Minden idők legőszintébb versenybeszámolója
2023. May 22.
Előkerült az archívumból egy interjú, amelyben Chris Skinner elemzi a 2014-es Round North Island Race eseményeit - mindössze néhány órával a
...Szeretem az optimista embereket. Ilyen típus lehetett dr. Márkus Andor is, aki a második világháború alatt egy 75-ös cirkálót, az akkori kor egyik legnagyobb, leggyorsabb vitorlását rendelte meg a jóhírű Balatonfüredi Hajógyártól. A tölgyfából készült vitorlás a „legalkalmasabb” időben, 1944-ben lett kész, de szerencsésen átvészelte a háborút, a hajógyárat ugyanis elfoglalták a szovjet csapatok, stratégiai jelentőségű üzemként szigorúan őrizték (innen látták el árammal a közeli kórházat), így az üzemcsarnokokat sem bolygathatta senki. Nem csak a Nemere II., hanem a 75-ös cirkáló sorozat következő tagjai, a féligkész Big Boy (ma Sirocco), és a Lillafüred is itt vészelte át a nehéz heteket. Róluk később.
A Kékszalag legeredményesebb hajója. 1940 és 1989 között hétszer volt a leggyorsabb a tókerülőn. A Balaton második legöregebb vitorlása, 1910-ben épült Hamburgban, W. von Hecht műhelyében, Tramontana II. néven.
2021. július 22-én, reggel kilenc órakor rajtol el az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. A tradicionális esemény csütörtöki sajtótájékoztatóján elhangzottak alapján, idén is több mint hatszáz hajó részvételére számít a verseny rendezője, a Magyar Vitorlás Szövetség.
Igen, már itt a nyakunkon a következő legendás Balaton kerülő túraverseny, az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. Július 22-én, napra pontosan egy hónap múlva, csütörtökön reggel kilenckor rajt – és azt, hogy az idő rohan, elsősorban az abszolút győzelemre esélyes csapatok érzik leginkább. Az utolsó hetek a felszerelés finomításával, egy-egy titkos, csak az utolsó napok időjárás előrejelzéseinek függvényében bevetett újítással, szokatlan megoldások kikísérletezésével telnek, véglegesen összekovácsolódnak a csapatok, edzést újabb edzés követ a vízen.
Az idei Kékszalag a hajó és a legénység 3. ilyen megpróbáltatása volt. Tavalyelőtt nagyon kis csapattal, nagyon fáradtan de beértünk, 2019-ben viszont feladni kényszerültünk a versenyt. Idén nagy izgalommal vártuk az időjárás-jelentéseket, és térden állva könyörögtünk az erős szélért… Nekünk finoman szólva is az fekszik. A hajó egy tengerről hazahozott, ex-charter Beneteau Oceanis 411 Celebration, megpakolva közel 10 tonna óceáni riggel, kicsi, nehéz génuával. Ugyan kapott egy Code0-t és egy spinnakert, valamint az ijedősebb menetekre egy méreten aluli gennakert, igazából 10-12 csomós szélben tud menni. Amikor kiderült hogy nem jön be a hidegfront, még el is bizonytalanodtunk kicsit, és fájó szívvel 10-ről 8 főre csökkentettük a legénységet (a spi levétel tempóban 7 embert kiván). A társaságból ráadásul a két kormányoson kívül mindenki újonc, az elmúlt két évben kezdett hajózni, de volt akinek ez volt a második versenye. Szó mi szó, nem nekünk lejtett a pálya, de bizakodtunk.
Izgatottan készültem az idei Kékszalagra, hogy az eddigi YSIII után a YSII-ben mit tudunk majd összehozni. A tavaly beszerzett FPC30-asom inkább a kis, közepes szelet szereti, így én megnyugvással néztem a „forgolódó szélcsendes” előrejelzést. Az idei versenyeim koránt sem voltak mondhatóak kis szelesnek az Ezüst szalagot kivéve, ahova viszont teljesen felkészületlenül mentünk el, így fel is adtuk a versenyt, nagy tanulság volt.
Nagyon sok kép készült az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon, valamint a Nagyhajós Országos Bajnokságon. A gyönyörű fotókat Cserta Gábor, Szántó Áron, valamint Szűcs Ábel készítette, és a képek már elérhetőek a Magyar Vitorlás Szövetség photoshelter felületén.
