Fókuszban az utánpótlás

Nagyon erős Optimist eredmények a Palamós nagydíjon

550 versenyző állt rajthoz a 29. Palamósi Optimist Nagydíjon és a 13. Nemzetek Kupáján. Magyarországról 26 versenyző érkezett 6 egyesületből.

A versenyen különösen kiemelkedő eredményt hozott Szabó Roni Oszkár és Nagy Bendegúz, akik 15. valamint 17. helyen végeztek. Mindketten a legvégéig professzionális hozzáállást mutattak, így nagyon megérdemelten kerültek a legjobb 3%-ba. Nem sokkal mögöttük a 30.helyen végzett Borda Levente, aki a döntő napon tudott két alkalommal Top 5-ös eredményt vitorlázni. Benyó Máté, magabiztosan és hiba nélkül tudott menni így a 45. helyen végzett és megérdemelten került a legjobb 10% -ba.

További örömeink is akadtak bőven. Chiara Lisa Carra nagyon szépen szerepelt és megmutatta, hogy oda lehet csapni a fiúknak. Vladiszavlyev Alexandar és Tóth Attila is tudott top 10-es futameredményt vitorlázni, de bátran állíthatom, hogy Kis-Szölgyémi Soma 3. helye is különösen figyelemre méltó.

A verseny a 13. Nemztek Kupája is egyben, ahol Magyarország optimistes csapata a 4. helyen végzett. Ezt a sorrendet úgy számolják, hogy minden ország négy legjobb versenyzőjének a pontjait adják össze. Spanyolország, Franciaország és Svájc után hazánk versenyzői a negyedik legjobb csapata lett összesen 30 nemzetből.

A helyszín különleges, mert több kilométeres homokos parton mehetnek vízre a versenyzők és így 30 percen belül kezdődhettek a rajtok. Kötélidegekre volt szükség, mert minden nap több órás parti, és vízi halasztás is volt. Sok futamot lelőttek. A piros és kék csoportnak például megszámlálhatatlan visszalőtt rajtja és lelőtt futama volt. Ezekben a csoportokban nagyon sok BFD-ét osztottak ki, aminek sajnos néhány magyar versenyző is áldozatul esett. A verseny végéig úgy nézett ki, hogy mindössze 1 futamból lesz végeredmény, de az utolsó 2 órában megrendeztek további kettőt. Így összesen 3 futamot rendeztek négy nap alatt, de a negyedikre nem maradt idő, tehát aki hibázott nem tudta kiejteni.

A rendezés legalább olyan kötélidegekkel rendelkezett, mint a versenyzők. Végig kitartottak azon törekvésük mellett, hogy inkább ne legyen futam, mint, hogy rossz verseny legyen. Ennek örültünk, mert így a megrendezett futamok minden csoportban reálisak és korrektek voltak.

Részletes eredmények

Teljes cikkünk

 

Megvan az első "top tizes" 29er eredmény!

A 2018-as 29er EuroCup első versenyén, a spanyolországi El Balis-ban minden magyar egység a mezőny első felében végzett. Ragyogó eredmény, hogy a Jeney Máté - De Jonghe Arthur páros az ötödik helyet szerezte meg - hazahozva ezzel a tavaly indult magyar 29er-es élet első top tízes helyezését.

A Lászlófy Ábel - Petrányi Botond duó a 26., a Kocsis Bálint - Pavlik András kettős a 28., a Lászlófy Levente - Arányi Barna egység pedig a 34. lett. A versenyt egyébként a francia Theo Revil - Gautier Guevel páros nyerte - ők voltak a 2017-es 29er Világbajnokság bronzérmesei. 

A 29er EuroCup sorozat kilenc versenyből álló, évente ismétlődő versenysorozat. A sorozatnak része a 29er Európa-bajnokság is. A magyar 29er vitorlázók tavaly kapcsolódtak be ebbe a sorozatba és idénre sikerült is felzárkózni a 29er-ezést jó pár éve magas szinten művelő nemzetek közé.

