De mit mutat a „nagy totál” a mi házunk táján? Első látásra szembetűnik, hogy az idei BOAT SHOW nagyobb, mint eddig bármikor. Szokásos, harminckét láb feletti vitorlásaink rendre itt vannak, és pár új, külföldi darabbal még bővültek is.

 

Szépek, látványosak és egyre nagyobb méretűek, esetenként a negyven lábat is meghaladják. Szerintem jórészük inkább tengerre és nem igazán a Balatonra való. Pláne nem túrázásra, hiszen a rendelkezésre álló vendéghelyeink kevéssé alkalmasak befogadásukra. Az áraik ötvenkétezer Eurótól a csillagos égig emelkednek. Aztán, láthatóan sok a motoros meghajtású jószág. Ilyen is, olyan is, hatalmas és aprócska, száguldó „benzinestől” andalgó elektromos „green” és még „greenebb” Bayliner, vagy Cruzer variációig. Másszunk le a kilátóból, és vadásszunk érdekességeket, újdonságokat.

Idei díszvendégünk Olaszország. Bájos, csinos, mosolygós hölgyek, kedvesen invitálnak standjukra. Nem tudok ellenállni ekkora csáberőnek – nem is igen akarok –. „ A mi hajóink mindent kibírnak” kezdik mondókájukat. Elegáns fiatalúr részletezi portékájuk paramétereit. Meglepően jók. Az árfekvésük is rendkívül kedvező. Catanzaro környékéről érkeztek, sok évtizedes hajóépítő tapasztalattal. Ami kétségtelen, hogy a legletisztultabb, ízlésesebb és kecsesebb formájú siklótesteket náluk látom. Kedvesek, lazák, szó sincs „eladási kényszerről, görcsölésről”. Az csak természetes, hogy személyre szabott kivitelezést is vállalnak (jelentős felár nélkül). Persze szikrázik a nap, azúrkék eget tükröz a tenger, cseng-bong a zene, sistereg a fehér tajték, párductestű bombázók haja lobog a szélben. De szép az élet! Vagy ez itt már a mennyország? Minden bizonnyal. Elvarázsoltatok, köszönöm! Tudtok valamit, az szent!

 

Felrévedve álmomból araszolok tovább. Mit hoztak a Magyarok? Az sem semmi. Yamaha „csizmába” bújtattak egy villanymotort, ami úgy ötven lóerős (35 KW). Megtáplálják 5 x 7 kWh. akkumulátorrendszerrel, (harminc literes benzintank méretű), így egy órácskát „csapathatunk” (óvatosan – takarékosan másfelet), valami átlagos, négyszemélyes siklótesttel. Ez így már valódi motorcsónak! Sőt, meglévő, beépített, hagyományos meghajtású hajó hajtóműcseréjét is meg tudják oldani. Az ára viszont igen vaskos, ugyanis egy ilyen (külsőmotoros) rendszer ára 9 mFt + áfa. Igaz, hogy vezérlővel, tokkal – vonóval ellátva (mindez benzinesben 3 mFt környékén elérhető). Persze, a beépített verzió még drágább is lehet. Nagyon tetszik a cucc, fő az, hogy elindultak a sikló elektromos motorcsónakozás irányába. Gratulálok nekik, feltétlenül el szeretnék menni valamelyik teszthajózásukra.

Jöjjenek a vitorlások. Bavaria Yachtok szépen megnövekedtek, ahogyan azt az elmúlt években is konstatálhattuk. Párat sikerült eladniuk, a charter részleg is működik. Bekukkantok a Hanse attraktív bemutatójára, ha már voltak olyan kedvesek, hogy meginvitáltak. Ezek a jószágok is hatalmasak lettek. Kényelmesek, igényesek (és persze temérdek aranyat kóstálnak). Még a menettulajdonságaik is elfogadhatóak. És húsz darabot meg is vettek. De hol fogják kikötni őket? Megoldják – jött a válasz –. A Keszthelyi Yachtkikötőben http://kyk.hu/ fészkelnek, így érdekes információkkal szolgálhattak. Úgymint a várható férőhelybővítésről, amihez már megvették az úszó stégeket. Köztudott, hogy a Puravida Port befejezte tevékenységét. Az új vállalkozó viszont nem szeretné folytatni azt a fránya, méregdrága fine dining lehúzást (amibe jobb sorsra érdemes elődje belebukott), és hagyományos ételekkel szándékszik etetni minket, visszafogott árakon. Bár így lenne, nagyon kíváncsi vagyok rá. Megígérték, hogy értesítenek a fejleményekről. Megköszöntem.

Következzék az a hajó, ami nekem a legjobban tetszik. Tavaly Scholtz Imre barátom nem volt a kiállításon, így külön öröm, hogy visszatért. 