Pontban két hete, mikor felébredtem az altatásból, nem voltam benne biztos, de 2020. július 30-án (csütörtökön) 9 órakor kilencedszer is elrajtoltunk a Kékszalagon. Idén J24-es hajót sikerült szereznünk. Nagyon jó hajónak bizonyult ebben a kis szélben, ami az idei kékszalagon volt. Élesebben tud menni, mint eddigi hajóink, és a spinakkere miatt a hátszél irányt is jól lehet tartani, így előnyben voltunk a bliszteres hajókkal szemben, akik csak raumban tudtak menni.
Hangzott el az Üvegtigris klasszikus mondata a VHF rádión, teszem hozzá teljesen szabálytalanul a Kékszalagon miközben ültünk a szélcsendben valahol a tavon és vártuk a csodát. A szelet nem hozta meg, de legalább jól szórakozott ötszázharmincöt hajó legénysége.
Utoljára 2 éve vettem részt a Kékszalagon, versenyen kívül egy Kalózzal. Akkor 33 óra alatt értünk körbe, ezzel teljesült egy bakancslistás tervünk, egyúttal bizonyítottuk, hogy a Kalóz mint YS III. hajótípus méltó ellenfele az előnyszámához sorolt osztálytársaknak.
Néma főhajtással búcsúztak a vitorlázók Pomucz Tamástól az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj díjkiosztóján. A magyar vitorlázás egyik legnagyobb egyénisége a Kékszalag alatt távozott az égi vizekre. Pomucz Tamás Argay Bélával a magyar vitorlássport első Európa-bajnoki aranyérmét szerezte 1989-ben, amikor Balatonfüreden győzött repülő hollandiban. Ebben a hajóosztályban 1992-ben indult a barcelonai olimpián, sokszoros magyar bajnok, hajóosztályában Kékszalag-győztes is volt, később edzőként tevékenykedett, és szövetségi kapitány is volt.
Elsőként a Vándor Róbert által kormányzott RSM2 haladt át a balatonfüredi célvonalon az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. A győztes hajó 17 óra 52 perc 57 másodperc alatt teljesítette a távot.
Az RSM2 katamarán teljesítette a leggyorsabban a Kékszalagot, a második helyet a New Black Jack, a harmadikat pedig az MKB-Prospex szerezte meg. A Virág Flóra vezette Get The Red Sailing Team pár perccel reggel fél 6 után haladt át a füredi célvonalon.
Eljött az este, ennek apropóján bemutatjuk, hogy amíg sütött a nap, hogyan versenyeztek a Get The Red Sailing Team tagjai.
Letölthető a 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj KISOKOS, melyben minden információ megtalálható, kezdve a nevezésektől, a rendezvények kezdési időpontjain és helyszínein át egészen a záróeseményekig.
Sokak szerint nem túlzás azt mondani, hogy a 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj az elmúlt évek legizgalmasabb versenyének ígérkezik. A csapatok - bár az elmúlt időszakban a keveset tudtak versenyezni – folyamatosan készülnek, és számos újítást is bevetnek a hajóikon. A sokszoros Kékszalag Győztes Litkey Farkas gyenge szeles vitorlákkal erősít. Szerinte kérdéses, hogy lehet-e papírformáról beszélni a befutónál, hiszen több esélyes egység is rajthoz áll. Mindeközben nemes felajánlást tett a Litkey-csapatot (PreVital) támogató Kulcs-Soft: minden induló után 10.000 forintot adományoznak a vitorlássport részére, kiemelten az utánpótlásra. Litkey Farkassal beszélgettünk.
Női kormányos egy csúcskatamarán fedélzetén, a női csapattagokat jelző egyedi WOW zászló, a legjobb fotókért járó értékes különdíjak és Magyarország legnagyobb női vitorlás közösségének támogatása várja a Kékszalagon résztvevő lányokat és nőket!
A rendhagyó szezonkezdet után beindultak a versenyek a Balatonon, július 30-án pedig elrajtol az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj is. A sűrű vízi programok után és alatt a parton sem áll meg az élet: az Alsóörs Marina és a Fenyves Yacht Club számos programmal, szolgáltatással, kezdeményezéssel várja a vitorlázókat és a Balatont a partközelből élvezőket egyaránt.