Teljes cikkünk

 

A kulcsszó: változatosság és játékosság – így edzenek télen az utánpótlás vitorlázók

A szárazföldi felkészülés az utánpótlás osztályokat kiemelten érinti. A dingik komoly erőnlétet kívánnak meg a vitorlázóktól és a világversenyeken rangos helyekre vágyó fiatalok nem engedhetik meg maguknak, hogy fél évet teljesen kihagyjanak a felkészülésből. Ráadásul a mozgáskoordináció, egyensúlyérzék ilyenkor nagyon jól fejleszthető, a közösség és a játék élménye pedig egész évben prioritás – már csak ezekért is érdemes a vitorlázó gyermekeket télen is edzésre fogni.

Takácsy Levente már több éve vezet három szervezet (a Spartacus Vitorlás Egylet, a Kereked Vitorlás Klub, valamint a Magyar Szörf Akadémia) együttműködésében téli fizikai felkészülést Budapesten.  Edzésein serdülő optimistesektől kezdve 18 éves válogatott sportolók is részt vesznek, így a közös kooperáció segítségével létszám, illetve korosztály függően kettő, akár három csoportban differenciálva folynak a foglalkozások. Heti kétszer másfél órát találkoznak, így a téli időszakban ez elegendő egyféle szintfenntartásra. Levit kérdeztük arról, hogyan zajlanak ezek az foglalkozások, mikre kell odafigyelni a gyermekek fizikai edzésein. Levin kívül a BYC-es Bigit, Bakóczy Robit a Balatoni Yacht Clubból és a THE-s Beliczay Mártont kérdeztük.

Cikkünket itt olvashatjátok!

Hazai események

Szerveződjünk alulról! - Téli túravitorlázás a Balatonon

Évek óta próbálom meggyőzni a környezetemet arról, hogy a parton tartott hajó leginkább a szolgáltatóknak kedvez. Csináltathatunk tároló-készséget, amit valahol elfektetünk, karbantartunk mindaddig, amíg nem kerül a hajó alá. Daruzunk és sterimobozunk, csiszatolunk és maszatolunk, de a testápolásra a daru alatt soha nincs elegendő idő. 

Téliesítünk, ponyvázunk, párátlanítunk, elszállítjuk a cuccokat, majd visszavisszük, küzdünk a penésszel, létrázunk fel és le, aggódunk, mert a tél hidege nem javítja az átnedvesedett héj állapotát. A merev bakon az állókötélzet dinamikus terhelése összehasonlíthatatlanul nagyobb, mint a vízen hagyott hajón, ahol a billenés csillapít.

Azonban a legnagyobb baj az, hogy amíg vízre nem kerül a hajó, addig nincs vitorlázás.

Egyre többen követik a példámat, és ma már a kikötőkből is sokan kimerészkednek kihasználva az enyhe telek jégmentességét. Népszerűek a BL Yacht Club téli versenyei, de hosszabb túrára nem igen akadt vállalkozó. Hová is mennénk? A zárt kikötők nem túl csábítóak.

Tóth Balázs, a BLYC nyughatatlan hoppmestere már az őszi hónapokban arról győzködött, hogy lenne értelme a túrázásnak is, ha képesek lennénk a téli Balaton adottságait jobban kihasználni.  Kételkedtem, mert tapasztalatból tudom, hogy nem igazán találok kikötőhöz közeli télen is nyitva tartó vendéglátóhelyet a keleti medencében. Szokásos túráim: Keneséről Almádi a Jóbarátok strandkocsmája kitűnő halkínálatával, Marina Fűzfő Sirály Étterem vagy Füred, ahol mindig találok etető-helyet. Egyszer-egyszer bevállaltam Révfülöpöt is, de itt csak Rick Csaba privát vendégszeretetét vehettem igénybe, másnak nem ajánlhatom.

Balázs mert álmodni, amikor közös túrára invitált, elég szürrealisztikus ígéretekkel. Azt próbálta elhitetni, hogy egy 4-5 napos túra során akár körbe is vitorlázhatjuk a tavat, nem lesz hiányunk az élvezetekben.

Részletes beszámolónk a téli túravitorlázásról itt olvasható!

