Vendée Globe 2024-25, harminchatodik nap - két kieső
2024. December 16.
Rendhagyó piknikkel hangolódott a Kékszalagra a klasszikus legenda, a Tramontana, és az egyik legújabb nagyágyú katamarán, a The Red csapata Balatonfüreden. A verseny napján izgalmas programmal készülnek a csopaki borvidék legszebb borteraszai, egy különleges reggeli kíséretében követhetik majd a vendégek a rajtot.
Immár hatodik alkalommal talál gazdára idén a First Class Magazin kiadója által alapított Gordon Evelyn különdíj, amelyet 2016-ban, a 48. Kékszalag Erste World Nagydíjon is a legjobb női kormányos nyerhet el. A díjat az 1940-ben és 1942-ben Kékszalag-győztes hajó kormányosáról, Kultsár Istvánné Gordon Evelynről neveztek el. A hölgy, aki azóta is az egyetlen női Kékszalag-győztes az abszolút kategóriában, a Tramontána 8R yacht kormányosaként diadalmaskodott.
Bő egy hónappal a verseny rajtja előtt teljes értékű esélylatolgatót írni lehetetlen. A Kékszalag abszolút győzelem elérése sok csapat álma.
Idén július 14-én, a hagyományoknak megfelelően 9 órakor dördül el az az ágyú a balatonfüredi mólón, amely a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj rajtját jelzi. A legismertebb magyar vitorlásverseny egyúttal Európa leghosszabb és legnépesebb regattája is: a szervezők körülbelül hatszáz résztvevő hajóra, mintegy háromezer vitorlázóra számítanak, akik között az elmúlt évekhez képest a külföldiek száma jelentősen nőhet.
A magyar vitorlás sport legkiemelkedőbb eseménye, az évente megrendezésre kerülő balatoni Kékszalag névadó támogatója 2016-ben az Erste Bank új, kiemelt prémium szegmense, az Erste World.
Magyar kezdeményezésre összefognak Európa legnagyobb tavainak vitorlás versenyei. Erről írt alá megállapodást a múlt heti budapesti Boat Show kiállításon a Magyar Vitorlás Szövetség, a balatoni Kékszalag letéteményese, az olasz Circolo Vela Gargnano vitorlás klub, amely a Garda-tavon rendezett Centomigliát képviselte és a svájci Cercle de la Voile Nautique de Genève, a Genfi-tavi Bol d'Or Mirabaud rendezője.
Mindenki lázasan készülődik a rajtra és erre az embert próbáló megmérettetésre. A versenyzők hajót szerelnek és percenként megnézik, hogy milyen időt és szelet jósol a meterológia.
Kékszalagra a tradicionálisnak tekinthető három edzésnappal, bekevert és lehűtött fröccsökkel (a legénységnek persze..) és az elmaradhatatlan, szenzációs és tápláló fasírtokkal készültünk. Megnézve az aktuális időjárás-jelentéseket, beérkezési időnket pénteken 17 és 18 óra közé tettem.
A 47. Kékszalag úgy vonul majd be a történelembe, mint amin a hajók a leghosszabb időt töltötték a keleti medencében. 12 óra szélcsend után aztán megjött a szél, de szinte épp csak megmutatta magát. Három hajó videóit vágtuk össze nektek.
Ez volt a Póstás harmadik Kékszalagja. Nyugodtan mondhatjuk hogy sikerült az első kettő tökéletes egyvelegét létrehozni.
Motor és vitorla nélkül, pusztán emberi erővel hajtott óceáni evezős hajóval, 42 óra evezéssel 221km-t megtéve, 5km/h átlagsebességgel teljesítette a Kékszalag útvonalát, evezve a Sámson nevű hajó. Bakos Andrással beszélgettem az útjukról.
A minimálisnál is kisebb szél nekünk nagyon rosszul jött ki.
Pedig a hajónk, a KIKELET (Dolphin-28) rigjét a tavalyi előnytelen hajózási tapasztalataink után a tulajdonosok alaposan átépítették.
Közel húsz óra a vízen, 198 megtett kilométer, 68 manőver, rajongók, páros verseny és sebességi megmérettetés, és ez mind-mind a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj nevű játék keretein belül, a Black Jack fedélzetén. Az idei igazán szép, változatos és nagyon harcos tókerülő volt.
A Kékszalag rendezése 2010-ben engedte be először a katamaránokat és az elmúlt 5 év alatt sikerült egy nemzetközi színvonalú flottát összerakni, sok lelkes megszállott és segítő partner jelentős ráfordításával.
7000 megapixel felbontású zoomolható légi fotó a Balatonról a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj mezőnyéről. Az is lehet, hogy rajta vagy, de a látvány mindentől függetlenül is gyönyörű.
Egy barátom azt kérdezte sikerült-e befutni? Hát ezt írtam neki:
Tavaly elhatároztam, hogy szép lassan kiszállok a nagyhajós versenyzésből. Hivatkozhatnék a kéményseprők kedvenc mondására: „ minden a korom miatt van...” , de nem teszem, mert valójában az a bajom, hogy képtelen voltam egy ütőképes csapatot összehozni, olyanokkal, akikkel a one design versenyeken ott lehettem volna a topon.
A 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj fődíja nem maradt Magyarországon. A Kupát egy Ventilo M1-es katamaránnal versenyző svájci csapat vette át. Amikor egy külföldi csapat a Balatonra érkezik, jellemzően felkér egy hazai versenyzőt, hogy segítse a csapatot a verseny alatt. Szükség van erre, hiszen a Balaton különösen változékony széljárása és vízmélysége minden időjárási körülménynél eltérő stratégiát igényel.
Szombat reggel 9 órakor véget ért a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj. Európa legnagyobb tókerülő vitorlás versenyén idén 540 hajó állt rajthoz, amelyek közül 48 óra alatt 432 tudott érvényesen célba futni.