Mindig elbizonytalanodom amikor az MVSZ és a versenyrendszeren kívüli vitorlázók érdekképviseleti kérdését feszegetem. Igaz, hogy a szövetség deklarált feladata a teljes vitorlás társadalom képviselete, mégis azt látom, hogy ebben a hatalmas szervezetlen közösségben nem látnak mást, mint tartalékot a versenyrendszer bővítésére, legalábbis így nyilatkozott a Nagyhajós Bizottság elnöke.
Ha lenne kapacitása az MVSZ-nek, hogy felvállalja a versenyzésre nem kapható, de a vitorlázó társadalom bő ¾-ét kitevő tömeg képviseletét, akkor könnyen szembe találná magát a sportág valódi problémáival. A kikötőkből kiszoruló, parton pusztuló többszáz hajó helyzete már nem csupán megoldandó környezetvédelmi feladat, de társadalmi vetülete sem elhanyagolható. Amikor a vitorlázás értsd: „yachtozás” össztársadalmi megítélése a béka alá kerül, akkor igen rossz üzenete van annak, hogy a kikötőhelyi díjakat egy új, egyre nagyobb hajókkal érkező csoport az egekbe srófolja. Világért sem szeretném a közhangulatot a balatoni infrastruktúrához nem illeszkedő hatalmas hajók tulajdonosai ellen hangolni. Nem ez a célom. Tudom, hogy sok kikötőben jobb üzlet sok kis keskeny hajót tartani, mint néhány nagyot, de ésszerű árképzéssel ezen is lehetne, kellene változtatni. Ez persze lehetetlen. Miért is? Képzeljük el, ha bemegy a 28 lábas hajó tulaja az irodába, hogy szerinte nem igazságos a kishajók árképzése. Mi lesz vele? Gyorsan kirakják, ezt ő is tudja inkább kussol. Nem jár jobban, ha szervezkedik, mert akkor sem lesz szerződése. Ha lenne valódi érdekképviselet, akkor más lenne a helyzet. Az MVSZ egyeztethetne a kikötőkkel egy új arányos bérleti rendszer javaslatával.
Mi a helyzet a motorhasználat szabályozásával? Lépett-e ebben a szövi, vagy maradt a szélcsendes időszakban a Balaton a vízirendőrség terített asztala? Hogy állunk a hajók vizsgáztatásának, forgalomba helyezésének furcsaságaival? Tudatosodott-e a szövetségben, hogy úgy működik a Balatonon a teljes lefedettséget biztosító technikai mentési rendszer, hogy abban az állam semmilyen szerepet nem vállal? Lehet-e elvárásokat megfogalmazni egy olyan, amúgy nélkülözhetetlen mentőszervezettel szemben, akik fenntartási költségeiket vállalkozásaikból teremtik elő?
Máshol sem jobb a helyzet
A Nagyhajós Bizottság még titkos projektjében azon munkálkodik, hogy a nagyobb versenyekre érkező hajóknak miként tudna kikötési lehetőséget biztosítani, amikor már vendéghelyet sem nagyon találni. Lehet, hogy ez a probléma komolyan terheli a versenyzőket, rendezőket, de eközben több száz egyáltalán nem versenyző hajónak már sehol nincs helye. Két hónap alatt több mint ezren csatlakoztak a Bóján a Balatonon FB csoporthoz. A kommentekből az jön át, hogy akár saját kivitelezésben is szeretnének sokan bójára állni. Ha nem sikerül ezt az igényt szervezetten, biztonságosan és a környezet maximális tiszteletben tartásával megoldani, akkor újabb elkerülhető, a sportág megítélését kedvezőtlenül befolyásoló feszültségek keletkezhetnek.