Tizenöt
2024. April 9.
A hétköznapok taposómalmában majdnem megfeledkeztünk róla, de aztán egy köszöntés eszünkbe juttatta: megint születésnapot ünneplünk itt a bl
...Eufórikus a hangulat sportágunkban, hiszen Berecz Zsombor fantasztikus teljesítményt nyújtva ezüstérmes lett az olimpián, megszerezve a magyar vitorlássport legfényesebben csillogó ötkarikás érmét, de büszkék vagyunk Érdi Mária 13. és Vadnai Benjamin 18. helyezésére is.
Jártatok már Kékszalag díjkiosztón? Hát az nem semmi! Folyamatosan érkeznek a színpadi dobogóra különféle csapatok, van, hogy tizenvalahányan, van, hogy csak hárman. Aztán olyan is van, hogy egy egy csapat kétszer háromszor is megjelenik. Azt hittem értem a rendszert, de végül is feladtam. Az tuti, hogy aki ott van a Gyógy téri ünnepen az vagy kap valamit, vagy hozzátartozója valakinek, aki kap valamit.
Ez az első összefoglaló film az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjról. Köszönet érte az M4 Sportnak. Ilyenek voltak a közvetítés legszebb, legfontosabb és legérdekesebb pillanatai.
A Szelíd és az RSM csapata a füredi célban: ezúttal is megható pillanatokkal zárult az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj.
Tudjuk, hogy mindjárt kezdetét veszi a „Kékszalag-világbajnokság”. Tudjuk, hogy a visszaszámlálás már megkezdődött. Tudtuk már 1 évvel ezelőtt, hogy egy év múlva lesz és egy hónappal ezelőtt is, hogy egy hónap múlva lesz.
Két ismert zászlóhajóval népszerűsíti a női vitorlázókat és a vegyes csapatokat a Women On Water Hungary (WOW) a július 22-én Balatonfüredről rajtoló 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. Az egyik legismertebb balatoni cirkáló, a 75-ös cirkáló Sirocco és a Soponyai Géza építette Nautic 44 CR típusú vitorlás, az Avatar egyaránt nőkkel a fedélzeten vág neki Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenyének. A szervezet arra bíztatja a versenyen résztvevő vegyes csapatokat, hogy tűzzék ki a WOW magenta zászlóját a hajójukra, ha nőkkel/lányokkal együtt, vegyes csapatokban, vagy tisztán női csapatokkal indulnak el a tókerülőn.
Az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj utolsónak befutott hajója 8:56:26 órakor, azaz körülbelül három és fél perccel a szombat reggel 9 órai limitidő előtt, a Yardstick II. csoportban értékelt Libra nevű hajó volt. A kormányossal, Simon Zoltánnal (Zamárdi Vitorlás Egylet) beszélgettem, egyebek közt arról, hogy Kékszalagot nyerni nehéz, de utolsó érvényes befutónak lenni sem könnyű...
Számos újdonsággal készül a szervező Magyar Vitorlás Szövetség az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjra, valamint az azt körülvevő fesztiválra. Európa legnagyobb tókerülő versenyének ünnepe a vitorlázók körében főpróbának nevezett Fehér Szalaggal indul, ugyanis a tervek szerint a szombati verseny rajtja előtt látványosan felvonulnak a balatonfüredi móló előtt az eddigi Kékszalag-győztes hajók. Az 53. Kékszalag rajtját megelőző délutánon pedig e-sailing magyar bajnokságra kerül sor a Vitorlás téren. A Fesztivál ideje alatt megjelennek a modellvitorlások is, valamint idén a Kékszalag másnapján a tervek szerint ismét megrendezik a nagy sikerű katamarán gyorsasági versenyt is Audi Speed Challenge elnevezéssel. Minderről beszélgettünk Holczhauser Andrással, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkárával.
Különleges pillanata lesz az idei Fehér Szalag GeneralCom Nagydíjnak, hogy a Magyar Vitorlás Szövetség szervezésében a verseny első figyelmeztető jelzése előtti pillanatokban – egy erre a célra kijelölt területen - felsorakoznak majd a Kékszalag eddigi győztes hajói.
A Magyar Vitorlás Szövetség hosszú távú együttműködésre lépett a vitorlázóknak teljesítményanalitikai megoldásokat nyújtó és a szövetségnek okostelefonos nyomkövetési rendszert biztosító Airmoniq nevű céggel.