Szerény véleményem szerint, ez az egyetlen olyan tőkesúlyos vitorlás ezen a vásáron, amelyik valóban szeretett tavunkra való, megy is, kecses is, és ráadásul Magyar gyártmány. Imádom! Lerí róla, hogy Sudár „Sport apa és Regatta anya” gyermekeként látott napvilágot.  Magán hordozva erényeiket és hátrányaikat. A megemelt, szögletes túrakabin nekem speciel nem tetszik, meg különösebb előnyét sem érzékelem (jelentősen nem növeli meg a belső tér magasságát). A megnyújtott saroglya legvége pedig nem igazán kihasználható. Sebaj, ezektől még gyönyörű, szinte tökéletes. És huszonöt már szeli a vizet ebből a típusból. Az ára 60-80 millió Forint között mozog (kormánykerék, meg egyéb csicsák nélkül lehet jelentősen olcsóbb is), felszereltségtől függően. Ez bizony igen borsos, jóval meghaladja a nagy külföldi gyártók ajánlatait. De micsoda különbség adódik a javára, menettulajdonságainak tekintetében! Igazi „ínyenceknek” való.

Lássuk, vajon kikre lehetünk nagyon, de nagyon büszkék? Például a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem remek diákjaira https://solarboatteam.hu/#/ . Akik, az országban elsőként alkottak meg egy tisztán napenergiával működő verseny motorcsónakot. 10 – 11 lóerős motor hajtja, és miután siklásba hozta a testet, 25 – 30 km/h sebességgel képes továbbítani. Szenzációs! Ez a jövő útja! És Magyar konstrukció ez is!

  

Melléjük tartozik az Amatőr Hajóépítők Közössége www.hajoepitok.hu. 2008 óta léteznek, és azóta már számos sikeres projektet mondhatnak magukénak. Társaságuk több száz tagot számlál. Leggyakrabban felhasznált anyagaik a rétegelt lemez, fenyőléc, műgyanta és üvegszövet. Fantasztikus dolgokat építenek, az iparművészet határait feszegető díszes kenutól, a gaffos vitorlázatot viselő kishajóig, az egyszemélyes kajakokon, kenukon keresztül bármit elkészítenek. Önköltség körüli áron. Csak gratulálni tudok hozzá! Remek sporttársak vagytok! Köszönjük a munkátokat!

Szép számmal láthatunk nagyméretű, lassan ballagó, elektromos, luxus yacht kategóriájú hajókat. Megszemlélek egy hazai tervezésű és kivitelezésű példányt. Lehetek őszinte? Kívülről a látványa, vitorlás testekhez szokott szememnek, nem tetszik. De minden igényt kielégítő luxust biztosít tíz – tizenkét utas számára.

Hat kényelmes fekvőhely áll rendelkezésre az alváshoz. WC és zuhanyozó is akad, pazar kivitelben. Minden tágas és ügyes elrendezésű. Beülök a vezérlőpultba. Egyszerű, áttekinthető, világos. Megközelítőleg tíz másodperc alatt, bármiféle eligazítás nélkül, az a benyomásom támad, hogy el tudnám vezetni, neki mernék indulni vele (negyven éves kisgéphajós tapasztalattal és gyakorlattal). Főbb paraméterei: 2 x 15 kW motor (külön vezérelhető), orrsugár – farsugár, 5,5 csomós sebesség mellett 12 órás üzemidő egy töltéssel (persze terheléstől függően). Súlya 10 tonna. Ára 100 millió „aranypeták”. Megjegyzem, a most leírtak, a sorozat legújabb és legnagyobb darabjára vonatkoznak. És „viszik, mint a cukrot”. Ebből a nagyból már húsz darabot eladtak, és összesen 180 úszik a Balatonon a sorozatból. Mit mondhatnék? Hajrá, ez a jövő útja, (nem kell köteleket húzkodni, szelet vizslatni, vitorlákkal bajlódni…). Működik! És a mienk! Hiszen az utolsó csavarig Magyar!

 

Ennyit a hajókról, a többit a forgalmazóknál bogarászhatjátok. Azt azért megjegyezném, hogy tőkesúlyos jószágot, a Balatonra, szinte kizárólag csak kikötőhellyel együtt érdemes és lehet árulni. És ezt valamennyi árus e-képpen is teszi.

Nézelődöm tovább. Kik árulnak hajós kellékeket, felszereléseket? Bizony, nem sokan. Régebben több magyar gyártó és kivitelező volt jelen ezen a kiállításon, úgymint Pallás Gyula műszerészmester https://pallasinox.hu/, vagy Furtenbacher Antal (Tonya), bemutatni mindenféle saját gyártású hajószerelvényeiket, rozsdamentes kütyüiket, csörlőket, rollereket, bikákat, rögzítőket, szorítókat, bizbaszokat, izéket… stb. Ők bizony eltűntek. Egy üzlet maradt, akik viszont megkísérlik lefedni ezt a rést, méghozzá elég sikeresen. Szinte minden vagy kapható, vagy meg tudják rendelni. Viszont sok minden cucc külföldi, és nem hazai termék. Régi ismerőseink, fő, hogy ők még megvannak. A másik Rick Csaba https://hajofestek.hu/ barátom, a hajófestékeivel, algagátlóival, és hatalmas szaktudására alapuló hasznos tanácsaival, valamint javaslataival. Szóval ők maradtak „valódiak”, meg talán még egy táskás (vízbiztos zsákokkal, szatyrokkal, kofferokkal). Aztán slussz. Drága, divatos ruhákat viszont többen árulnak, még márkás, jó minőségűnek hirdetett holmikat is. Persze horribilis árakon.

