Néhány szó egy youtube videóról Bagyó Sándorral, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata elnökével.
Kering az interneten egy videó, amelyet ide is mellékelünk. Nem árt talán róla beszélni, hiszen az utóbbi napok hideg időjárása jegesedést indított el a tavainkon.
"Mindenekelőtt szögezzük le: a Balatonon és a Velencei tavon nincs sportolásra alkalmas jég. Ahogy az időjárásjelentést nézem, nem is valószínű, hogy lesz. A hétvégén viszont Siófok környékén többen rámerészkedtek az összetorlódott, összeállt jégkására, többen be is szakadtak, a sekély vízben szerencsére senkinek nem lett baja. A kisebb tavakon, kikötőkben viszont a néhány centis jég első pillantásra csábító lehet, ha valaki nem ismeri a körülményeket, a vízmélységet, akár még bajba is kerülhet. Az önmentésről szóló videó első gondolatát emelném ki: a hideg víz sokkot okoz, ha erre számítunk, akkor megvárjuk amíg megnyugszunk, és a helyzetünket átgondolva csak ezután kezdünk cselekedni. Őrizzük meg a hidegvérünket a hidegben is! Ha megtörtént a baj - és ez nyáron, bármilyen veszélyhelyzetben is igaz - először egy pillanatra álljunk meg, vegyünk mély levegőt. Utána gondolkozzunk, majd cselekedjünk. Ha valaki pánikba esik, a sorrend megfordul: először zavartan kapkod, majd jó esetben elkezd gondolkodni, mit is tegyen. A nagyon jó videót érdemes alaposan megnézni: a beszakadás utáni kijutási módszer is jó és eredményes."
Hogy döntheti el valaki, biztonságos-e a jégre menni?
"Talán a legfontosabb a helyismeret. Például hogy milyen mély a víz. Tudni kell azt is, milyen vastag a jég. A négy centis jég egy személyt már megbír. Nyolc centiméternél már csoportosan is a jégre mehetünk, a tizenkét centi már mindenféle sporteszközt elbír. Fontos, hogy ezek az adatok hízó, vastagodó jég esetén érvényesek! Olvadásnál a jég táblásodik, elveszti szilárdságát, fokozottan veszélyessé válhat. A Balatonon a Vízirendészet engedélyezi, az önkormányzatok jelölhetik ki a sportolásra alkalmas területeket. A hivatalos jégszán versenyekre egyedi engedéllyel kerülhet sor, ott egészen mások például a biztonsági, mentési feltételek, mintha valaki egyedül merészkedne a jégre."
Ha még lenne bárki is, aki kétségbe vonná a balatoni vízimentő szolgálat létjogosultságát, annak érdemes megismerni a szeptember 29-re virradó éjszaka történéseit. Bagyó Sándorral, a VMSZ vezetőjével beszélgetünk.
Méltatlanul alulértékeljük a téli Balatont. Pedig nem csak nyáron fúj a szél, nem csak májustól szeptemberig süt a nap. Nem csak a 20 fok fölötti víz hullámzása szép. Sőt. De a vízen tartózkodás szabályait be kell tartani. Nem csak nyáron, hanem télen is.
Hol lenne? A hajósok többsége számára természetesen a parton. Daruzás, lemosás, cuccok, matracok haza, motor téliesítése, vitorlák kiszárítva haza, állvány rendbetétele, kerekek felpumpálása, ... tovább is van mondjam még?
Kishajós víziturisztikai megállópontok létesültek Balatonfüreden, valamint Keszthelyen, melyeket tavasszal már birtokba is vehetnek a látogatók – hangzott el a „Balatoni Megállópontok létesítése” projekt záróünnepségén Balatonfüreden.
Ünnepélyes keretek között adták át a 2024-es ifjúsági és felnőtt ranglista díjakat a hétvégén Balatonfüreden. A Magyar Vitorlás Szövetség által szervezett rendezvényen a kiemelkedő hazai eredmények mellett a nemzetközieket is elismerték, valamint hivatalosan átadták egyebek mellett az Év női, férfi, valamint az Év ifjúsági vitorlázóinak járó elismeréseket is.
Magyarország legnagyobb szárazföldi kikötője, a Budapest Boat Show 2025. február 20-23. között a megújult Utazás kiállítással, a Karaván Szalonnal és a 3. E-bike Test&Show-al egy időben várja a látogatókat a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban.
A Nautic osztályban az elmúlt két évben jelentős átrendeződés történt. Gazdát cserélt az aktív hajók fele: az Apache, a Stalker (korábban Jégvirág, Kacor Király), a Szent Ágota, a Classica, és a NAUgye (korábban Mahimahi) is. Ezeken a hajókon új kormányosok jelentek meg a régi csapatukkal, vagy új csapatok kezdtek el felépülni. Több „régi” egységben is jelentős változások kezdődtek: a Zabigyerek és a Taxi is a legénység megerősítésébe kezdett. Talán csak a Fanatic, a Carpe Diem és a Geronimo nem változtatott jelentősen a korábbi összetételén.
A várakozásokon felüli sikereket hozott a J/70 osztály első magyarországi szezonja. Az osztály taglétszáma a kezdetekhez képest több mint a kétszeresére nőtt, ami jól mutatja a hajótípus iránti érdeklődést és elkötelezettséget. Külön öröm, hogy a tapasztalt versenyzők és a vitorlássportba nemrég bekapcsolódott fiatalok is egyből ráéreztek a „jéhetvenezés” izére, ami lendületes kezdetet hozott és nagyban hozzájárult a fejlődéshez.