Néhány szó egy youtube videóról Bagyó Sándorral, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata elnökével.
Kering az interneten egy videó, amelyet ide is mellékelünk. Nem árt talán róla beszélni, hiszen az utóbbi napok hideg időjárása jegesedést indított el a tavainkon.
"Mindenekelőtt szögezzük le: a Balatonon és a Velencei tavon nincs sportolásra alkalmas jég. Ahogy az időjárásjelentést nézem, nem is valószínű, hogy lesz. A hétvégén viszont Siófok környékén többen rámerészkedtek az összetorlódott, összeállt jégkására, többen be is szakadtak, a sekély vízben szerencsére senkinek nem lett baja. A kisebb tavakon, kikötőkben viszont a néhány centis jég első pillantásra csábító lehet, ha valaki nem ismeri a körülményeket, a vízmélységet, akár még bajba is kerülhet. Az önmentésről szóló videó első gondolatát emelném ki: a hideg víz sokkot okoz, ha erre számítunk, akkor megvárjuk amíg megnyugszunk, és a helyzetünket átgondolva csak ezután kezdünk cselekedni. Őrizzük meg a hidegvérünket a hidegben is! Ha megtörtént a baj - és ez nyáron, bármilyen veszélyhelyzetben is igaz - először egy pillanatra álljunk meg, vegyünk mély levegőt. Utána gondolkozzunk, majd cselekedjünk. Ha valaki pánikba esik, a sorrend megfordul: először zavartan kapkod, majd jó esetben elkezd gondolkodni, mit is tegyen. A nagyon jó videót érdemes alaposan megnézni: a beszakadás utáni kijutási módszer is jó és eredményes."
Hogy döntheti el valaki, biztonságos-e a jégre menni?
"Talán a legfontosabb a helyismeret. Például hogy milyen mély a víz. Tudni kell azt is, milyen vastag a jég. A négy centis jég egy személyt már megbír. Nyolc centiméternél már csoportosan is a jégre mehetünk, a tizenkét centi már mindenféle sporteszközt elbír. Fontos, hogy ezek az adatok hízó, vastagodó jég esetén érvényesek! Olvadásnál a jég táblásodik, elveszti szilárdságát, fokozottan veszélyessé válhat. A Balatonon a Vízirendészet engedélyezi, az önkormányzatok jelölhetik ki a sportolásra alkalmas területeket. A hivatalos jégszán versenyekre egyedi engedéllyel kerülhet sor, ott egészen mások például a biztonsági, mentési feltételek, mintha valaki egyedül merészkedne a jégre."
Méltatlanul alulértékeljük a téli Balatont. Pedig nem csak nyáron fúj a szél, nem csak májustól szeptemberig süt a nap. Nem csak a 20 fok fölötti víz hullámzása szép. Sőt. De a vízen tartózkodás szabályait be kell tartani. Nem csak nyáron, hanem télen is.
Hol lenne? A hajósok többsége számára természetesen a parton. Daruzás, lemosás, cuccok, matracok haza, motor téliesítése, vitorlák kiszárítva haza, állvány rendbetétele, kerekek felpumpálása, ... tovább is van mondjam még?
A történet korábbra nyúlik, mint az elmúlt napok, nem csak hetekkel, de hónapokkal. És ez a cikk talán kicsit többet is mutat a kialakult helyzetről, mint egy hajó megmentéséről, egy hajózási veszélyhelyzet közösségi erőből történő megszüntetéséről.
A Magyar Vitorlás Akadémia NKft. május hónapban elvégezte a Balaton körüli Vitorláskikötők újraminősítését a Kék Csillag Kikötőminősítési rendszerben. Az adatok kiértékelése után szembetűnő, hogy az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően több Marina legalább egy szinttel magasabb kategóriába került. A felmérésben hangsúlyos pontok a kikötési lehetőségek, a szolgáltatások színvonala és a természetvédelem.
Folytatjuk utunkat napkelet felé. Vajon mit tartogat számunkra ez a mesés vidék? Történtek változások? Fejlesztettek, bővítettek, építettek, jobbá tettek valamit? Mi várja – mivel szembesülhetnek – a túrázók, ha erre támad úri kedvük csatangolni? Derítsük hát fel!
2022. május 14-én ünnepélyes keretek között nyitották meg az idei vitorlásszezont Balatonfüreden. Az ünnepségen a hagyományokhoz híven megkoszorúzták a Balatont, a 126 éves Kishamis fedélzetéről. Az Évadnyitó 878 C.O. Nagydíj 224 hajós mezőnye délben rajtolt el, a regattán elsőként a Virág Flóra kormányozta Team Kaáli futott be, a leggyorsabb egytestű hajót a NR 1-t a versenyen Király Zsolt kormányozta a célba.