És mi a helyzet a charter cégekkel? „Szembe szomszéd” barátaink (Yacht Charter Guru) például tengeri viszonylatokban érdekelt. A szakmai napon alig volt érdeklődés – dr. Koronavírus? –, már aggódtunk, hogy így is marad. Azután a többi napokon csak beindult, elsősorban a visszatérő törzsvendégek tekintetében. A többi hasonló társaság is legalább közepesen szerepel, ha nem is érik el a tavalyi szintet. Éhkoppon azért nem maradnak. Koldusbotra sem jutnak. Reméljük.

És a színpadon mi történik? Egymást érik a műsorok. Engem leginkább Méder Áron és Koczkás Sándor (Alex) bemutatója fogott meg. Áront – ha meg nem mondják – meg sem ismertem volna, ilyen konszolidált kinézettel, hiszen a természetes formájában, kellően bozontosan, a tengeren hajózva vésődött emlékezetembe.

Megtiszteltetés és hatalmas élmény volt számomra, hogy ilyen remek embereket (hősöket) láthatok és hallhatok élőben. Gratuláció nekik!

Szerepelt azután még (sok más mellett) egy remek, újdonsült közösség. Nem más, mint a WOW, azaz a Nők a vízen (Women On Water). Ez egy nemzetközi szervezet égisze alatt létrejött magyar társaság. A Women On Water (WOW) Hungary célja, hogy növelje a nők részvételét és elismertségét a vitorlássportban, népszerűsítse a vitorlássportot, mint szabadidős tevékenységet a nők körében, és ösztönözze a lányokat a gyermek, ifjúsági és fiatal korosztályokban a vitorlázás elkezdésére. Igen jó ötletnek tűnik. Sőt szenzációs! Ez eddig, több kiváló sporttársunk írta meg történetét. Minden kétséget kizárva valódi hajósok, nagy tudású, tapasztalt vitorlázók. Viszont szinte valamennyien versenyzők, illetve csapattagok. 

 

De hol vagyunk mi, túrázók, akiket nem vonz a versenyzés világa? Hátha beleférünk pár történet erejéig a dologba. Hiszen mi is imádjuk a Balatont, élvezzük a hajózás szépségét, és piszok jól érezzük magunkat. Csodáljuk a csillogást, gyönyörködünk a mindig más naplementében, bámuljuk a „csakis a vízről látható” színorgiát, meglessük az állatokat és a madarakat, haverkodunk kígyóval – békával. Járjuk a hegyeket, erdőket, látogatjuk a múzeumokat és kulturális eseményeket, na meg a kocsmákat (a teljesség igényével). Meglehetősen hiányos szakmai hozzáértésünk mindössze abban csúcsosodik ki, hogy megkíséreljük a napi esedékes túracélpontot széllel elérni, ínséges időben távcsővel vadászva az apró borzolódás jelezte fuvallatfoltokat. A viharok elől pedig jó előre behúzódunk valamelyik zárt kikötő mélyére. Ha pedig mégis a vízen ér, agyon reffelve, kurtítva, vihar orrvitorlával igyekszünk megóvni hajóink és egymás testi épségét, és elérni az első lehetséges menedéket. Ennyi!

Rajta hát hölgyeim! Ágik, Andik, Évák, Juditok, Katik, Ildikók, Olgák, Pirik, Vikik, Zsuzsannák, és még sokan mások! Hallassuk mi is a hangunkat! Pillantsatok bele a főoldal tetején lévő  menüpont alatt rejtező írásokba. Vagy regisztráljatok ITT!!!

Azután, a kérdéscsoportokra válaszolva írjátok meg élményeiteket, meglátásaitokat, vagy mindazt, amit közlésre alkalmasnak véltek – nem muszáj „élettörténetet” taglalni, hiszen azt már többen megtették –, esetleg inkább kalandokat, helyzeteket. Vagy bármit, amit szeretnétek. Képek is jöjjenek hozzá. Szakértő kezek korrektúrázzák, megfésülik, és ha jó, közzéteszik. Szóval, csak bátran, hajrá, segítsetek, hogy tudjanak rólunk is! Hátha elérhetünk valamit! Nagyon szépen köszönöm!

Elrepült ez a pár nap, lassan bezár a vásár. Fejezzük be ott, ahol kezdtük, lépjünk át szomszédolni az „A” pavilonba. Ha másért nem is, csak óriáskígyót vakargatni, dísz svábbogarat simogatni, vagy kezünkön mászatni. Csoda intelligens és kíváncsi rovarok. Meg szépek is (a maguk módján). Imádom őket.

Érdekes munkakutya bemutatót tartott a Rendőrség annak szemléltetésére, hogy a betanított eb hogyan ismeri fel és jelzi azt a helyet, ahol a robbanópatronnal megjelölt bankjegy található. Szóval, az utazás kiállításon ezek fogtak meg a legjobban.