Nyilatkozataidban többször említetted, hogy függetlenségre vágysz. Miben éreztél korlátokat a Porthole csapatában?

Egy igényes portál működésképtelen, ha a költségeit a bevételei nem fedezik. A támogatók, a hirdetők érzékenységét nehéz nem figyelembe venni. Mi egy olyan alulról – baráti alapon - szerveződő nonprofit érdekvédelmi közösség megalakításán fáradozunk, amelyik nem szorul külső források igénybevételére.

 

Arról is beszéltél, hogy a végső lökést az MVSZ rendkívüli tisztújító közgyűlésén tapasztaltak adták. Kifejtenéd ezt bővebben?

A megválasztott jelöltek egy része nem a mi értékrendünket képviseli. Eddigi munkásságukkal, elképzeléseikkel nem tudunk azonosulni és akkor nem is beszélnék azokról a megválasztott elnökségi tagokról, akikről semmit nem tudunk. Sem a múltjukról, sem a terveikről nem árultak el részleteket, mégis sikerrel vették az akadályt megelőzve ismert, nagy tudású, tenni akarásukat már bizonyított jelölteket.  Engedd meg, hogy a kérdésedre egy Deák Ferenc idézettel is válaszoljak: „Igaz ügyért küzdeni még akkor is kötelesség, midőn már sikerhez nincsen remény.”

 

Brutálisan erős kampányt nyomtál annak érdekében, hogy bekerülhess az MVSZ elnökségébe. Ha már szóba került, el kell, hogy mondjam, a szerkesztőségen belül is megoszlott a vélemény, hogy mi milyen támogatást tudunk az ügyed mellé állítani. Végül az én döntésem volt, hogy veled nem készítünk bemutató interjút. Egyrészt a saját kampányodban mindent is elmondtál, másrészt az alanyaink kiválasztásánál igyekeztünk a jelöltek széles spektrumát bemutatni, egyenlő távolságtartással. Ezt veled, mint közvetlen kollégával nem tudtam volna megtenni. Most már kívülállóként: mit tettél volna a helyemben?

Kampányomban valóban nagy súlyt fektettem az értékrendem, a tenni akarásom kihangsúlyozására, de aki ismer, az pontosan tudja, hogy mikrokörnyezetemben mindig is ezt tettem. Megértettem, hogy a Porthole.hu jelölteket bemutató interjú sorozatában nem fértem be a kiválasztott 10 alany közé. Ha minden aspiránssal készült volna interjú, kivéve velem az rosszul esett volna.

 

Nekem úgy tűnik, hogy te a Porthole tájékoztató, a nyílt kommunikációt felvállaló média szerepét most felcseréled egy hajós érdekvédelmi szerveződés képviseletére. Hogy képzeled ennek a szervezetnek a felépítését? Bár hangsúlyoztad, hogy az #1HAJÓBAN nem egy új hajós médiavállalkozás, az eddig megjelent tartalmak nem ezt tükrözik. Tévednék?

Valóban, az eddig kitett tartalmaink követik a korábbi csoportokban alkalmazott hatékony informáló stílust. Ezzel nincs más célunk, mint a közösség építése, tájékozódási igényük kielégítése. Mindez csak átmeneti állapot, amint a csoport felépül és megerősödik, a hangsúlyt át fogjuk terhelni az érdekvédelmi ügyek felvállalására és kommunikálására.

 

Miként tudod az új csapatodat hatékonyan működtetni? Kikre számítasz?

Elsősorban azoknak a kis egyesületeknek a tagságára számítok, akiket a kampányom során sikerült aktivizálnom. Továbbra is építek a szervezetlen hobbivitorlázók népes táborára, ők azok, akik a leginkább rászorulnak a támogatásra. Nagyon sok munkát fektettünk abba, hogy a tisztújítási folyamatban ezek az érdekvédelmi feladatok egy megválasztott elnökségi tag révén képviselve legyenek. Nem hagyhatom, hogy ez a munka kárba vesszen, hogy támogatóim a sikertelen kampányt kudarcként éljék meg. Az a csapat, amelyik felsorakozott az ügy képviselete mellett, az több mint hatvan főből áll. Ennek a létszámnak közel fele vállal aktív felelős szerepet is. Neveket nem említenék, de olyan ismert hajós társak állnak mögöttem, akikre a legszerteágazóbb feladatok megoldásában is számíthatok.

 

Jól értelmezem, hogy Te a létező összes vízfelület, az összes vízen mozgó objektum mögött álló csoport érdekeiért fogsz harcot vívni? Nem lesz ez egy kicsit sok? Mit kezdesz az ellentétekkel? Képviselheted-e – mondjuk a Balatonon - a motorosokat, a jeteseket és vitorlázókat egyszerre?

A lista végtelen: A széllel hajtott járművek, sporteszközök a modellvitorlásoktól a kite-on, szörfön, foil-on, a jollékon, a klasszikus fahajókon, a bútorszállító műanyag bödönökön a többtestűekig mind-mind más érdeket, más megközelítést igényelnek. Átlátod?

