PH: A BalatonHelp ingyenes alkalmazás widget-je szinte minden hajós mobilján ott díszeleg. Grafikailag, esztétikailag telitalálat, de mi van a használatával?

B.S.: Kérdezzetek erről olyan bajbajutottat, aki nem töltötte le időben az alkalmazást! Gondoljatok bele, havaria esetén mondjuk éjszaka, vagy rossz látási viszonyok között segítségre szorultok, vajon mit fogtok mondani a szolgálat diszpécserének? Ha nem tudjátok megadni a hajó pontos helyzetét, akkor az rendkívüli módon lelassítja a mentési folyamatot. Ha a segélynyújtó csapatnak nincs pontos helyzetinformációja, akkor kénytelen a keresett hajóval folyamatos telefonkapcsolatot fenntartani, tudakolva merről merre ment, mit lát, merre sodródik...stb... Ha ilyen „elveszett” hajóról érkezik a hívás, akkor nem tehetünk mást, minthogy letöltettjük az app-ot , amíg az nem aktiválható, addig igen sok időt elvesztegethetünk. Amint a bajbajutott elindítja az alkalmazást, a telefon helyzetmeghatározó képessége lehetővé teszi a koordináták elküldését, ezzel jelentősen lerövidül a bajbajutottak megtalálása. Kezdetben sokan ódzkodtak az alkalmazás használatától, mert elterjedt az a tévképzet, hogy a rendszer folyamatosan figyeli az alkalmazás letöltőit. Valójában az aktivált segélyhívás csupán egyetlen helyzetinformációt küld az irányítási központba, a mentés is erre a pontra irányul.

 

PH: Mi történik akkor, ha egy hatalmas viharban az elküldött ponttól a keresett hajó a kiérkezési időn belül elsodródik?

B.S.: Nagyon ritkán, de ez is megtörténhet. Ilyenkor megkérjük a bajbajutott hajót, hogy ismét aktiválja a rendszert. Kapunk így egy új pontot, melyet az elsővel összekötve kirajzolódik a sodródási irány. Ezt a vonalat követve a legnehezebb látási körülmények sem akadályozzák a keresett hajó megtalálását. Azt azért nem hallgathatom el, hogy már négy mentőhajónkat radarral is felszereltük, így ezek a hajók minden balatoni mentési körzetben rendelkezésre állnak.

 

PH: Olyan ez mint az Adrián közismert SeaHelp szolgáltatás?

B.S.: Hasonló, azzal a különbséggel, hogy amíg a fizetős SeaHelp az elsősorban eszközmentésre alakult, addig a BalatonHelp vállalja és díjmentesen ellátja az életmentés, az elsősegélynyújtás – a sürgősségi betegellátás feladatát.

 

PH: Ebből lett a BalatonHelp Plusz?

B.S.: Nem egészen. Az ingyenes alkalmazás változatlan feltételekkel és a régi névvel tovább él, de sok mentésre szorulóban nem tudatosodott, hogy az igen költséges és kockázatos eszközmentést a szolgálat nem tudja díjmentesen ellátni.  Korábban a BalatonHelp alkalmazáson belül különféle fizetős csomagokat kínáltunk, mely a klasszikus események jelentős részére nyújtott szezonális, vagy rövidebb időtartamra szóló biztonságot. Mivel ezek az értéknövelt szolgáltatások is BalatonHelp néven futottak, sokaknak nem volt egyértelmű, hogy a letöltött ingyenes alkalmazásuk valójában mit tartalmaz.

 

PH: Akkor ez a BalatonHelp Plusz valami olyasmi, mint a legtöbb díjmentesen letölthető app-ok mellé bekúszó úgynevezett pro változat, mely lényegesen több információt ad, mint az ingyenes alap?

B.S.: Pontosan. Az alap alkalmazás nyitó oldalán lesz lehetőség a BalatonHelp Plusz csomagokat kiválasztani. Nem készítünk újabb widgetet sem, gyakorlatilag semmi sem változik, csak az elnevezéssel tesszük szolgáltatásainkat egyértelművé, könnyebben megérthetővé.