Néhány szó egy youtube videóról Bagyó Sándorral, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata elnökével.
Kering az interneten egy videó, amelyet ide is mellékelünk. Nem árt talán róla beszélni, hiszen az utóbbi napok hideg időjárása jegesedést indított el a tavainkon.
"Mindenekelőtt szögezzük le: a Balatonon és a Velencei tavon nincs sportolásra alkalmas jég. Ahogy az időjárásjelentést nézem, nem is valószínű, hogy lesz. A hétvégén viszont Siófok környékén többen rámerészkedtek az összetorlódott, összeállt jégkására, többen be is szakadtak, a sekély vízben szerencsére senkinek nem lett baja. A kisebb tavakon, kikötőkben viszont a néhány centis jég első pillantásra csábító lehet, ha valaki nem ismeri a körülményeket, a vízmélységet, akár még bajba is kerülhet. Az önmentésről szóló videó első gondolatát emelném ki: a hideg víz sokkot okoz, ha erre számítunk, akkor megvárjuk amíg megnyugszunk, és a helyzetünket átgondolva csak ezután kezdünk cselekedni. Őrizzük meg a hidegvérünket a hidegben is! Ha megtörtént a baj - és ez nyáron, bármilyen veszélyhelyzetben is igaz - először egy pillanatra álljunk meg, vegyünk mély levegőt. Utána gondolkozzunk, majd cselekedjünk. Ha valaki pánikba esik, a sorrend megfordul: először zavartan kapkod, majd jó esetben elkezd gondolkodni, mit is tegyen. A nagyon jó videót érdemes alaposan megnézni: a beszakadás utáni kijutási módszer is jó és eredményes."
Hogy döntheti el valaki, biztonságos-e a jégre menni?
"Talán a legfontosabb a helyismeret. Például hogy milyen mély a víz. Tudni kell azt is, milyen vastag a jég. A négy centis jég egy személyt már megbír. Nyolc centiméternél már csoportosan is a jégre mehetünk, a tizenkét centi már mindenféle sporteszközt elbír. Fontos, hogy ezek az adatok hízó, vastagodó jég esetén érvényesek! Olvadásnál a jég táblásodik, elveszti szilárdságát, fokozottan veszélyessé válhat. A Balatonon a Vízirendészet engedélyezi, az önkormányzatok jelölhetik ki a sportolásra alkalmas területeket. A hivatalos jégszán versenyekre egyedi engedéllyel kerülhet sor, ott egészen mások például a biztonsági, mentési feltételek, mintha valaki egyedül merészkedne a jégre."
Méltatlanul alulértékeljük a téli Balatont. Pedig nem csak nyáron fúj a szél, nem csak májustól szeptemberig süt a nap. Nem csak a 20 fok fölötti víz hullámzása szép. Sőt. De a vízen tartózkodás szabályait be kell tartani. Nem csak nyáron, hanem télen is.
Hol lenne? A hajósok többsége számára természetesen a parton. Daruzás, lemosás, cuccok, matracok haza, motor téliesítése, vitorlák kiszárítva haza, állvány rendbetétele, kerekek felpumpálása, ... tovább is van mondjam még?
Ha még lenne bárki is, aki kétségbe vonná a balatoni vízimentő szolgálat létjogosultságát, annak érdemes megismerni a szeptember 29-re virradó éjszaka történéseit. Bagyó Sándorral, a VMSZ vezetőjével beszélgetünk.
Ebben a sorozatban a vitorlázás nélkülözhetetlen kellékéről, a hajókról szólunk. Kitérünk jogi, műszaki és egyéb kérdésekre is. A szokásosnál is gazdagabb képanyaggal illusztrált új fejezet a vitorlás hajókon látható különböző identitás jelzéseket veszi számba, egyéb jelzésekkel itt és most nem foglalkozunk. A hatályos jogszabályi rendelkezések citálása mellett, tiszteletet adva oldtimer hajóinknak, történelmi kalandozásra és ipartörténeti emlékek bemutatására is invitáljuk az olvasót.
Mármint a kékalga, ami ellepte a középső medence déli partját. Méghozzá úgy, hogy ragadós zöld színű masszává változtatta a kikötők vizét. A hajómotort beindítva percek alatt eltömítette a hűtővíz szivattyú szűrőjét – lehetett gépet szerelni –. Volt már, hogy jobban indult a túra.
Az első még 2014-ben jelent meg, amelyben a magyar vitorlázás legendás alakjai szerepeltek, Mihálkovics Tivadartól egészen Fa Nándorig. Azóta újabb magyar kiválóságok jelentek meg a vitorlásversenyek világában. Ezért most, tíz évvel később, megjelent a folytatás, és további 21 kiemelkedő vitorlázót mutat be a közelmúlt és a jelen sikereire fókuszálva.
Az nem is igazi hajós, aki egy kikötő közelében nem érez vágyat egy kis nézelődésre. Ha még nincs saját hajónk akkor azért, ha már van, akkor pláne. Ha ezt egy éttermi látogatással is összekötheti, akkor semmi ne tartsa vissza. Ha belegondolunk, hogy milyen kevés étterem kínál díjmentes kikötést közvetlenül a bejáratánál, akkor kevés értelmesebb úticélt tűzhetünk ki magunk elé.