Néhány szó egy youtube videóról Bagyó Sándorral, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata elnökével.
Kering az interneten egy videó, amelyet ide is mellékelünk. Nem árt talán róla beszélni, hiszen az utóbbi napok hideg időjárása jegesedést indított el a tavainkon.
"Mindenekelőtt szögezzük le: a Balatonon és a Velencei tavon nincs sportolásra alkalmas jég. Ahogy az időjárásjelentést nézem, nem is valószínű, hogy lesz. A hétvégén viszont Siófok környékén többen rámerészkedtek az összetorlódott, összeállt jégkására, többen be is szakadtak, a sekély vízben szerencsére senkinek nem lett baja. A kisebb tavakon, kikötőkben viszont a néhány centis jég első pillantásra csábító lehet, ha valaki nem ismeri a körülményeket, a vízmélységet, akár még bajba is kerülhet. Az önmentésről szóló videó első gondolatát emelném ki: a hideg víz sokkot okoz, ha erre számítunk, akkor megvárjuk amíg megnyugszunk, és a helyzetünket átgondolva csak ezután kezdünk cselekedni. Őrizzük meg a hidegvérünket a hidegben is! Ha megtörtént a baj - és ez nyáron, bármilyen veszélyhelyzetben is igaz - először egy pillanatra álljunk meg, vegyünk mély levegőt. Utána gondolkozzunk, majd cselekedjünk. Ha valaki pánikba esik, a sorrend megfordul: először zavartan kapkod, majd jó esetben elkezd gondolkodni, mit is tegyen. A nagyon jó videót érdemes alaposan megnézni: a beszakadás utáni kijutási módszer is jó és eredményes."
Hogy döntheti el valaki, biztonságos-e a jégre menni?
"Talán a legfontosabb a helyismeret. Például hogy milyen mély a víz. Tudni kell azt is, milyen vastag a jég. A négy centis jég egy személyt már megbír. Nyolc centiméternél már csoportosan is a jégre mehetünk, a tizenkét centi már mindenféle sporteszközt elbír. Fontos, hogy ezek az adatok hízó, vastagodó jég esetén érvényesek! Olvadásnál a jég táblásodik, elveszti szilárdságát, fokozottan veszélyessé válhat. A Balatonon a Vízirendészet engedélyezi, az önkormányzatok jelölhetik ki a sportolásra alkalmas területeket. A hivatalos jégszán versenyekre egyedi engedéllyel kerülhet sor, ott egészen mások például a biztonsági, mentési feltételek, mintha valaki egyedül merészkedne a jégre."
Méltatlanul alulértékeljük a téli Balatont. Pedig nem csak nyáron fúj a szél, nem csak májustól szeptemberig süt a nap. Nem csak a 20 fok fölötti víz hullámzása szép. Sőt. De a vízen tartózkodás szabályait be kell tartani. Nem csak nyáron, hanem télen is.
Hol lenne? A hajósok többsége számára természetesen a parton. Daruzás, lemosás, cuccok, matracok haza, motor téliesítése, vitorlák kiszárítva haza, állvány rendbetétele, kerekek felpumpálása, ... tovább is van mondjam még?
Ekkora vízállást értünk el karácsonyra. A semminél több. Annak fényében viszont, hogy a késő őszi hónapokban alig volt csapadék a Balaton vízgyűjtő területén (nem úgy, mint a Dunánál) egyenesen csodálatos. Még öt centiméter, és kiköthetünk szinte mindenütt. Tihanyban is. Tavaszra a százhúszat kellene meghaladni, hogy normális szezonunk legyen. Ehhez viszont igen esős hónapoknak kellene következniük.
Az ENSZ közgyűlés 2 évvel ezelőtt döntött úgy, hogy július 25-ét a Vízbefulladás Megelőzésének Napjává nyilvánítja, hiszen ez az egyik vezető halálok a 1-24 éves korosztályban globálisan. Bár ennek a világnapnak a fontosságára a periféria országaiban történő vízbefulladások nagy száma hívta fel a figyelmet, mi a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata is fontosnak tartjuk ezt a napot. Rendszeresen vagyunk szemtanúi olyan tragédiáknak, amelyek odafigyeléssel, tudatossággal elkerülhetőek lettek volna, és mi is fontosnak tartjuk azokat a célokat, amelyeket az ENSZ kihirdetett ezzel kapcsolatban.
Szövetségi edzőtábor keretében a helyszínen készültek a fiatal magyar vitorlázók az egy hónap múlva kezdődő olaszországi Garda-tavi ifjúsági világbajnokságra.
És éget veszettül! Szellő alig rezdül. Más bajom nincs? De nincs ám! Sőt, kitűnően érzem magamat. Elvonultak a ciklonok meg a frontok, tombol a június. Indulhatunk túrázni! Kell ennél jobb? Mi újság van nyugat felé? Lássuk a középső medence szépségeit.
Mondhattam volna interdiszciplinális vitorlázatot, de a vitorlagyártók teljesítményének rangsorolása inkább hit, mint tudományos megalapozottság kérdése.
Ha egy hajón 6 gyártó, illetve varroda termékeivel találkozunk, akkor ne keressünk márkahű elkötelezettséget, de az sem biztos, hogy a kavalkád valamiféle kaotikus megközelítés eredménye.