Néhány szó egy youtube videóról Bagyó Sándorral, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata elnökével.
Kering az interneten egy videó, amelyet ide is mellékelünk. Nem árt talán róla beszélni, hiszen az utóbbi napok hideg időjárása jegesedést indított el a tavainkon.
"Mindenekelőtt szögezzük le: a Balatonon és a Velencei tavon nincs sportolásra alkalmas jég. Ahogy az időjárásjelentést nézem, nem is valószínű, hogy lesz. A hétvégén viszont Siófok környékén többen rámerészkedtek az összetorlódott, összeállt jégkására, többen be is szakadtak, a sekély vízben szerencsére senkinek nem lett baja. A kisebb tavakon, kikötőkben viszont a néhány centis jég első pillantásra csábító lehet, ha valaki nem ismeri a körülményeket, a vízmélységet, akár még bajba is kerülhet. Az önmentésről szóló videó első gondolatát emelném ki: a hideg víz sokkot okoz, ha erre számítunk, akkor megvárjuk amíg megnyugszunk, és a helyzetünket átgondolva csak ezután kezdünk cselekedni. Őrizzük meg a hidegvérünket a hidegben is! Ha megtörtént a baj - és ez nyáron, bármilyen veszélyhelyzetben is igaz - először egy pillanatra álljunk meg, vegyünk mély levegőt. Utána gondolkozzunk, majd cselekedjünk. Ha valaki pánikba esik, a sorrend megfordul: először zavartan kapkod, majd jó esetben elkezd gondolkodni, mit is tegyen. A nagyon jó videót érdemes alaposan megnézni: a beszakadás utáni kijutási módszer is jó és eredményes."
Hogy döntheti el valaki, biztonságos-e a jégre menni?
"Talán a legfontosabb a helyismeret. Például hogy milyen mély a víz. Tudni kell azt is, milyen vastag a jég. A négy centis jég egy személyt már megbír. Nyolc centiméternél már csoportosan is a jégre mehetünk, a tizenkét centi már mindenféle sporteszközt elbír. Fontos, hogy ezek az adatok hízó, vastagodó jég esetén érvényesek! Olvadásnál a jég táblásodik, elveszti szilárdságát, fokozottan veszélyessé válhat. A Balatonon a Vízirendészet engedélyezi, az önkormányzatok jelölhetik ki a sportolásra alkalmas területeket. A hivatalos jégszán versenyekre egyedi engedéllyel kerülhet sor, ott egészen mások például a biztonsági, mentési feltételek, mintha valaki egyedül merészkedne a jégre."
Méltatlanul alulértékeljük a téli Balatont. Pedig nem csak nyáron fúj a szél, nem csak májustól szeptemberig süt a nap. Nem csak a 20 fok fölötti víz hullámzása szép. Sőt. De a vízen tartózkodás szabályait be kell tartani. Nem csak nyáron, hanem télen is.
Hol lenne? A hajósok többsége számára természetesen a parton. Daruzás, lemosás, cuccok, matracok haza, motor téliesítése, vitorlák kiszárítva haza, állvány rendbetétele, kerekek felpumpálása, ... tovább is van mondjam még?
Ha még lenne bárki is, aki kétségbe vonná a balatoni vízimentő szolgálat létjogosultságát, annak érdemes megismerni a szeptember 29-re virradó éjszaka történéseit. Bagyó Sándorral, a VMSZ vezetőjével beszélgetünk.
Ebben a sorozatban a vitorlázás nélkülözhetetlen kellékéről, a hajókról szólunk. Kitérünk jogi, műszaki és egyéb kérdésekre is. A szokásosnál is gazdagabb képanyaggal illusztrált új fejezet a vitorlás hajókon látható különböző identitás jelzéseket veszi számba, egyéb jelzésekkel itt és most nem foglalkozunk. A hatályos jogszabályi rendelkezések citálása mellett, tiszteletet adva oldtimer hajóinknak, történelmi kalandozásra és ipartörténeti emlékek bemutatására is invitáljuk az olvasót.
A Balatonfüredi Yacht Clubban rendezett One Design Balaton Tour - Füred Kupa fordulóján mutatkozott be a ONE DESIGN Vitorlás Versenyzésért Alapítvány, amely a OD vitorlás versenyzés fejlesztését és népszerűsítését tűzte zászlajára. Az alapítvány célja, hogy elősegítse a One Design hajóosztályokban zajló versenyzés fejlődését, támogassa és ösztönözze a fiatal vitorlázók OD versenyzésbe történő bekapcsolódását.
Ez is elérkezett! Július tizenötödikét írjuk. Keddi nap. Ez bizony a nyár kellős közepe. Ideje induljunk következő túránkra. Miféle újdonságokba botlunk a középső és nyugati medencében? Szándékunk, hogy Keszthelyig végighajózzuk Balatonunkat.
Ez már a szezon. Aki teheti kimozdul a kikötőből. Van aki vitorlát sem bont, valahol a közelben lehorgonyoz és lubickol, pecázik, vagy meditál, ki ki vérmérséklete szerint. A bátrabbak keresnek egy kipróbált és hajóval jól megközelíthető éttermet, de napnyugtára visszatérnek megszokott helyükre. Végül ott vannak a leglazábbak. Ők a szélirányhoz igazodva választanak túracélpontot, ha kell több napig is vándorolnak, dacolva széllel, esővel, kánikulával, vagy az árvaszúnyogok kéretlen megjelenésével.
Mármint a kékalga, ami ellepte a középső medence déli partját. Méghozzá úgy, hogy ragadós zöld színű masszává változtatta a kikötők vizét. A hajómotort beindítva percek alatt eltömítette a hűtővíz szivattyú szűrőjét – lehetett gépet szerelni –. Volt már, hogy jobban indult a túra.