Néhány szó egy youtube videóról Bagyó Sándorral, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata elnökével.
Kering az interneten egy videó, amelyet ide is mellékelünk. Nem árt talán róla beszélni, hiszen az utóbbi napok hideg időjárása jegesedést indított el a tavainkon.
"Mindenekelőtt szögezzük le: a Balatonon és a Velencei tavon nincs sportolásra alkalmas jég. Ahogy az időjárásjelentést nézem, nem is valószínű, hogy lesz. A hétvégén viszont Siófok környékén többen rámerészkedtek az összetorlódott, összeállt jégkására, többen be is szakadtak, a sekély vízben szerencsére senkinek nem lett baja. A kisebb tavakon, kikötőkben viszont a néhány centis jég első pillantásra csábító lehet, ha valaki nem ismeri a körülményeket, a vízmélységet, akár még bajba is kerülhet. Az önmentésről szóló videó első gondolatát emelném ki: a hideg víz sokkot okoz, ha erre számítunk, akkor megvárjuk amíg megnyugszunk, és a helyzetünket átgondolva csak ezután kezdünk cselekedni. Őrizzük meg a hidegvérünket a hidegben is! Ha megtörtént a baj - és ez nyáron, bármilyen veszélyhelyzetben is igaz - először egy pillanatra álljunk meg, vegyünk mély levegőt. Utána gondolkozzunk, majd cselekedjünk. Ha valaki pánikba esik, a sorrend megfordul: először zavartan kapkod, majd jó esetben elkezd gondolkodni, mit is tegyen. A nagyon jó videót érdemes alaposan megnézni: a beszakadás utáni kijutási módszer is jó és eredményes."
Hogy döntheti el valaki, biztonságos-e a jégre menni?
"Talán a legfontosabb a helyismeret. Például hogy milyen mély a víz. Tudni kell azt is, milyen vastag a jég. A négy centis jég egy személyt már megbír. Nyolc centiméternél már csoportosan is a jégre mehetünk, a tizenkét centi már mindenféle sporteszközt elbír. Fontos, hogy ezek az adatok hízó, vastagodó jég esetén érvényesek! Olvadásnál a jég táblásodik, elveszti szilárdságát, fokozottan veszélyessé válhat. A Balatonon a Vízirendészet engedélyezi, az önkormányzatok jelölhetik ki a sportolásra alkalmas területeket. A hivatalos jégszán versenyekre egyedi engedéllyel kerülhet sor, ott egészen mások például a biztonsági, mentési feltételek, mintha valaki egyedül merészkedne a jégre."
Méltatlanul alulértékeljük a téli Balatont. Pedig nem csak nyáron fúj a szél, nem csak májustól szeptemberig süt a nap. Nem csak a 20 fok fölötti víz hullámzása szép. Sőt. De a vízen tartózkodás szabályait be kell tartani. Nem csak nyáron, hanem télen is.
Hol lenne? A hajósok többsége számára természetesen a parton. Daruzás, lemosás, cuccok, matracok haza, motor téliesítése, vitorlák kiszárítva haza, állvány rendbetétele, kerekek felpumpálása, ... tovább is van mondjam még?
Ha még lenne bárki is, aki kétségbe vonná a balatoni vízimentő szolgálat létjogosultságát, annak érdemes megismerni a szeptember 29-re virradó éjszaka történéseit. Bagyó Sándorral, a VMSZ vezetőjével beszélgetünk.
A balatonfüredi Lipták Gábor Városi Könyvtár, a VEB2023 és a Magyar Vitorlás Szövetség együttműködéséből született meg a Privát Balaton projekt, amelynek célja a balatoni régió múltjának felelevenítése fotók segítségével.
Az Európai Vitorlás Szövetség (EUROSAF) idén is meghirdeti tisztviselői csereprogramját, amely kiváló lehetőséget biztosít a hazai szakemberek számára a nemzetközi tapasztalatszerzésre és a kapcsolatépítésre. A Magyar Vitorlás Szövetség várja mind a kiutazni vágyó tisztségviselők, mind a külföldi szakembereket fogadó hazai klubok jelentkezését a 2026-os szezonra.
Mármint a Balaton. Lehet itt eső, hideg…stb. hatvanhat – hatvanhét centis vízszint jelölés fölé nem csúszik a vízmérce. Szép számmal követik egymást az újságcikkek, kongatják a vészharangot, trombitálják a riadót, szülik az összeesküvés elméleteket. Ideje megnyugtatni a kedélyeket, megvizsgálni, hogy mekkora a gyalázat, illetve számba venni azt, milyen lehetőségek mutatkoznak a bajok mérséklésére, uram bocsáss, elkerülésére. Mindezt úgy, hogy kizárólag a szakemberek, illetve az erre hivatott intézmények által készített dokumentumokat tekintjük kiindulási alapul.
Évről évre, egyre többen döntenek arról, hogy nem veszik ki a hajót, nem teszik partra. Erre a kikötők is bátorítják a bérlőket, mert így elkerülhetik a kiemelés, tisztítás, téliesítés, tárolás, az algavédelem felújítása egyidejű, szinte megoldhatatlan logisztikai nehézségeit. De vajon a hajó nem sínyli meg az elmaradt gondoskodást?