenessé is válhat.

Reméljük, hogy ezek a tények segítenek eloszlatni a félreértéseket és sikerül megnyugtatnunk a kétkedőket is!

Deák Sándor

Balabo Kft.”

A fenn említettekkel, a magam részéről egyetértek.

                Pillanatnyilag tehát itt tartunk. A személyes véleményem szerint égetően szűkségünk van a kikötőhelyek mielőbbi bővítésére. Annak fényében pláne, hogy idén úgy kettőszázötven vitorlás volt kénytelen parton maradni azért, mert nem tudtak (bármilyen) telephelyet találni. Ezzel a kérdéssel Számháború című cikkemben már foglalkoztam, nem szeretnék ismétlésekbe bonyolódni.

                A szóban forgó kikötőről saját, személyes véleményem viszont van. A magam részéről kimondottan irritál az, hogyha akadályokba (rácsok, kerítések, öklömnyi lakatok) ütközök, pláne Balatonunk partjának ügyében. Igencsak rühellem, amikor nem juthatok le azért, mert valaki lezárta. Méghozzá teljesen indokolatlanul. Méghozzá úgy, hogy június tizenöttől augusztus harmincegyig (kettő és fél hónap) kivételével egész évre. Más (normális) strandokon erre az időre sarkig tárják a kapukat, térítésmentesen be lehet sétálni, gyönyörködni, fényképezni, hallgatni a hullámok locsogását. A vizes helyiségek persze nem üzemelnek, hiszen szétfagynának a vezetékek. Na, ezért különösen „bögyömben van” a Nyugati Strand. Hangsúlyozom, magánvélemény. Egy cseppet sem sajnálom, hogy jelen formájában megszűnik.

                Másik kérdés, hogy amennyiben itt meg tudjuk építeni a beruházást, ez precedensnek számíthat azok számára, akiknél lehetőség ugyan lenne rá, de valamiért zátonyra futott a dolog (Révfülöp, Zamárdi, Balatonudvari… stb.). Példát lehetne venni erről az esetről (mit és hogyan kell elintézni).

                Természetesen aggályain nekem is vannak. Jól tudom azt, hogy mindennek vannak haszonélvezői és kárvallottjai. Mindent el kell követni tehát annak érdekében, hogy az utóbbiak javaslatait a legmesszebb menőkig, illetve a józan ész határáig figyelembe vegyük. Hiszen szépséges Balatonunk mindannyiunké! Senkinek sem szabadna saját, önös céljaira kisajátítania.

                Egyet viszont eltökéltem: Árgus szemekkel fogom figyelemmel kísérni a kivitelezést, és üvöltök, ha azt látom, hogy félremegy (nem a tervek és ígéretek szerint épül) a dolog.

 

 

2022. november 17.

 

                Jó szelet (tiszta vizet): Merlin!