Vitorlázó, viselkedj!
2023. January 20.
A Mackinac-sziget autómentes pihenőhely az Egyesült Államokban, egyben a Bayview Mackinac Race otthona. És ebből lehet a baj...
...Idén valahogy úgy alakult, hogy a Kékszalag semmi módon nem fért bele az életembe. Se indulóként se krónikásként nem tudtam összehozni, hogy tisztességgel helytálljak, ezért mint egy nézelődő hajós közelítettem meg az eseményt.
Tudom tudom, már azt számolgatod, hogy mennyi ital kerüljön a hajóba, és milyen ellátmányt vigyetek magatokkal. Már megvan, hogy mikor hol fogtok kikötni, és melyik kocsmába mentek a verseny után... De inkább állj meg egy kicsit és gondolkozz!
Rendhagyó piknikkel hangolódott a Kékszalagra a klasszikus legenda, a Tramontana, és az egyik legújabb nagyágyú katamarán, a The Red csapata Balatonfüreden. A verseny napján izgalmas programmal készülnek a csopaki borvidék legszebb borteraszai, egy különleges reggeli kíséretében követhetik majd a vendégek a rajtot.
Immár hatodik alkalommal talál gazdára idén a First Class Magazin kiadója által alapított Gordon Evelyn különdíj, amelyet 2016-ban, a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjon is a legjobb női kormányos nyerhet el. A díjat az 1940-ben és 1942-ben Kékszalag-győztes hajó kormányosáról, Kultsár Istvánné Gordon Evelynről neveztek el. A hölgy, aki azóta is az egyetlen női Kékszalag-győztes az abszolút kategóriában, a Tramontána 8R yacht kormányosaként diadalmaskodott.
Bő egy hónappal a verseny rajtja előtt teljes értékű esélylatolgatót írni lehetetlen. A Kékszalag abszolút győzelem elérése sok csapat álma.
Idén július 14-én, a hagyományoknak megfelelően 9 órakor dördül el az az ágyú a balatonfüredi mólón, amely a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtját jelzi. A legismertebb magyar vitorlásverseny egyúttal Európa leghosszabb és legnépesebb regattája is: a szervezők körülbelül hatszáz résztvevő hajóra, mintegy háromezer vitorlázóra számítanak, akik között az elmúlt évekhez képest a külföldiek száma jelentősen nőhet.
A magyar vitorlás sport legkiemelkedőbb eseménye, az évente megrendezésre kerülő balatoni Kékszalag névadó támogatója 2016-ben az Erste Bank új, kiemelt prémium szegmense, az Erste World.
Magyar kezdeményezésre összefognak Európa legnagyobb tavainak vitorlás versenyei. Erről írt alá megállapodást a múlt heti budapesti Boat Show kiállításon a Magyar Vitorlás Szövetség, a balatoni Kékszalag letéteményese, az olasz Circolo Vela Gargnano vitorlás klub, amely a Garda-tavon rendezett Centomigliát képviselte és a svájci Cercle de la Voile Nautique de Genève, a Genfi-tavi Bol d'Or Mirabaud rendezője.
Mindenki lázasan készülődik a rajtra és erre az embert próbáló megmérettetésre. A versenyzők hajót szerelnek és percenként megnézik, hogy milyen időt és szelet jósol a meterológia.
Kékszalagra a tradicionálisnak tekinthető három edzésnappal, bekevert és lehűtött fröccsökkel (a legénységnek persze..) és az elmaradhatatlan, szenzációs és tápláló fasírtokkal készültünk. Megnézve az aktuális időjárás-jelentéseket, beérkezési időnket pénteken 17 és 18 óra közé tettem.
A 47. Kékszalag úgy vonul majd be a történelembe, mint amin a hajók a leghosszabb időt töltötték a keleti medencében. 12 óra szélcsend után aztán megjött a szél, de szinte épp csak megmutatta magát. Három hajó videóit vágtuk össze nektek.
Ez volt a Póstás harmadik Kékszalagja. Nyugodtan mondhatjuk hogy sikerült az első kettő tökéletes egyvelegét létrehozni.
Motor és vitorla nélkül, pusztán emberi erővel hajtott óceáni evezős hajóval, 42 óra evezéssel 221km-t megtéve, 5km/h átlagsebességgel teljesítette a Kékszalag útvonalát, evezve a Sámson nevű hajó. Bakos Andrással beszélgettem az útjukról.
A minimálisnál is kisebb szél nekünk nagyon rosszul jött ki.
Pedig a hajónk, a KIKELET (Dolphin-28) rigjét a tavalyi előnytelen hajózási tapasztalataink után a tulajdonosok alaposan átépítették.
Közel húsz óra a vízen, 198 megtett kilométer, 68 manőver, rajongók, páros verseny és sebességi megmérettetés, és ez mind-mind a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj nevű játék keretein belül, a Black Jack fedélzetén. Az idei igazán szép, változatos és nagyon harcos tókerülő volt.
A Kékszalag rendezése 2010-ben engedte be először a katamaránokat és az elmúlt 5 év alatt sikerült egy nemzetközi színvonalú flottát összerakni, sok lelkes megszállott és segítő partner jelentős ráfordításával.
7000 megapixel felbontású zoomolható légi fotó a Balatonról a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj mezőnyéről. Az is lehet, hogy rajta vagy, de a látvány mindentől függetlenül is gyönyörű.
Egy barátom azt kérdezte sikerült-e befutni? Hát ezt írtam neki:
Tavaly elhatároztam, hogy szép lassan kiszállok a nagyhajós versenyzésből. Hivatkozhatnék a kéményseprők kedvenc mondására: „ minden a korom miatt van...” , de nem teszem, mert valójában az a bajom, hogy képtelen voltam egy ütőképes csapatot összehozni, olyanokkal, akikkel a one design versenyeken ott lehettem volna a topon.
A 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj fődíja nem maradt Magyarországon. A Kupát egy Ventilo M1-es katamaránnal versenyző svájci csapat vette át. Amikor egy külföldi csapat a Balatonra érkezik, jellemzően felkér egy hazai versenyzőt, hogy segítse a csapatot a verseny alatt. Szükség van erre, hiszen a Balaton különösen változékony széljárása és vízmélysége minden időjárási körülménynél eltérő stratégiát igényel.