 

Nagyinterjú Érdi Márival a nemzetközi Laser osztály oldalán

A nemzetközi Laser osztályszövetség Érdi Márival készített átfogó és hosszú interjút vitorlás karrierjéről, a riói olimpiáról, a vitorlázáson kívüli életéről.

Mikor kezdtél vitorlázni?

10 éves voltam, amikor először hajóra léptem (Optimist), de az még nem volt komoly. 2012-ben kezdtem komolyabban foglalkozni a vitorlázással, amikor 14 éves voltam. Ebben az évben ismerkedtem meg a Laserrel és vettem részt az első vitorlásversenyemen.

Hogyan kezdtél el vitorlázni?

Amikor a családommal a Balatonhoz költöztünk, egy olyan iskolába jártam, ami nagyon közel volt egy vitorlás klubhoz. Ez a klub (a Tihanyi Hajós Egylet) elkezdett egy napközis vitorlás programot, ahol minden kedden és csütörtökön iskolaidőben voltak edzések. Apukám beíratott engem és a testvéreimet, és az edzéseket nagyon élveztük!

Milyen volt az első hajód?

Az első hajóm, amin vitorláztam egy Optimist volt, de az első saját hajóm egy 420-as, amit a nagyszüleimtől kaptam.

Miért választottad végül a Lasert? És miért vitorlázol még mindig ebben az osztályban?

Azért választottam a Lasert, mert szerettem volna versenyezni, de ez 420-ban nem akart összejönni, mivel nem találtam senkit, akivel vitorlázhattam volna. 2012 elején még nem tudtam, pontosan milyen a Laser, csak azt, hogy egy ember vitorlázza. (A családomban senki sem vitorlázik, így semmit nem tudtam erről a sportról.) Még mindig emlékszem az első Laser edzésemre – egy nagyon-nagyon öreg hajó volt nagyon régi felszereltséggel, de persze ezt akkor még nem tudtam. Tehát először 2012. március 31-én edzettem Laserrel, és azóta is szerelmes vagyok ebbe az osztályba.

Az interjú folytatása ide kattintva olvasható!

 

Nemzetközi események

SuperFoiler Grand Prix

Az ausztrál nyári hónapok közepén kezdődött a SuperFoiler-ek Grand Prix sorozata 6 csapat részvételével, fedélzetükön a világ vitorlázóinak krémjével: a hajókat Volvo Ocean Race, America's Cup, Extreme Sailing Series nyertesek, résztvevők, skiff és match race bajnokok, olimpiai hajóosztályok érmesei viszik.

hajó elképesztő fejlesztés: jelenleg a leggyorsabb vízen repülő gépezet, aero- és hydrodinamikai szempontból olyan különlegesség, amit még a legjobbak szerint is extrém kihívás betörni.

A Grand Prix-nek 5 ausztrál város ad otthont. Nemcsak a hajó, de a sorozat időzítése sem kíméli a résztvevőket: az egyes versenyek 3 naposak, az első 3 egymást követő hétvégéken zajlik, és utána sem marad sok leállás, mivel az utolsó 2 március első és utolsó hétvégéjén kerül megrendezésre.

Az első, adelaidei forduló eseményeit itt foglaltuk össze!

 

Hong Kong – London - Giovanni Soldini és csapata megdöntötte a Tea Route időrekordját

36 nap 2 óra 37 perc. Február 23-án 13:20:26”-kor (UTC), a Maserati Multi 70 áthaladva a londoni Queen Elizabeth II  híd alatt átszelte a Honkong és London közötti úgynevezett Tea Route – A Tea Útja – célvonalát. 

Giovanni Soldini és a trimarán legénysége, Guido Broggi, Sébastien Audigane, Oliver Herrera Perez és Alex Pella 36 nap, 2 óra, 37 perc és 2 másodperc alatt teljesítette a 13.000 tengeri mérföldes utat a kínai kikötőváros és az Egyesült Királyság fővárosa között.

Majdnem egy héttel – 5 nap 19 órával – javítottak a korábbi rekordon melyet a Gitana 13, egy 100 lábas maxi állított fel 2008-ban, 41 nap alatt teljesítve a távot. Az olasz trimarán végül 15.083 tengeri mérföldet vitorlázott, 17,4 csomós átlagsebességgel.