Hatalmas a feladat. Ha nem állna mögöttünk egy felkészült csapat, akkor ezt alapítótársammal, Kostya Bánkkal nem is tudnánk felvállalni. Nyilván előfordul, hogy egymásnak feszülő ellenérdekeket is képviselnünk kell. Ehhez kell igazán a közösség, a tagok aktív közreműködése. Arra kell törekednünk, hogy megtaláljuk az egyetértési pontokat. A legsúlyosabb problémák szinte mindenkit érintenek. Elsősorban ezek megoldására kell koncentrálnunk. Ha ez megvan, könnyebben feloldhatók az ellentétek. Vízfelületeink mindenki számára elegendő teret biztosítanak a kiteljesedéshez.

 

Mi van a versenyzők, a túrázók, a charterezők, a tréleresek, kikötőkben kucorgók, a kikötőkből kiszorultak, a bóján helyet keresők ügyeivel?

Kezdjük az élversenyzőkkel, a profikkal. Ezen a területen az MVSZ kitűnő, eredményes munkát végez, itt nincs igazán teendőnk. A hobbiversenyzők helyzete ezer sebből vérzik. Az értelmetlen adminisztratív kötelezettségek megkeserítik az életüket. Érthetetlen például a sportorvosi engedélyezési eljárás ebben a körben. Ha jobban beleássuk magunkat a problémakupacba, akkor felvetődik a kérdés, hogy miért is kell a hobbi vitorlázókat egyesületekbe, a Szövetség igen költséges rendszerébe bekényszeríteni. Miért nem elég, ha valaki kifizeti a kirótt nevezési díjat és cserébe kap egy jól szervezett versenyen indulási lehetőséget? Nézzük a túrázókat! Kár hangzatos programokkal szédíteni a hajósokat, ha nincsenek vendéghelyek, ha korlátozva van a motorhasználat, ha a kikötőhelyek, a szolgáltatások árai az egekbe emelkedtek. Hol vannak a kikötői életet felpezsdítő helyi programok? Nem a kikötői versenyekre gondolok, mert a többség erre nem felkészült. De lehetne gyermeknap, bringanap, manővertréning, manschaft-suli, kikötés sötétben, kutya a fedélzeten..., hadd ne soroljam. A balatoni charterezésre is ráférne egy jó kis alkalmazás az elérhető hajókról, árakról. Szerintem ki lehetne fehéríteni a szürke chartert is. Egy hivatásos hajóvezetői engedéllyel rendelkező, számlaképes skipper miért ne vihetne csoportot a saját hajóján anélkül, hogy agyon lenne szabályozva? Így is visz. A traileres hobbi jollésoknak is készíthetnénk egy app-ot az elérhető sólyákról, annak paramétereiről. A legkeményebb ügy a kikötőkből kiszoruló hajósok drámája. Állhatnak-e bójára? Hol maradhat parton a hajójuk? Elbontható-e egy partra vetett hajó? Senki sem szeretné látni, hogy megsemmisül a hajója.

 

Mi lesz a motorhasználattal, a belső égésű motorokkal hajtott hajókkal? Engedélyek, üzemanyagellátás, nem is olyan egyszerű megoldásra váró problémák. Vannak-e ezeken a területeken hozzáértő segítőkész partnereid?

Lesznek olyan ügyek, amelyek felvállalásához még nem rendelkezünk kellő felkészültséggel. A motorhasználat, az ehhez kapcsolódó műszaki kérdések egyelőre még ilyenek. Ahogy a közösségünk bővül, úgy leszünk képesek kiterjeszteni védőernyőnket egy-egy szakterület érdekvédelmére.

 

Mit tehetsz az oktatás, a műszaki vizsgáztatás, hajóvezetéshez kapcsolódó vizsgák korszerűsítése érdekében?

Ha valamivel, ezzel a területtel készek vagyunk komolyan foglalkozni. A problémákat látjuk, magunk is elszenvedői vagyunk. Szét kellene választani a feladatokat! Más szemléletet igényel az edzőképzés és mást az oktatók képzése. A hajós oktatásnak helye lehetne az általános-, és középiskolákban. Csak széles tömegbázison alapulhat érdemi utánpótlás kiválasztás.

 

Eddig a kishajósok, az amatőr hajós táborok emblematikus alakja voltál. Mi lesz velük? Ugye nem hagyod őket magukra?

Nem felejtem el, honnan jöttem. Azok a vitorlástáborok, ahol volt szerencsém aktív szereplőként helytállnom, adtak erőt és küldetéstudatot jövőbeni terveim megalapozásához.

 

Van-e lehetőséged a törvényalkotás, a jogi szabályozás menetébe megfelelő kompetenciákkal beavatkozni?

Csapatunkban van sportszakmai tapasztalattal rendelkező felkészült jogász. Készek vagyunk érdemi javaslatok előkészítésében aktívan részt vállalni. Természetesen a kodifikációs munka már nem lenne a mi feladatunk.

 

Említetted, hogy számítasz a Magyar Vitorlás Szövetség segítő támogatására. Nem kerültél be az elnökségbe. Ha lehetőséget kapnál, valamelyik bizottságban vállalnál-e szerepet?

Az a helyzet, hogy az MVSZ által szervezett bemutatkozó fórumon többen is jelezték, hogy számítanának a munkámra. Azóta senki sem keresett meg. A bizottsági munka egy komoly lehetőség a hatékony érdekérvényesítésre. El tudnám képzelni, hogy a tervezetekben korábban megjelenő, felállítandó kishajós bizottság munkájában részt vállaljak.

Természetesen a Szövetséggel partneri viszonyt is el tudok képzelni, mint ahogy nélkülük is végezhető érdemi érdekérvényesítés.