Néhány szó egy youtube videóról Bagyó Sándorral, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata elnökével.
Kering az interneten egy videó, amelyet ide is mellékelünk. Nem árt talán róla beszélni, hiszen az utóbbi napok hideg időjárása jegesedést indított el a tavainkon.
"Mindenekelőtt szögezzük le: a Balatonon és a Velencei tavon nincs sportolásra alkalmas jég. Ahogy az időjárásjelentést nézem, nem is valószínű, hogy lesz. A hétvégén viszont Siófok környékén többen rámerészkedtek az összetorlódott, összeállt jégkására, többen be is szakadtak, a sekély vízben szerencsére senkinek nem lett baja. A kisebb tavakon, kikötőkben viszont a néhány centis jég első pillantásra csábító lehet, ha valaki nem ismeri a körülményeket, a vízmélységet, akár még bajba is kerülhet. Az önmentésről szóló videó első gondolatát emelném ki: a hideg víz sokkot okoz, ha erre számítunk, akkor megvárjuk amíg megnyugszunk, és a helyzetünket átgondolva csak ezután kezdünk cselekedni. Őrizzük meg a hidegvérünket a hidegben is! Ha megtörtént a baj - és ez nyáron, bármilyen veszélyhelyzetben is igaz - először egy pillanatra álljunk meg, vegyünk mély levegőt. Utána gondolkozzunk, majd cselekedjünk. Ha valaki pánikba esik, a sorrend megfordul: először zavartan kapkod, majd jó esetben elkezd gondolkodni, mit is tegyen. A nagyon jó videót érdemes alaposan megnézni: a beszakadás utáni kijutási módszer is jó és eredményes."
Hogy döntheti el valaki, biztonságos-e a jégre menni?
"Talán a legfontosabb a helyismeret. Például hogy milyen mély a víz. Tudni kell azt is, milyen vastag a jég. A négy centis jég egy személyt már megbír. Nyolc centiméternél már csoportosan is a jégre mehetünk, a tizenkét centi már mindenféle sporteszközt elbír. Fontos, hogy ezek az adatok hízó, vastagodó jég esetén érvényesek! Olvadásnál a jég táblásodik, elveszti szilárdságát, fokozottan veszélyessé válhat. A Balatonon a Vízirendészet engedélyezi, az önkormányzatok jelölhetik ki a sportolásra alkalmas területeket. A hivatalos jégszán versenyekre egyedi engedéllyel kerülhet sor, ott egészen mások például a biztonsági, mentési feltételek, mintha valaki egyedül merészkedne a jégre."
Hol lenne? A hajósok többsége számára természetesen a parton. Daruzás, lemosás, cuccok, matracok haza, motor téliesítése, vitorlák kiszárítva haza, állvány rendbetétele, kerekek felpumpálása, ... tovább is van mondjam még?
Méltatlanul alulértékeljük a téli Balatont. Pedig nem csak nyáron fúj a szél, nem csak májustól szeptemberig süt a nap. Nem csak a 20 fok fölötti víz hullámzása szép. Sőt. De a vízen tartózkodás szabályait be kell tartani. Nem csak nyáron, hanem télen is.
Minden évben visszatérő kérdés: mikor, ki és milyen módon használhat motoros meghajtású csónakot a Balatonon. Mikor és milyen esetben indítható vagy indítandó be a motor egy vitorláson, illetve mik azok az alapvető "vitorlás illemtani" szabályok, amelyek minden esetben betartandók. A teljesítményről egyelőre nincs is szó, mely szintén nem elhanyagolható kérdés a Magyar Tenger védelmét, biztonságát nézve. Van, aki szerint a szabályok megfelelőek, csak be kellene tartani, tartatni azokat. Mások úgy látják, régen megérett az idő változtatásra. Dénes D István alábbi írásának nem titkolt célja az elgondolkodtatás mellett a vitaindítás.
Ha igazán elszánt vitorlázó vagy, télen sem kell lemondanod kedvenc hobbidról. Ne hagyd, hogy a hideg az utadba álljon; akár túrázni, akár versenyezni szeretnél, októbertől áprilisig is megtalálhatod a módját!
Spanyolországban kezdte volna meg olimpiai felkészülését Bors Máté windsurf magyar bajnok, azonban már az első napon partra kényszerült az Exatlon Hungary bajnoka. A légi szállítás során szörfjének fontos tartozékai törtek össze, majd a lábát kellett összevarrni egy vágás miatt.
De jó lenne egy olyan vitorla, amelyik raumban és teljes hátszélben egyaránt működik, amit halzoláskor nem kell átfordítani, amelyikhez nem kell spinnaker bum, és amelyiket a fel és lehúzás kivételével a cockpit-ből akár egy személy is kezelhet. Van ilyen?
Az Összevont Cirkáló osztály 2020-as szezonja – hasonlóan a többi osztályhoz – később indult a szokásosnál. Ráadásul az osztályban jelentős számban képviseltetik magukat a Covid szempontjából kiemelten veszélyeztett korcsoportba tartozó versenyzők. Első versenye az Osztálynak 2020-ban a Tramontana-Sennebogen Kupa volt, majd másnap követte volna a Hamisszalag, de azon a versenyen a szél volt az úr, így a csapat – féltve a gyönyörű fa hajókat - nem indult.
Osztályunk nagy lelkesedéssel és reményekkel készült a 2020. évi szezonra. Hosszú időszak vegetálása és passzív státusza után, aktív osztályként kezdhettük az évet. Az osztályban regisztrált és a versenyeken is aktív hajóegységek száma 2019-ben és 2020-ban is növekedett. Jelenleg 21 hajóból áll.