Vendée Globe 2024-25, harminchatodik nap - két kieső
2024. December 16.
A Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. ebben az évben megújította az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj fődíját!
Bár a vitorlázás a környezetbarát sportok közé sorolható, hiszen mindig megújuló szélenergia hajtja, a sportág és a Balaton ünnepeként ismert Kékszalag pedig a tradíciók ápolása mellett az innovációkról szól.
2022. július 14-én, 9.00 órakor rajtol el az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. Európa legnagyobb és legnépszerűbb tókerülő versenyén minden eddiginél több résztvevőre számít a Magyar Vitorlás Szövetség. A Regatta az idei esztendőben is több napos vitorlás ünnep lesz, a verseny ideje alatt kiállítókkal, parti programokkal, és óriás kivetítővel várják az érdeklődőket Balatonfüreden.
2022. július 14-én rajtol az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenye. ⛵️⛵️A Balaton ünnepén az idei évben a fenntarthatóság kapta a fő szerepet.
Előzmények: Lelkes vitorlázók - Czégai Péter, Domonkos Gábor, Szabó Zoltán és Török László - kieszelték, hogy az unalmas, eseménytelen, hideg téli estén, a kandallóban ropogó tűz merengve nézése helyett, inkább vitorlázni kéne menni. Ha már mindenki úgyis fejből tudja a legnépesebb vitorlás verseny, a Kékszalag útvonalát, akkor mi bajuk lehet, ha végigmennek rajta télvíz idején.
Ahogy az mindenhol, így a Balatonon és a vitorlázásban is rendkívüli helyzetet okozott a lassan már két éve tartó koronavírus-járvány. Még mindig bizonytalanságot okoz a pandémia, de már 2021-ben is történt előrelépés, talán az idei év még jobban alakul, azaz lassacskán vissza lehet térni a járvány előtti megszokott menetrendhez.
Eufórikus a hangulat sportágunkban, hiszen Berecz Zsombor fantasztikus teljesítményt nyújtva ezüstérmes lett az olimpián, megszerezve a magyar vitorlássport legfényesebben csillogó ötkarikás érmét, de büszkék vagyunk Érdi Mária 13. és Vadnai Benjamin 18. helyezésére is.
Jártatok már Kékszalag díjkiosztón? Hát az nem semmi! Folyamatosan érkeznek a színpadi dobogóra különféle csapatok, van, hogy tizenvalahányan, van, hogy csak hárman. Aztán olyan is van, hogy egy egy csapat kétszer háromszor is megjelenik. Azt hittem értem a rendszert, de végül is feladtam. Az tuti, hogy aki ott van a Gyógy téri ünnepen az vagy kap valamit, vagy hozzátartozója valakinek, aki kap valamit.
Ez az első összefoglaló film az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjról. Köszönet érte az M4 Sportnak. Ilyenek voltak a közvetítés legszebb, legfontosabb és legérdekesebb pillanatai.
A Szelíd és az RSM csapata a füredi célban: ezúttal is megható pillanatokkal zárult az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj.
Tudjuk, hogy mindjárt kezdetét veszi a „Kékszalag-világbajnokság”. Tudjuk, hogy a visszaszámlálás már megkezdődött. Tudtuk már 1 évvel ezelőtt, hogy egy év múlva lesz és egy hónappal ezelőtt is, hogy egy hónap múlva lesz.
Két ismert zászlóhajóval népszerűsíti a női vitorlázókat és a vegyes csapatokat a Women On Water Hungary (WOW) a július 22-én Balatonfüredről rajtoló 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. Az egyik legismertebb balatoni cirkáló, a 75-ös cirkáló Sirocco és a Soponyai Géza építette Nautic 44 CR típusú vitorlás, az Avatar egyaránt nőkkel a fedélzeten vág neki Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenyének. A szervezet arra bíztatja a versenyen résztvevő vegyes csapatokat, hogy tűzzék ki a WOW magenta zászlóját a hajójukra, ha nőkkel/lányokkal együtt, vegyes csapatokban, vagy tisztán női csapatokkal indulnak el a tókerülőn.
Az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj utolsónak befutott hajója 8:56:26 órakor, azaz körülbelül három és fél perccel a szombat reggel 9 órai limitidő előtt, a Yardstick II. csoportban értékelt Libra nevű hajó volt. A kormányossal, Simon Zoltánnal (Zamárdi Vitorlás Egylet) beszélgettem, egyebek közt arról, hogy Kékszalagot nyerni nehéz, de utolsó érvényes befutónak lenni sem könnyű...
Számos újdonsággal készül a szervező Magyar Vitorlás Szövetség az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjra, valamint az azt körülvevő fesztiválra. Európa legnagyobb tókerülő versenyének ünnepe a vitorlázók körében főpróbának nevezett Fehér Szalaggal indul, ugyanis a tervek szerint a szombati verseny rajtja előtt látványosan felvonulnak a balatonfüredi móló előtt az eddigi Kékszalag-győztes hajók. Az 53. Kékszalag rajtját megelőző délutánon pedig e-sailing magyar bajnokságra kerül sor a Vitorlás téren. A Fesztivál ideje alatt megjelennek a modellvitorlások is, valamint idén a Kékszalag másnapján a tervek szerint ismét megrendezik a nagy sikerű katamarán gyorsasági versenyt is Audi Speed Challenge elnevezéssel. Minderről beszélgettünk Holczhauser Andrással, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkárával.
Különleges pillanata lesz az idei Fehér Szalag GeneralCom Nagydíjnak, hogy a Magyar Vitorlás Szövetség szervezésében a verseny első figyelmeztető jelzése előtti pillanatokban – egy erre a célra kijelölt területen - felsorakoznak majd a Kékszalag eddigi győztes hajói.
A Magyar Vitorlás Szövetség hosszú távú együttműködésre lépett a vitorlázóknak teljesítményanalitikai megoldásokat nyújtó és a szövetségnek okostelefonos nyomkövetési rendszert biztosító Airmoniq nevű céggel.
Szeretem az optimista embereket. Ilyen típus lehetett dr. Márkus Andor is, aki a második világháború alatt egy 75-ös cirkálót, az akkori kor egyik legnagyobb, leggyorsabb vitorlását rendelte meg a jóhírű Balatonfüredi Hajógyártól. A tölgyfából készült vitorlás a „legalkalmasabb” időben, 1944-ben lett kész, de szerencsésen átvészelte a háborút, a hajógyárat ugyanis elfoglalták a szovjet csapatok, stratégiai jelentőségű üzemként szigorúan őrizték (innen látták el árammal a közeli kórházat), így az üzemcsarnokokat sem bolygathatta senki. Nem csak a Nemere II., hanem a 75-ös cirkáló sorozat következő tagjai, a féligkész Big Boy (ma Sirocco), és a Lillafüred is itt vészelte át a nehéz heteket. Róluk később.
A Kékszalag legeredményesebb hajója. 1940 és 1989 között hétszer volt a leggyorsabb a tókerülőn. A Balaton második legöregebb vitorlása, 1910-ben épült Hamburgban, W. von Hecht műhelyében, Tramontana II. néven.
2021. július 22-én, reggel kilenc órakor rajtol el az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. A tradicionális esemény csütörtöki sajtótájékoztatóján elhangzottak alapján, idén is több mint hatszáz hajó részvételére számít a verseny rendezője, a Magyar Vitorlás Szövetség.