Közvetlenül a célba érkezés után Giovanni Soldini kormányos elmondta: „hihetetlenül boldogok vagyunk de nagyon fáradtak is egyben. Az utolsó 48 óra nagyon kemény volt. A csatornában felhajózni gyenge szembeszélben nagyon hideg és nagyon vizes volt. A rekord döntés nagyon jól sikerült, nagyon elégedettek vagyunk a teljesítményünkkel. A legnehezebb az utolsó szakasz volt: egy kedvezőbb időjárással az Atlanti-óceánon még további három vagy négy napot nyerhettünk volna, de ez ilyen. Mindemellett az egész nem is lehetett volna jobb, a hajó technikailag tökéletes. Az utóbbi időben a Maseratit a műhelyben rendbe tettük, több mint 19.000 mérföldet vitorláztunk vele és minden rendben van a fedélzeten. Ez egyértelműen Guido és a teljes csapat felkészítő munkájának köszönhető. Kiváló legénység.”

Most a World Sailing Sebességi Rekord Bizottságának a visszajelzésére várunk, ez a szervezet hitelesíti az óceáni rekordokat.

 

Szezonra készülve

Menni kell előre - még nagyobb lendületet kaphat az utánpótlás

Bár vannak egyértelmű sikerek az utánpótlás-nevelésben, további lépésekre van szükség - derült ki az MVSZ konferenciáján, amelyen új kezdeményezések is bemutatkoztak. 

Ahhoz, hogy a jövőben a vitorlázás területén folytatódjon a fejlődés kulcsfontosságú a megfelelő utánpótlás-nevelés és -képzés. A Magyar Vitorlás Szövetség a közelmúltban tartott konferenciáján a szakemberek értékelték az eddigi eredményeket, a jelenlegi helyzetet és a jövőbeni fejlődéshez szükséges teendőket.

Holczhauser András, az MVSZ főtitkára előadásában többek között elmondta, mindenképpen figyelemre méltó, hogy az ifjúsági versenyzők létszáma 2017-ben megközelítette az 500 főt, ami látványos emelkedést jelent 2013-hoz képest, akkor ugyanis 280-an voltak. A főtitkár szerint az utánpótlás-nevelés fejlesztését továbbra is kiemelten kezeli a szövetség, ezt mutatja többek között az ifjúsági ranglistaversenyek és a támogatott ifjúsági osztályszövetségek rendszere, az elosztási elvek, valamint a Vitorlás Suli Program is. Szintén fontos az utánpótlás-bevelésben, valamint a versenyszerű és élményvitorlázás népszerűsítésben a Nemzetközi Olimpiai Bizottság által is támogatott úgynevezett Development of National Sport Structures (DNSS) program, amelynek lényege, hogy nemzetközileg elfogadott, sztenderdizált legyen a sportolók és az edzők képzése, valamint a vitorlásiskolák működése.

A hír folytatása itt olvasható.

 

Kötelező olvasmány vitorlás versenyzőknek

Közeledik a szezon, ezért a Magyar Vitorlás Szövetség egy összeállítást készített a szükséges teendőkről.

Az egyik legfontosabb, hogy a Magyar Vitorlás Szövetség által szervezett versenyeken csak az igazolt versenyzők indulhatnak, akik rendelkeznek 2018-ra szóló versenyengedéllyel és érvényes sportorvosival.

Versenyengedély, sportorvosi és minden szükséges dokumentum megtalálható cikkünkben!

A Volvo Körkapcsolás rovatát a Volvo Autó Hungária támogatja.

Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség, Lászlófy Csaba /Magyar 29er Osztályszövetség, Nemzetközi Laser Osztályszövetség, Porthole, Maserati Multi 70

Fotók: Magyar Vitorlás Szövetség, Szántó Áron, Laura Carrau /29er EC, Pietro Masturzo/ Maserati Multi 70, Hidegenlégió, SuperFoiler GP, Nemzetközi Laser Osztályszövetség