Szeretem az optimista embereket. Ilyen típus lehetett dr. Márkus Andor is, aki a második világháború alatt egy 75-ös cirkálót, az akkori kor egyik legnagyobb, leggyorsabb vitorlását rendelte meg a jóhírű Balatonfüredi Hajógyártól. A tölgyfából készült vitorlás a „legalkalmasabb” időben, 1944-ben lett kész, de szerencsésen átvészelte a háborút, a hajógyárat ugyanis elfoglalták a szovjet csapatok, stratégiai jelentőségű üzemként szigorúan őrizték (innen látták el árammal a közeli kórházat), így az üzemcsarnokokat sem bolygathatta senki. Nem csak a Nemere II., hanem a 75-ös cirkáló sorozat következő tagjai, a féligkész Big Boy (ma Sirocco), és a Lillafüred is itt vészelte át a nehéz heteket. Róluk később.
A Kékszalag legeredményesebb hajója. 1940 és 1989 között hétszer volt a leggyorsabb a tókerülőn. A Balaton második legöregebb vitorlása, 1910-ben épült Hamburgban, W. von Hecht műhelyében, Tramontana II. néven.
2021. július 22-én, reggel kilenc órakor rajtol el az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. A tradicionális esemény csütörtöki sajtótájékoztatóján elhangzottak alapján, idén is több mint hatszáz hajó részvételére számít a verseny rendezője, a Magyar Vitorlás Szövetség.
Igen, már itt a nyakunkon a következő legendás Balaton kerülő túraverseny, az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. Július 22-én, napra pontosan egy hónap múlva, csütörtökön reggel kilenckor rajt – és azt, hogy az idő rohan, elsősorban az abszolút győzelemre esélyes csapatok érzik leginkább. Az utolsó hetek a felszerelés finomításával, egy-egy titkos, csak az utolsó napok időjárás előrejelzéseinek függvényében bevetett újítással, szokatlan megoldások kikísérletezésével telnek, véglegesen összekovácsolódnak a csapatok, edzést újabb edzés követ a vízen.
Az idei Kékszalag a hajó és a legénység 3. ilyen megpróbáltatása volt. Tavalyelőtt nagyon kis csapattal, nagyon fáradtan de beértünk, 2019-ben viszont feladni kényszerültünk a versenyt. Idén nagy izgalommal vártuk az időjárás-jelentéseket, és térden állva könyörögtünk az erős szélért… Nekünk finoman szólva is az fekszik. A hajó egy tengerről hazahozott, ex-charter Beneteau Oceanis 411 Celebration, megpakolva közel 10 tonna óceáni riggel, kicsi, nehéz génuával. Ugyan kapott egy Code0-t és egy spinnakert, valamint az ijedősebb menetekre egy méreten aluli gennakert, igazából 10-12 csomós szélben tud menni. Amikor kiderült hogy nem jön be a hidegfront, még el is bizonytalanodtunk kicsit, és fájó szívvel 10-ről 8 főre csökkentettük a legénységet (a spi levétel tempóban 7 embert kiván). A társaságból ráadásul a két kormányoson kívül mindenki újonc, az elmúlt két évben kezdett hajózni, de volt akinek ez volt a második versenye. Szó mi szó, nem nekünk lejtett a pálya, de bizakodtunk.
Izgatottan készültem az idei Kékszalagra, hogy az eddigi YSIII után a YSII-ben mit tudunk majd összehozni. A tavaly beszerzett FPC30-asom inkább a kis, közepes szelet szereti, így én megnyugvással néztem a „forgolódó szélcsendes” előrejelzést. Az idei versenyeim koránt sem voltak mondhatóak kis szelesnek az Ezüst szalagot kivéve, ahova viszont teljesen felkészületlenül mentünk el, így fel is adtuk a versenyt, nagy tanulság volt.
Nagyon sok kép készült az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon, valamint a Nagyhajós Országos Bajnokságon. A gyönyörű fotókat Cserta Gábor, Szántó Áron, valamint Szűcs Ábel készítette, és a képek már elérhetőek a Magyar Vitorlás Szövetség photoshelter felületén.
Pontban két hete, mikor felébredtem az altatásból, nem voltam benne biztos, de 2020. július 30-án (csütörtökön) 9 órakor kilencedszer is elrajtoltunk a Kékszalagon. Idén J24-es hajót sikerült szereznünk. Nagyon jó hajónak bizonyult ebben a kis szélben, ami az idei kékszalagon volt. Élesebben tud menni, mint eddigi hajóink, és a spinakkere miatt a hátszél irányt is jól lehet tartani, így előnyben voltunk a bliszteres hajókkal szemben, akik csak raumban tudtak menni.
Hangzott el az Üvegtigris klasszikus mondata a VHF rádión, teszem hozzá teljesen szabálytalanul a Kékszalagon miközben ültünk a szélcsendben valahol a tavon és vártuk a csodát. A szelet nem hozta meg, de legalább jól szórakozott ötszázharmincöt hajó legénysége.